آیا “انرژی تاریک” در حال بلعیدن “ماده تاریک” است؟

دانشمندان اعلام کردند انرژی تاریک با گذشت زمان بر ساختار کیهانی تأثیر می‌گذارد، تحقیقات جدید نشان می دهد انرژی تاریک رفته رفته بخشی از جهان را به سمت و سویی می کشد و به عبارتی ماده تاریک را می‌بلعد.

آیا “انرژی تاریک” در حال بلعیدن “ماده تاریک” است؟

به گزارش بیگ بنگ، این یافته ها توسط انجمن فیزیک آمریکا اعلام و در مجله Physical Review Letters منتشر شده است. دانشمندان دانشگاه های پورت موث و رم طی آخرین تحقیقات خود اعلام کرده‌اند،  انرژی تاریک در برهم کنش با ماده تاریک در حال رشد و بزرگ شدن است و این روند در آینده به روی ساختارهای کیهان تاثیرگذار است.

پروفسور دیوید واندر از مدیران مؤسسه کیهان‌شناسی دانشگاه پورت موث گفت: این مطالعه پیرامون خواص اساسی فضا-زمان و سرنوشت جهان ما در مقیاس کیهانی میباشد. اگر انرژی تاریک در حال رشد باشد و باعث ناپدید شدن ماده تاریک شود، کیهان ما به یک جهان خالی و خسته کننده تبدیل می شود که هیچ چیز در آن باقی نخواهد ماند. ماده تاریک چهارچوبی را برای رشد و توسعه کیهان فراهم می کند، این ماده نامرئی کهکشان را در سراسر جهان احاطه کرده و هیچ نوری از خود منعکس نمی‌کند، اما تحقیقات نشان می دهد ماده تاریک در حال تبخیر شدن است!

کیهان شناسی از سال ۱۹۹۸ دچار تغییر شد زیرا محققان اعلام کردند که سرعت انبساط جهان شتاب یافته است. ایده انرژی تاریک بعنوان بک ثابت کیهانی در فضا- زمان به مدل استاندارد کیهان شناسی بدل شد. اما محققان در دانشگاه پورتموث و رم معتقدند که آنها تعریف بهتری را یافته اند که شامل انتقال انرژی بین انرژی تاریک و ماده تاریک می باشد. بنا به تحقیقات این گروه انرژی تاریک در نهایت روند رشد ساختار کیهانی از جمله کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشانی را آهسته‌تر از روند معمولی خواهد کرد و این روند می‌تواند در سرنوشت جهان تأثیرگذار باشد. به گفته محققان این مطالعه باید مورد توجه قرار گیرد زیرا درک ما از عملکرد ماده تاریک و انرژی تاریک بسیار ناچیز است.

bigbangpage.com