جو زمین، مملو از ترکیب شیمیایی ممنوعه

تحقیقات صورت گرفته توسط ناسا نشان می‌دهد، جو زمین حاوی مقادیر زیادی از ترکیب شیمیایی تخریب‌کننده لایه ازن است، درحالیکه استفاده از آن طی 25 سال گذشته ممنوع شده بود.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، لایه ازن در جو بین 15تا 30 کیلومتر بالاتر از سطح زمین قرار داشته و نقش حیاتی در مسدود کردن پرتوهای مضر فرابنفش خورشید ایفا می‌کند؛ تخریب این لایه باعث بروز سرطان در انسان و مشکلات تولید مثل در حیوانات می‌شود.

طبق پروتکل 1987 مونترال، استفاده از گازهای کلروفلوئوروکربن (CFCs) که منجر به تخریب لایه ازن و افزایش سوراخ این لایه بر فراز قطب جنوب می‌شود، ممنوع است؛ استفاده از تتراکلرید کربن (CC14) که پیش از این در مواد تمیز‌کننده یا تجیهزات خاموش‌کننده آتش استفاده می‌شد، نیز بر اساس این پروتکل در سراسر جهان ممنوع شد.

در سال 2008 تتراکلرید کربن حدود 11 درصد از کلر تخریب کننده لایه ازن را به خود اختصاص داده بود که این میزان برای کاهش روند آسیب‌دیدگی لایه ازن کافی نیست.

درحالیکه میزان انتشار تتراکلرید کربن بین سال‌های 2007 تا 2012 به پایین‌ترین سطح خود رسید، نتایج یک مطالعه جدید حاکی از انتشار سالانه 39 کیلوتن CC14 در جو زمین است.

محققان ناسا از کشف این میزان تتراکلرید کربن در جو زمین با وجود ممنوعیت استفاده از آن شگفت زده شده‌اند.

«چیینگ لیانگ» از محققان علوم جوی در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا و سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید کرد: به نظر می‌رسد که منبع نشت صنعتی ناشناخته‌ای منجر به تولید و انتشار این میزان تتراکلرید کربن در جو زمین شده است.

اکنون محققان قصد دارند منبع این انتشار را شناسایی کرده و مشخص کنند که آیا یک فرآیند فیزیکی نامشخص منجر به این مسأله شده یا منبع ناشناخته‌ای باعث انتشار این میزان CC14 در جو شده است؟

نتایج تحقیقات ناسا در مجله Geophysical Research Letters منتشر شده است.