منو

ماه برای چند سال می‌تواند سوخت زمین را تأمین کند؟

  دانشمندان چینی اعلام کرده‌اند ماه به مدت 10 هزار سال می‌تواند سوخت زمین را تامین کند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خاک ماه که توسط نخستین ماهنوردهای انسانی به زمین بازگردانده شد، حاوی تیتانیوم، پلوتونیم و دیگر مواد معدنی باارزش بود اما این قمر ماده دیگری دارد که دارای کاربرد بیشتری برای تمدن خواهد بود و می‌تواند تولید انرژی را دستخوش انقلاب کند. این ماده «هلیم 3» نام دارد و مقادیر عظیم آن توسط بادهای خورشیدی در ماه انباشت شده‌اند.

هم‌اکنون چین به دنبال حفاری ماه برای یافتن این ایزوتوپ هلیم نادر است که تعدادی از دانشمندان مدعی‌اند می‌تواند انرژی موردنیاز زمین را در آینده دور تامین کند. پروفسور «اویانگ زیووان»، دانشمند ارشد «برنامه تفحص ماه» چین، اخیرا اعلام کرده ماه به اندازه‌ای غنی از هلیم 3 است که می‌تواند مشکل نیاز به انرژی بشر را برای دست کم 10 هزار سال حل کند.

هلیم 3 می‌تواند کارخانه‌های همجوشی پاک را نیرودهی کند، غیرتشعشعی بوده و مقدار اندکی از آن به مدت طولانی عمل می‌کند.

این ایزوتوپ روی زمین بسیار کمیاب است زیرا جو و سپر مغناطیسی سیاره خاکی مانع از رسیدن هر نوع هلیم 3 به سطح آن می‌شود. ماه این مشکل را ندارد زیرا مولفه‌ای برای ممانعت از جذب این ایزوتوپ توسط خاک آن وجود ندارد.

اخیرا «فابریزیو بوزاتو»، محقق دانشگاه Tamkan تایوان نیز در مقاله‌ای عنوان کرد که با حرارت‌دادن غبار ماه تا 600 درجه سانتی‌گراد پیش از آوردن هلیم به زمین، می‌توان آن را از سطح این قمر برداشت کرد. وی تخمین می‌زند این گاز دارای ارزش اقتصادی بالقوه سه میلیارد دلار در هر تن باشد و این امر حفاری آن از ماه را مقرون بصرفه می‌کند.

با این حال، چنین موضوعی مناقشه را بر سر این که قمر زمین متعلق به چه کشوری است، افزایش خواهد داد.