تاریکی زمین به بهانه طوفان خورشیدی دروغ است!

اگر کاربر شبکه‌های اجتماعی بوده یا وبلاگ‌های مختلف داخلی و خارجی را دیده باشید یا مخاطب ایمیل‌های عمومی باشید، حتما مجددا با این خبر مواجه شده‌اید که قرار است زمین به مدت سه روز بدلیل طوفان های خورشیدی در خاموشی فرو رود.

روایت‌های مختلفی از این داستان منتشر شده است و این بار هم مثل سابق شایعات را به ناسا متصل کردند و همچنین پای “چارلز بولدن”، مدیر آژانس فضایی ناسا به میان کشیده شده است، از زبان وی چنین نوشته اند: زمین در تاریکی فرو می رود اما به دلیل طوفان های خورشیدی نه دلایلی مانند اخر الزمان بودن و …” اما براستی موضوع از چه قرار است؟

دو سال قبل همین روزها بود که شایعه تاریک شدن دنیا (و به قولی پایان جهان) در پایان سال ۲۰۱۲ آن قدر در فضای واقعی و مجازی بین آدم‌ها چرخید و چرخید که کمتر کسی بود که آن را نشنیده باشد. آن زمان ده ها هزار نفر از اروپا و آمریکا و دیگر قاره های جهان عازم مناطقی شدند که به پیش بینی پیشگویان، نقاط امن در آخرالزمان بودند. در ایران خودمان هم دیدیم کم نبودند تحصیلکردگانی که با دیده شک و تردید و نه یقین در برابر بی اساس بودن این شایعات موضع می گرفتند اما تیک تاک عقربه ها به ساعت ۲۴ در سی و یکم دسامبر ۲۰۱۲ رسید و ثانیه شمار بدون کوچک ترین لرزشی مثل هر شب، بی درنگ اولین ثانیه از اول ژانویه ۲۰۱۳ را ثبت کرد تا شاید شیفتگان خرافات و دیگر مسائل شبه علمی در سراسر جهان به خود بیایند!

با این حال گویا قرار نیست شایعه تاریکی جهان در واپسین روزهای سال به فراموشی سپرده شود و هر سال با شکل و شمایلی جدید در شبکه های اجتماعی و سایت های خبری، ظاهر می شود. عجیب آن که می بینیم خبرگزاری مهر با درج تیتر «زمین آخر پاییز سه روز به تاریکی فرو می رود» به انتشار خبر بی اساس تاریکی زمین از سی ام آذر تا دوم دی می پردازند و منبع این خبر را نقل قولی از چارلز بولدن مدیر ناسا اعلام می کند.

واقعیت این است که هم اکنون خورشید در اوج فعالیت های مغناطیسی خود قرار دارد و به همین دلیل اگر همین امروز خورشید را با عینک مخصوص رصد خورشید یا با فیلتر جوشکاری نمره ۱۴ تماشا کنید، خواهید دید که نقطه ای تاریک که در حقیقت گروهی از چند لکه خورشیدی به هم پیوسته است، روی سطح خورشید ظاهر شده است. ظهور لکه های بسیار بزرگ خورشیدی در نتیجه بروز طوفان های مغناطیسی و به اوج رسیدن فعل و انفعالات خورشیدی باعث تقویت بادهای خورشیدی و رها شدن ذرات باردار در فضا می شود که در نتیجه این پدیده اختلالاتی در سامانه های رادیویی، مخابراتی و گاهی ماهواره ای در زمین مشاهده می شود اما در این بین ادعای سه روز تاریک شدن زمین در نتیجه طوفان های مغناطیسی چیزی نیست جز رواج ادعاهای بی اساس که ریشه در جایی بجز علم دارد.

اما ماجرای این شایعه از این قرار بود که چارلز بولدن، مدیر ناسا، در ویدئویی به خانواده ها توصیه هایی در جهت مراقبت اعضای خانواده در مقابل بلایای طبیعی کرده بود. حالا شایعه سازان با قرار دادن ادعای بی اساس خود در کنار بخشی از ویدئوی مدیر ناسا، از این ویدئو به عنوان سندی در جهت تائید ادعای تاریک شدن سه روزه زمین در واپسین روزهای سال ۲۰۱۴ استفاده کردند. شتابزدگی در انتشار خبرهایی از این دست که این روزها گریبانگیر برخی خبرگزاری های داخلی شده و معمولا هم با حذف خبر از خروجی وبسایت یا درج اصلاحیه همراه می شود، نتیجه ای جز تزلزل در اعتماد جامعه به انتشار خبرهای جذاب حوزه دانش و فناوری نخواهد داشت.

بیگ بنگ /کاظم کوکرم – مدرس نجوم

marycury
طوفانهای مغناطیسی در سطح خورشید نمی تونه باعث تاریکی روی کره ی زمین بشه .اینها همه شایعاتی برای گمراه کردن افکار مردم از مسائل واقعی در جهان است .
‌پنجشنبه 15 آبان 1393 - 07:05