قبل از بیگ بنگ چه چیزی وجود داشت؟

اخترشناسان کاملأ مطمئن هستند که چه اتفاقی پس از بیگ بنگ رخ داد، اما قبل از آن، چه چیزی وجود داشت؟ نظریه های پیشرو در مورد عللِ بیگ بنگ کدام است؟ حدود ۱۳٫۸ میلیارد سال پیش، جهان با یک انفجار ناگهانی آغاز شد، و همه ی ما را به این مهمانی بزرگ کیهانی دعوت کرد. اما قبل از آن چه اتفاقی افتاد؟

به گزارش بیگ بنگ، معمولأ داستانِ جهان را با بیگ بنگ آغاز می کنیم و سپس در مورد اتفاقی که پس از آن رخ داد صحبت می کنیم. به طور مشابه و کاملأ مخالف با دیدگاه اخترشناسان از جهان، بیشترین میزانی که می توانیم به گذشته برگردیم تابش پس زمینه ی کیهانی است که حدود ۳۸۰ هزار سال پس از بیگ بنگ رخ داده است. قبل از آن نمی توانیم امیدوار باشیم که چیزی را مشاهده کنیم زیرا جهان به حدی داغ و متراکم بود که چندان شفاف نبود، مثل سوپ نخود، سوپ خوشمزه ای که انرژی بالایی را مصرف می کند.

در شیوه ی زندگیِ نارضایتبخش، احمقانه و زمینیِ مان در واقع نمی توانیم مبدأ جهان را در زمان و فضایی که در آن قرار داریم مشاهده کنیم. لعنت به فضا و زمان … خوشبختانه، گونه های متفکر به ایده هایی دست یافته اند و بخشی از آنها دیوانه کننده است و بخش دیگری نیز از ذهنِ منعطفی برخوردار می باشند. اولین ایده این است که جهان با یک نوسان کوانتومی آغاز شد و تا امروز نیز تورم یافته، چیزی که با ظرافت کامل در طول زمان انبساط پیدا می کند و محصول جانبیِ تصادفی اش وجود ما می باشد.

ایده ی جایگزین این است که جهان ما در یک سیاهچاله از جهانی قدیمی تر آغاز شده است؛ در مورد این مسئله فکر کنید و اجازه دهید مغزتان به جوش و خروش بیاید. کیهان پیش از این وجود داشت و این جهان متعلق به ما نبود، سپس این جهان به یک سیاهچاله تبدیل شد و ما و همه چیزهایی که در اطرافمان هست از آن سیاهچاله تشکیل شدند.

مراحل تحول کیهان، از بیگ بنگ تا اکنون

در اینجا ایده ی دیگری مطرح می شود، ذراتی را مشاهده می کنیم که در جهان ما بوجود می آیند، چه می شد اگر پس از زمانی طولانی، ذراتِ کل جهان در یک زمان بوجود می آمدند. به طور جدی … این زمان بسیار طولانی است، همراه با تعداد زیادی جهانِ «تقریبی» که هنوز می توانند وجود داشته باشند. اخیرأ، گروه بایسپ۲ شواهدی از تورم اولیه جهان را مشاهده کردند. همانند هرگونه ادعایی از گرانش، نتیجه به شدت مورد بحث و چالش قرار گرفته است. اگر ایده ی تورم کیهانی درست باشد، این امکان وجود دارد که جهان ما بخشی از مولتی ورسِ یا یک چند جهانی بزرگتر باشد. معروفترین فرم این ایده نوعی تورمِ ابدی ایجاد می کند که در آن، جهان ها در طول زمان ایجاد می شوند.

جهان ما باید یکی از آنها باشد، همچنین احتمالأ این سوال که قبل از بیگ بنگ چه چیزی وجود داشته مشابه این سوال است که در شمالِ قطب شمال چه چیزی وجود دارد. چیزی که به نظر در ابتدا وجود داشته به علت نیاز دارد و می تواند فقط ناشی از دیدگاه خودمان باشد. دوست داریم فکر کنیم که معلول همیشه دارای علت است، اما جهان می تواند یک استثنا باشد؛ ممکن است جهان بدون علت وجود داشته باشد. شما بگویید، قبل از اینکه مهمانی آغاز شود چه چیزی وجود داشته است؟ نظرتان را بنویسید.

ترجمه: سحر الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

titan1
در اینکه باید واجب الوجودی بوده باشه شکی نیست ولی دلیل این همه پیچوندن فیزیکدان ها چیه. قبلا میگفتند شاید یکی ما رو داره خواب میبینه. حالا میگن ما تو یه سیاه چاله بودیم یا هستیم و... اینا پیچوندن مساله است تا از یک جواب طفره بروند...
شنبه 27 دي 1393 - 21:45
penguinsjr
همیشه صرفا تلاش برای پیچوندن مسأله نیست. گاهی تلاش برای اینکه که توجیهی یا فرضیه ای بیان بشه که بشه با اندازه گیری اون رو به کی نظریه تبدیل کرد. حالا مشکل اینجاست که علم ابزار محدودی داره و نمتونه مثلا از واجب الوجودی که خودمون اون ر و الله می دونیم، استفاده کنه، چون نمی تونه اونو با ابزارش اندازه گیری کنه. به همین دلیل هستش که همواره این تلاش برای توجیه علمی کیهان و قبل از بیگ بنگ ادامه داره و احتمالا ادامه خواهد داشت.
شنبه 4 بهمن 1393 - 11:42