کشف ترکیب دارویی جدید برای توقف کامل گسترش سرطان پستان

محققان انگلیسی موفق به کشف ترکیب دارویی جدیدی شده‌اند که بطور کامل روند گسترش سرطان پستان در موش‌ها را متوقف می‌کند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متاستاز به مرحله گسترش و مهاجرت سلول‌های سرطانی به سایر بافت‌های بدن گفته می‌شود و خطرناک‌ترین و مرگبار‌ترین مرحله یک تومور سرطانی، سرایت کردن آن به سایر نقاط بدن مانند مغز یا ریه‌ها است؛ بطور مثال تومور سرطان پستان بسرعت به سایر بافت‌های بدن سرایت پیدا می‌کند.

محققان موسسه تحقیقات سلول‌های بنیادی سرطان در دانشگاه کاردیف در مطالعات خود موفق به شناسایی نقش حیاتی ژن Bcl3 در متاستاز سرطان پستان شده‌اند؛ هدف بعدی محققان یافتن راهی برای سرکوب دارویی این ژن بود.

با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در درمان زودهنگام سرطان پستان، گزینه‌های درمانی مناسب بیماران در مراحل پیشرفته و متاستاز وجود ندارد.

تیم تحقیقاتی با همکاری محققان دانشکده داروسازی، اقدام به توسعه مهار کننده شیمیایی ژن Bcl3 کردند که می‌تواند به توقف گسترش سرطان در مراحل پیشرفته کمک کند.

با کمک مدلسازی رایانه‌ای، نحوه عملکرد ژن Bcl3 درون سلول مشخص شد که نشان می‌دهد، محفظه‌ای بر سطح ژن، در عملکرد آن بسیار حیاتی است.

با غربالگری بانک اطلاعات مجازی ترکیبات شیمیایی، محققان موفق به شناسایی ترکیب دارویی شدند که درون این محفظه جای گرفته و ژن Bcl3 را مهار می‌کند؛ این ترکیب بر روی موش‌ها در مرحله متاستاز بیماری مورد آزمایش قرار گرفت و بطور کامل باعث توقف گسترش تومور سرطانی به سایر نقاط بدن حیوان شد.

دکتر «ریچارد کلارکسون» سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه کاردیف تأکید می‌کند: سرکوب این ژن به کاهش متاستاز سرطان پستان تا 80 درصد منجر می‌شود.

محققان دانشگاه کاردیف در ادامه تحقیقات قصد دارند آزمایش بالینی این ترکیب دارویی را بر روی بیماران در مرحله متاستاز سرطان پستان مورد آزمایش قرار دهند.

shroudahmad