لکه سرخ مشتری بر اثر آفتاب سوختگی ایجاد شده است!

اسرار لکه بزرگ سرخ رنگ مشتری که شامل یک طوفان عظیم مواج در این سیاره است و صدها سال بطول انجامیده، همواره موجب شگفتی ستاره شناسان میباشد. این در حالی است که محققان به تازگی راز این معما را “آفتاب سوختگی” سطح مشتری اعلام کرده اند.

تصویری خارق العاده از لکه بزرگ و قرمز رنگ مشتری که فضاپیمای ویجر ۱ در سال ۱۹۷۹ به ثبت رساند.

به گزارش بیگ بنگ، کارشناسان اعتقاد دارند که این لکه بزرگ به دلیل آزاد شدن مواد شیمیایی در اثر نور خورشید و در سطح بالایی اتمسفر سیاره مشتری ایجاد شده است. دانشمندان پیش از این دلیل رنگ های تند این لکه را ناشی از مواد شیمیایی سرخ‌رنگ از ابرهای مشتری عنوان می‌کردند. اما در بررسی های جدید برای پی بردن به تاثیر نور خورشید بر مواد شیمیایی موجود در اتمسفر مشتری، داده های تازه ی فضاپیمای کاسینی را با مواد شیمیایی در آزمایشگاه شبیه سازی کردند. به گفته ی دانشمندان دو عامل ، ارتفاع بسیار بالای لکه ی سرخ در جو مشتری و تجزیه ی مولکول های جو، باعث ساخته شدن مواد شیمیایی ویژه ای توسط نور خورشید می شود که باعث شده این لکه بزرگ چنین رنگ سرخ باشد.

کوین بِینز، دانشمند گروه کاسینی در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در کالیفرنیا گفت: « مدل‌های ما نشان می‌دهد لکه سرخ مشتری از مواد شیمیایی سرخ‌رنگ لایه ابرهای بالایی که توسط نور خورشید شکسته می‌شوند، نشأت می‌گیرد.» محققان، آمونیاک و گازهای استیلن – مواد شیمیایی موجود در مشتری – را با کمک نور فرابنفش و تأثیرات خورشید بر روی مواد شیمیایی در ابرهای مرتفع بود را در آزمایشگاه شبیه‌سازی کردند. این مشاهدات با داده های فضاپیمای کاسینی در سال ۲۰۰۰ همخوانی داشت.

لازم بذکر است، نتیجه بررسی های صورت گرفته با فرضیه قبلی که وجود لکه سرخ رنگ را ناشی از مواد شیمیایی تشکیل شده در لایه های ابرهای زیرین مشتری می دانست در تناقض است. دانشمندان امیدوارند با استفاده از داده های فضاپیمای جونو که در راه مشتری است و در سال ۲۰۱۶ به آن می رسد، به اطلاعات بیشتری که در این لکه می گذرد دست یابند. نتایج این دستاورد در نشست سالانه ی بخش دانش سیاره ایِ انجمن ستاره شناسی آمریکا در توسان آریزونا اعلام شد.

نویسنده: سمیر الله وردی – بیگ بنگ