کهکشان‌های کوتوله، مسؤول شکل‌گیری ستارگان کیهان

محققان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل مدعی‌ شده‌اند کهکشان‌های کوتوله مسؤول شکل‌گیری بخش عظیمی از ستارگان جهان هستند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این یافته‌ها از تحقیقات طولانی‌مدت درباره این موضوع حمایت می‌کنند که آیا ارتباطی بین جرم یک کهکشان و فعالیت شکل‌گیری ستاره‌ای آن وجود دارد یا خیر. این مطالعه همچنین تصویری ثابت از رخدادهای جهان آغازین را در اختیار می‌گذارد.

«حکیم آتک» از «مدرسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان» سوئیس و نویسنده ارشد این مقاله، گفت: ما قبلا حدس می‌زدیم که این نوع کهکشان‌ها در موج آغازین شکل‌گیری ستاره‌ای دخیل بوده‌اند اما این نخستین باری است که توانسته‌ایم اثری که چنین کهکشان‌هایی داشته‌اند را ارزیابی کنیم.

در این میان، قابلیت‌های مادون‌قرمز دوربین WFC3 که روی هابل نصب است، به منجمان امکان محاسبه نهایی نقش کهکشان‌های کوتوله در ایجاد جمعیت ستاره‌ای کیهان را داد.

«ژان-پاول نایب»، یکی از نویسندگان این مقاله، نیز گفت: این کهکشان‌ها به اندازه‌ای سریع ستارگان را شکل می‌دهند که طی 150 میلیون سال (یک مقیاس نجومی بسیار کوتاه) جرم کلی‌ ستارگانشان را دو برابر می‌کنند. محققان معتقدند این رشد قابل‌توجه در بسیاری از کهکشان‌های نرمال یک تا سه میلیارد سال زمان می‌برد.

جزئیات این مطالعه در The Astrophysical Journal منتشر شده است.