کشف ِ یک تپ اختر درخشان!

تلسکوپ فضایی طیف هسته ای ناسا -نوستار (NuSTAR) یکی از درخشان ترین تپ اختر هایی را که تاکنون کشف شده را تشخیص داد. این تپ اختر انرژی معادل ۱۰ میلیون خورشید دارد، این نیروگاه کوچک با اندازه ی کوچک و قدرت بسیار زیادش باعث شگفتی ستاره شناسان شده است.

در این تصویر منبع انرژی و اشعه ایکس M82 X-1 را مشاهده می کنید.

به گزارش بیگ بنگ، این تپ اختر در فاصله ۱۲ میلیون سال نوری از ما در کهکشان M82 قرار دارد و بعنوان یک منبع پر انرژی اشعه ایکس(Ultraluminous X-ray source) محسوب می شود که تا به حال تصور می شد توسط سیاهچاله ها نیرو داده می شود، اما امروز یکی از این منابع شناخته شده مقدار کم جرم تری دارد، M82 X-2 بعنوان یک منبع انرژی شناخته می شود و در خود یک ستاره نوترونی در حال چرخش دارد که از بقایای یک انفجار ابرنواختری باقی مانده است. ستاره شناسان هنوز مطمئن نیستند که چگونه یک ستاره مرده کوچک به این شدت تابش می کند.

فیونا هریسون، محقق اصلی پروژه نوستار در موسسه فناوری کالیفرنیا گفت: «به احتمال زیاد این تپ اختر باید طبق رژیم غذایی یک سیاهچاله تغذیه شده باشد. یا اینکه در یک منطقه بسیار متراکم قرار داشته باشد و به ستاره مجاور خود بسیار نزدیک باشد، در نتیجه به باقی مانده ماده از ستاره همدم اجازه می دهد که با آن ترکیب شود.» هریسون پیش بینی می کند که جرم تپ اختر به مرور زمان به درون خودش سقوط می کند و به سیاهچاله تبدیل می شود.

ستاره شناسان زمانی که ابرنواختر را مشاهده کردند متوجه شدند پالس اشعه ایکس روشن و منابع اشعه ایکس اضافی که از این جرم ساتع می شود که باید مربوط به سیاهچاله ها باشد، اما بررسی های بیشتر نشان داد که یک سیاهچاله قادر به تپش و ضربان نیست و این واقعا شگفت انگیز بود. دانشمندان با استفاده از قابلیت های رصدی تلسکوپ اشعه ایکس چاندرا ، تلسکوپ سوئیفت و تلسکوپ فضایی نوستار کشف کردند که این جرم در واقع یک تپ اختر است که فقط ۱ تا ۱٫۵ برابر خورشید ما است و در هر ۱٫۳۷ ثانیه می به دور خود می چرخد، همانند یک فانوس دریایی از نقطه ی دید ما صد برابر روشن تر مشاهده می شود.

تیم ستاره شناسان قصد دارند به مطالعه ULXs(منابع اشعه ایکس اضافی) تپ اختر M82 X-2 ادامه دهند، تا بفهمند چگونه چنین اشعه های ایکس های قدرتمندی از آن ایجاد می شود. جزئیات این مقاله در مجله نیچر منتشر شده است.

ترجمه: رامین فخاری- بیگ بنگ