منو

شبکه تولید توزیع و مصرف محصولات برنامه فریب عمومی در ایران

فهم عمومی از علم و تکنولوژی
Public Understanding of Science and Technology
معرفی برنامه های فریب عمومی


بخش پایانی: شبکه تولید، توزیع و مصرف محصولات برنامه فریب عمومی در ایران 

معرفی برنامه های فریب عمومی - فال تاروت و پیش بینی آینده
عرفان کسرایی

www.erfankasraie.com
                                           [email protected]

 

 

 

مقدمه

یوفوها،بشقاب پرنده ها، مایاها، برخورد با بیگانگان فضایی و فرازمینی ها، هومیوپاتی ، فال تاروت و فال قهوه، دستنوشته های اریک فون دنیکن، نقش خدایان فضایی روی دیواره غارها ،شعور کیهانی، پری دریایی، چاکرا ها و هاله های انرژی، عجایب اهرام  مصر، پایان جهان در سال 2012 و ... از جمله موضوعات جذاب و داغ و پرطرفدار خرافه و شبه علم در نزد عموم مردم است. بسیاری از مردم، علاقمندی خود یا کودکان شان به پیگیری اخبار و کتابچه ها و  برنامه هایی با موضوعات های زرد و  بی محتوا نظیر موضوعات مذکور را ، مصداق علاقمندی به علم می دانند و اصولاً موارد بالا را بخشی از موضوعات زمینهء علمی ارزیابی می کنند. آنها از رازآلود بودن پدیده های مذکور، و بی پاسخ بودن سوالات پیرامون آن اظهار حیرت می کنند و خود را علاقمند به موضوعات علمی نشان می دهند. البته اشکال کار دقیقاً همینجاست که سخن از علم به میان می آید. جعل خرافه ها و باورهای سطحی و کودکانه ، شبه علم و افسانه ها به نام علم، آب گل آلودی از ناآگاهی عمومی است که مجریان برنامه فریب عمومی، به مدد آن میتوانند از آن ماهی فریب صید کنند و بازار خود را توسعه داده و رونق ببخشند.
 
به سختی می توان باور کرد که عده زیادی از مردم، گزافه گویی های مذکور را باور کنند. ما از خود می پرسیم، چطور ممکن است فردی با سطح سواد عمومی خواندن و نوشتن، و مطالعه کتابهای مقدماتی علوم ، همچنان باور کند که سنگ آبی چشم زخم می تواند بلاها را دور کند، یا بشقاب ارغوانی می تواند به غذا و پول یکجور انرژی (که مشخص نیست دقیقاً چیست) بدهد ، چطور ممکن است فردی باور کند با موضوعی موهوم و بی پشتوانه به نام فراردرمانی یا سایمنتولوژی (؟) بتواند با استفاده از یک موضوع بی اساس به نام شعور کیهانی و تشعشع و کامنت گذاشتن +1 در پیج های فریب عمومی، بیماری خود را درمان کند؟ چطور ممکن است فردی ایرانی در همین آلمان باور داشته باشد که 550 یورو بابت چند دقیقه بُر زدن کارت های تاروت، به فالگیر بپردازد تا گره مشکلات زندگی اش باز شود؟ تعداد لایک های پیج های فریب عمومی، فال تاروت و فال قهوه ، بشقاب پرنده و شعور کیهانی، اخبار آدم فضایی ها و هومیوپاتی بصورت فزاینده ای رو به افزایش است. در حالیکه تیراژ بهترین و پر محتواترین کتاب های ما در ایران، به زحمت از چند هزار فراتر می رود.
 
متاسفانه بازار فریب عمومی ، به دلیل دوری عموم از محتوای دانش، و ناآگاهی از علم و روش علمی، همچنان در میان توده های مردم داغ است و مشتریان با اشتیاق بسیار به این صنعت پرسود ، منفعت می رسانند.
 
 نهمین بخش از مجموعهء "فهم عمومی از علم و تکنولوژی" به موضوع شبه علم یا دانش نما در ایران اختصاص دارد. در این فصل نمونه هایی از طرح ها و برنامه های مجریان برنامه فریب عمومی در ایران را بررسی نموده سپس به مارکتینیگ و بازار پرسود محصولات فریب  عمومی خواهیم پرداخت.
 
بازار و مارکتینگ فریب عمومی مانند هر بازار دیگری دربرگیرنده دو بخش عرضه و تقاضاست. تا مشتری نباشد فروشنده ای نیست و تا فروشنده ای نباشد ، مشتری نیست. بازار فریب عمومی از جهاتی نیز مشابهت بسیاری با بازار مواد مخدر دارد. سه مرحلهء 1-تولید 2-توزیع و 3-مصرف در بازار مواد مخدر ، در بازار فریب عمومی نیز هست. عده ای محصولات و خدمات فریب عمومی را تولید، عده ای توزیع و عده دیگری مصرف می نمایند.
 
فریب عمومی از آن جهت که مبتنی بر مسائل واقعی و فکت های مسلّم جهان نیست ، دربرگیرنده اغفال و سوء استفاده و جعل است. از این رو شاید بتوان آن را نوعی جرم ثانویه تلقی کرد. هرجا که مغالطه fallacy باشد ، فریب عمومی هم هست . در بخش های نخست مجموعهء "فهم عمومی از علم و تکنولوژی" فریب عمومی را اینگونه تعریف کردیم:
 
طرحی کلی از مجموعه اعمالی  که ناآگاهی عمومی از محتوای دانش و نگرش علمی را هدف گرفته است.
 
اما در این بخش تعریف نخست را به صورت زیر توسعه می دهیم:
 
 طرح کلی از مجموعه اعمالی که دوری مردم از اصول خرد و منطق Common Sense یا Common logic و نیز ناآگاهی عمومی از  محتوای دانش و نگرش علمی را هدف گرفته است.
 
 بنابراین تعریف جدید ما از "برنامه فریب عمومی" جامع تر و در برگیرنده سرفصل های گسترده تری است.
 
فراموش نکنیم مقصود ما فقط و فقط طرح های سیستماتیکی است که محتوای دانش و نگرش علمی را هدف می گیرند،  نه الزاماً هر نوع طرح های فریبکارانه و جعل و کلاهبرداری. برای نمونه  اگر کسی با چرب زبانی و  ارعاب یا تهدید یا بکارگیری مغالطات منطقی، عده ای از مردم را با وعده ساخت مجتمع مسکونی فریب داده، و سپس متواری شود ما اعمال آن فرد را هرچند کلاهبرداری و جاعلانه می دانیم اما آن را ذیل عنوان "برنامه فریب عمومی" به آن صورت که مطمح نظرمان است بررسی نمیکنیم. اما اعمال فریبکارانه کسانی که مدعی درمان های کائناتی هستند را میتوانیم ذیل عنوان طرح "برنامه فریب عمومی" بررسی نماییم و روش و شگردهای فریبکارانه همگی آنها که مبتنی بر سوء استفاده از علم و روش علمی است را آشکار نماییم. بعبارتی حساسیت ما تنها روی "علم و روش علمی" است.
 
به دلیل حجم بالا و گستردگی مطالب و مصداق های فریب عمومی در ایران، جبراً از توضیح بسیاری از مصادیق صرف نظر می کنیم و حتی نمونه هایی که در این بخش بر خواهیم شمرد بصورت گذرا و سرسری بررسی می نماییم. در بسیاری از موارد تلاش خواهیم کرد از گفتن نام اشخاص پرهیز کنیم و تنها به توضیح نوع و مدل طرح فریب عمومی اکتفا کنیم.
 
شبکه تولید توزیع و مصرف محصولات برنامه فریب عمومی در ایران 
 
تصور کنید یک ایمیل تبلیغاتی دریافت کرده اید که در آن از شما پرسیده شده :
 
اگر گوینده سنگی را برای افزایش شانس به شما توصیه کرده و  شما را به خرید آن ترغیب نماید چه واکنشی از خود نشان می دهید؟ به پرسش های زیر چطور؟ واکنش شما در برابر چنین سوالاتی چیست؟
 
✓ از چه سنگی برای غلبه بر دشمن و جلوگیری از زخم زبان می توان استفاده کرد؟
✓ برای افزایش شانس و خوش شانسی از چه سنگ هایی می توان استفاده کرد؟
✓ برای دفع بلا و دوری از حادثه های بد از چه سنگی باید استفاده کرد؟
✓ برای افزایش اراده و اعتماد به نفس از چه سنگ هایی می توان استفاده کرد؟
✓ آیا سنگی وجود دارد که در افزایش طول عمر موثر باشد؟
✓ آیا سنگی جهت گشایش کار، رفع مشکل و موفقیت در برابر مشکلات وجود دارد؟
 
شبکه تولید توزیع و مصرف محصولات برنامه فریب عمومی در ایران 
 
اگر با کلیک روی پرسش ها، با این پاسخ مواجه شوید که در سنگ ها انرژی ماورائی وجود دارد که می تواند بلا یا حادثه بد را از شما دور کند ، رغبتی به خرید این محصولات پیدا میکنید یا این موضوعات را خرافه های بی اساس دانسته و به آن اعتنایی نمیکنید؟
 
آیا از خودتان می پرسید که چه نوع انرژی ممکن است در سنگ باشد که با تشعشع غیرقابل اندازه گیری بتواند روی روحیات و رویدادهای زندگی اثرگذار باشد؟ آیا از خودتان می پرسید که چرا در تبلیغ از کلمهء "انرژی" که یک کلمه با بار معنایی علمی مشخص است استفاده شده است؟
 
اینکه بسیاری از مردم برای توجیه باورهای عجیب و بی دلیل خود، دست به دامان الفاظ و کلماتی نامانوس و و بی ارتباط می شوند موضوع جدیدی نیست. انرژی، تشعشع، نیرو، متافیزیک، کوانتوم و ... از جمله کلماتی است که بسیاری برای تئوریزه کردن عقاید شبه علم یا خرافه خود از آن بهره می گیرند. این سرقت ادبی از حیطه واژگان علمی بی دلیل نیست. برای نمونه زمانی که فردی برای اثبات عقایدش در خصوص طلسم یا چشم زخم می گوید: این موضوع در علم هم ثابت شده یا کوانتوم (؟) هم این موضوع را اثبات کرده پیش از هرچیز قصد دارد باورهای خود را از اتهام خرافه بودن برهاند. دیگر آنکه به دلیل پیچیدگی های فنی توضیح پدیده های فیزیک جدید، مکانیک کوانتومی و نظایر آن که تنها از عهده متخصصین بر می آید ، از توضیح بیشتر شانه خالی کند. سومین مزیت بکارگیری این الفاظ پرطنین ، اثر گذاری بر مخاطب ناآگاه است. مخاطب که با رگباری از کلمات و اصطلاحات علمی روبرو می شود چاره ای جز تسلیم ندارد. 
 
دربسیاری از فصل های این مجموعه توضیح دادیم که "متافیزیک چیست" . بسیاری از افراد تصور می‌کنند متافیزیک به معنای چیزی ورای فیزیک یا به معنای پدیده‌هایی است که فیزیک از توصیف و تفسیر آن عاجز است.  متافیزیک به دلیل شباهت لفظی به فیزیک، در ذهن بسیاری به اشتباه تعبیر شده است.  افراد ناآشنا با واژگان حوزه علوم و فلسفه، مابعدالطبیعه را با ماوراءالطبیعه جابه‌جا گرفته‌اند و از روی ناآگاهی به پدیده‌های عجیب و فراطبیعی (در صورت وجود) یا به‌عبارتی آن‌چه که پدیده‌های پارانرمال paranormal خوانده می‌شوند عنوان متافیزیک اطلاق می‌کنند!
 
محتملاً بارها شنیده‌ایم که کسانی خواص سنگ ها یا فال تاروت یا احضار ارواح و ... را زیرمجموعه مسائل متافیزیکی عنوان می‌کنند و علی‌الاصول تصور می‌کنند متافیزیک به معنای پدیده‌هایی است که فیزیک از توصیف و تفسیر آن عاجز است! 
 
طراحان برنامه فریب عمومی که عموماً تبلیغ محصولات خود را در برنامه‌های زرد تلویزیونی ماهواره‌ای و روی میلیون‌ها وب‌سایت شبکه اینترنت قرار می‌دهند نیز از این قاعده مستثنی نیستند. آنان با ترفندهای گوناگون موضوعاتی مثل شعور کیهانی را عرضه میکنند و یا محصولاتی نظیر تکه‌های سنگ، برچسب دفع سموم بدن!، مهره مار، دست‌بند انرژی و آرامش! ، دارو و درمان‌های دروغین افزایش قد و لاغری و CD ‌های ترک اعتیاد و ... را در مقیاس انبوه به فروش می‌رسانند و سوار بر ناآگاهی عمومی ، تجارت آلوده خود را پیش می‌برند. رمّالان و شیّادان روزگار ما برای فروش تولیدات خود، دست به دامان به‌کارگیری واژگان پر ابهت و پرطنینی چون متافیزیک و امواج الکترومغناطیس و ... می‌شوند تا بلکه مخاطب ناآگاه ، تصور کند کارکرد محصولات فوق، از پشتوانه‌ای علمی (مخاطب ناآگاه، متافیزیک را به‌معنای فیزیک جدید یا چیزی ورای فیزیک و لذا آن را نوعی علم تلقی کرده و بلکه معتبرتر می‌داند) برخوردار است. به همین جهت در تبلیغات شیّادانهء آن‌ها دیگر سخنی از بلغم و صفرا و طبائع اربعه و سردی و گرمی و آب و باد و خاک و آتش نیست. سخن از متافیزیک است و نیروی مغناطیس!
 
با هر رویکردی که تعریفی جامع از مابعدالطبیعه (متافیزیک) ارائه دهیم نه مهرهء مار و اثر آن بر خوشبختی و جذابیت افراد، نه خواص سنگ‌های ماه تولّد، نه فال تاروت و نه طالع‌بینی و نه نظایر این ها، هر چه که باشند هیچ‌کدام موضوع بحث متافیزیک نیستند.
 
شبکه تولید توزیع و مصرف محصولات برنامه فریب عمومی در ایران 
 
یکی از پیج های پرطرفدار فریب عمومی در فیس بوک که افراد در آن با اشتیاق زیاد ، گزارش رویت موجودات بیگانه فضایی را پخش می کنند یا معتقدند که فضاییان در هزاره های پیشین به زمین آمده بودند و نقش و نگار غارها را موید این ادعای خود می دانند.
 
بحث را با نمونه دیگری از تبلیغات فریب عمومی ادامه می دهیم :  واکنش شما به این خبر چیست؟
 
 
نخستین پرسش می تواند این باشد که مقصود از "از نظر علمی" چیست؟ دوم اینکه چرا چنین موضوعی به اثبات یا تبیین علمی محتاج است؟ و دست آخر اینکه طبق کدام منبع و کدام پژوهش ، کجا و در چه سالی؟
 
مخاطب عام برنامه فریب عمومی، ، چنین پرسش هایی را جدی نمی گیرد و از آن رو که اطلاعی از چند و چون روش علمی ندارد ، خبرهایی از این  دست  را به سادگی باور می کند. 
 
نحوه استدلال به کار گرفته شده در این گونه از طرح ها غالباً بسیار سطحی و مغالطه آلود است. به استدلال به کار گرفته شده در خبر زیر توجه نمایید:
 
 زمانی که از درون حال مون خراب و از بیرون میخوایم نشون بدیم که حال مون خوبه، چشم های ما منفی ترین انرژی های ممکن رو از خودشون ساطع می کنه و اون انرژی منفی یه اتفاقاتی رو رقم می زند که ما بهش میگیم "چشم زخم"!
 
 دوستان چشم خیلی قدرتمند است. مرتاض ها یه کارایی می کنن با چشم! مثلا با چشم به قطاری که داره با سرعت 80 کیلومتر میره نگاه می کنن و قطار یه دفعه متوقف میشه! این توقف ناگهانی قطار هم چشم زخم است!
 
 پس چشم زخم وجود داره برای رفع این چشم زخم چه بکنیم؟
 
بعضی ها میگن نعل اسب به خودت آویزون کن!
بعضی ها میگن عینک به خودت آویزون کن!
بعضی ها میگن نمک بزار تو جیبت!
 
شبکه تولید توزیع و مصرف محصولات برنامه فریب عمومی در ایران 
 
بکارگیری الفاظ و کلمات مغشوش و مبهم و وام گرفتن از اصطلاحات علمی، وجه اشتراک مجریان برنامه فریب عمومی است. آنها گاه از متافیزیک سخن می گویند، گاه از موجودات غیر ارگانیک (این تعبیر به لحاظ علمی، مبهم و ناشیانه و بی معناست) ، مهندسی نرم افزار مولکول، تشعشع کیهانی یا فرادرمانی . تمامی این اصطلاحات ، مبهم و اساساً به لحاظ علمی بی معناست. 
 
شبکه تولید توزیع و مصرف محصولات برنامه فریب عمومی در ایران 
 
تعبیر گنگ و مبهمی مثل "موجودات غیر ارگانیک" که بصورت نصفه و نیمه از اصطلاح علمی برداشته شده، میتواند موضوع یک شعر یا یک قطعه ادبی و هنری باشد . هیچ ایرادی هم بر آن مترتب نیست. اشکال کار اینجاست که قایق برنامه فریب عمومی در ساحل علم  لنگر میاندازد.
 
طبق این تعریف موجودات غیرارگانیک ،  موجوداتی زنده اما بدون ارگانهای زیستی گیاهان، حیوانات و انسانها (سلو لها و اندامهای ساخته شده از مواد آلی و معدنی) هستند (؟؟)  و به طور معمول دیده نمیشوند (چرا؟) ؛ اما هر گروه از آنها نقش مهمی در زندگی انسان ایفا میکنند (روی چه حساب و بر چه اساس؟) آثار آشکار این موجودات در زندگی انسان باعث میشود که نتوان وجود آ نها را انکار کرد (چطور؟)  و نقش پنهان آنها مانع از این است که بتوان به راحتی آ نها را مورد شناسایی قرار داد. این موجودات در دو گروه عمده با عنوان «جن »؟ و «کالبد ذهنی » ؟ جای میگیرند.
 
شبکه تولید توزیع و مصرف محصولات برنامه فریب عمومی در ایران 
 
در تهران یکی از مجریان فریب عمومی کلاسهای روح و روان و بادکنک ذهنی! برگزار می نمود و حتی برای کارهای خود مجوز هم داشت و تحت همین عنوان به درمانهای کاذب انرژی درمانی و ... هم میپرداخت. اشعار بی وزن و بی ذوقی هم می سرود و حتی دیوان اشعار هم منتشر کرد. هر چند وی بنا به دلایلی نتوانست مانند سایر مجریان برنامه فریب عمومی، موفقیتی کسب کند و تعداد شاگردان و هواداران و مشتریان برنامهء فریب عمومی او از حد هزار نفر بیشتر نشد.   وی خود را ذیل عنوان محقق در زمینه تاثیر امواج الکترو مغناطیس در سلامت افراد معرفی میکند. اینکه چرا از میان این همه پدیده مورد بحث در فیزیک، الکترومغناطیس انتخاب شده ، محتملاً به دلیل ملموس و مرئی نبودن امواج الکترومغناطیسی است.
 
یکی از مشهورترین مجریان برنامه فریب عمومی که موفقیت بزرگی در فریب عموم کسب کرد و از این راه ثروت زیادی هم بدست آورد یک شعبده باز و معرکه گیر ساده بود که در سالهای اول دهه 60 با اجرای شعبده در برنامه "دیدنیها" خود را مطرح کرد. وی مدعی بود که دانشگاههای معتبر دنیا نظیر انگلستان انرژی (؟)  او را تایید کرده اند و به او مدرک دکتری داده اند! از همین رو اقدام به بازگشایی مطب کرد و با جعل و فریب و سوء استفاده از ساده دلی مردم طرح فریب عمومی خود را پیش برد.
 
شخصیت های مشهور و حتی هنرمندان ایرانی برای انرژی گرفتن به او مراجعه میکردند! جمعیتی که برای جلسات کسب انرژی!! ترتیب میداد گاهی بالغ بر 10 هزار نفر میشد. در ایران ،  خسرو شکیبائی و آغاسی و منوچهر نوذری توسط وی انرژی درمانی! شدند ولی نه تنها بهبودی پیدا نشد بلکه هر 3 آنها بعد از مدتی فوت کردند!
 
این شخص سپس در شبکه های ماهواره ای زرد به تبلیغ محصولات و خدمات فریبکارانه پرداخت و سی دی ها و پوستر خود را به مردم ساده دل میفروخت.
 
جالب اینجاست که مدام تاکید میکرد سی دی های کپی، انرژی ندارند و حتماً باید سی دی های اصل را خریداری کرده و به صدای حامل انرژی ام گوش بدهید!
 
 او مدعی بود می تواند قاشق و چنگال را خم کند! (این شگرد برای شعبده باز ها درست مثل درآوردن خرگوش از کلاه، ابتدایی و ساده است) برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان، زیر مچ اش آهنربا کار میگذاشت و با آن عقربه ساعت رو متوقف میکرد.
 
استدلال یکی از مشتریان برنامه فریب عمومی وی در یکی از تالارهای گفتمان، نحوه و الگوی فریب خوردن مشتریان را با وضوح بیشتری نمایان میکند.
 
 *من قبولش دارم! چند سی دی دیدم که همه تو ایران تایید کردند!! درباره انژی درمانی تو انقلاب هم میفروشند بنابراین با توجه به اشنایی به ایشون اینو هم قبول دارم !!
 
وی در سفر به تورنتو  در هفته نامه ای برای خود یک آگهی تبلیغاتی چاپ کرد و نوشت که یک استثنا در نیرودرمانی است ! و اکنون تحت پژوهش مراکز علمی امریکا قرار گرفته و دارای نیروی شفابخش در صورت و دست خود است . این نیروی قدرتمند تاکنون هزاران بیمار ناعلاج را درمان کرده و اکنون در اختیار شما قرار گرفته است. (؟)
 
یکی از شاکیان می گوید: (من یک نابینا هستم . چهار سال پیش متوجه شدم که وی به ایران آمده . امیدوار بودم که از این نابینایی رها شوم . سرانجام پس از شش ماه موفق شدم از او وقت ملاقات بگیرم . اومرا دید و گفت : نابینایی ات را درمان می کنم ، اما این کار هزینه بالایی دارد. او برای هر ویزیت از من 50 هزار تومان پول می گرفت تا این که ده بار مرا ویزیت کرد و یک بار هم 500 هزار تومان از من گرفت ، اما بیماری ام معالجه نشد، تا این که یک روز یکی از دوستانم گفت وی از من فیلم برداری کرده و با مونتاژهای مردی روی تصویر من مدعی شده که نابینایی ام را درمان کرده است ).
 
(الف ، ن ) یکی دیگر از شاکیان نیز می گوید: (از ناحیه چشم به طور مادرزادی دچار مشکل بودم . او دستش را مقابل صورتم گرفت و به حرکت درآورد، اما هیچ اتفاق خاصی نیفتاد و من چیزی احساس نکردم . فقط جریان هوا را، که به خاطر حرکت دستش ایجاد شده بود، حس کردم و هیچ تغییری هم در چشم هایم ایجاد نشد).
 
شبکه تولید توزیع و مصرف محصولات برنامه فریب عمومی در ایران 
 
این فرد گاهی از 100 تا 400 نفر را نیز همزمان ویزیت میکرد! بصورتی که از یک راهرو رد میشد و به همه افراد بصورت فله ای انرژی منتقل میکرد. یعنی به عبارتی نفری 4000 تومان که چند دقیقه طول میکشید و در مجموع 1 میلیون و 600 هزار تومان کسب درامد میکرد.
 
شبکه تولید توزیع و مصرف محصولات برنامه فریب عمومی در ایران 
 
تصویر سای بابا یکی از خدایان و مجریان برنامه فریب عمومی در هند که پیروان بسیاری در سراسر جهان دارد. 
 
محصولات فریب عمومی بسیارند و بدیهی است که بررسی یک به یک این محصولات ، زمان زیادی می برد. از این رو می توانیم تنها تعداد کمی از محصولات فریب عمومی را تنها به عنوان نمونه و به صورت جسته و گریخته تحلیل و معرفی نماییم.
 
در نظر بگیرید از طریق دوستی، یا از طریق دریافت یک ایمیل تبلیغاتی ، متوجه می شوید محصولی وجود دارد که شما می توانید با گذاشتن آن در کیف پول، برکت یا به عبارتی انرژی مثبت (؟) دریافت کنید. واکنش شما چیست؟ آیا شما متن تبلیغاتی زیر را باور کرده و به خرید چنین محصولی ترغیب می شوید؟
 
 
شبکه تولید توزیع و مصرف محصولات برنامه فریب عمومی در ایران 
 
فروشنده این محصول فریب عمومی در تبلیغات خود می نویسد:
 
این عکس یک بشقاب ارغوانی است برای اینکه مردم بتونن اون رو به گردنشون بیاویزند و ازش انرژی بگیرند به شکل یک دیسک کوچک ساخته شده، نوع بشقاب ارغوانیه چون اون رو به عنوان فرشته ای که حامی انسانه ساخته اند. دقیقا" همون بشقاب قرمزه و فقط برای اینکه مردم بتونن اون رو به گردنشون بیاویزند یا به لوازم شخصیشان آویزان کنند و از انرژی اون بهره ببرند به این شکل ساخته شده. خود من توصیه می کنم اگه خرید بشقابهای بزرگ براتون مقدور نیست این رو تهیه کنید چون هم از همه زیباتره و هم همون خصوصیات رو داره و هم قیمتش مناسب تر از بقیه در می آد و هم به خاطر سبکیش وقتی تعداد ی از اون رو با هم به ایران بفرستم هزینه ی پست بینتون تقسیم میشه و خیلی مناسب میشه.اینجا اون رو  purpleangel   می نامند و شکلش هم اینه
 
شبکه تولید توزیع و مصرف محصولات برنامه فریب عمومی در ایران 
 
من هم برای خودم سفارش دادم و بیشتر ساعات با منه و گاهی همین طور که دارم درس می خونم اون رو می برم بالا و روی چاکرای هفتم می گذارم تا انرژی بیشتری دریافت کنم.من یک سری توضیحات درباره ی اونها به دست آوردم که چون سوال خیلی ها بود اینجا برای همه تون می نویسم.
 
همه ی این بشقابها ، چه فرشته چه دیسک کوچک چه بزرگ چه کارت اعتباری از یک نوع و یک جنس هستند و خواصشون مثل همه. اما چون اون رو به شکلهای مختلفی ساخته اند اینجا مردم برای هر کاربردی یک شکلی رو می خرند. مثلا کارت اعتباری رو تو کیفشون می گذارند و دیسک رو به گردن یا موبایل یا کیفشون وصل می کنند. حتی یک مدل کوچک زدند که به قلاده ی سگ و گربه هاشون وصل میشه که اونها رو آروم و با انرژی و شاد نگه داره.و مدلهای بزرگش رو برای دادن انرژی به کریستالها و آب و غذاها و ....استفاده می کنند.اما در واقع همه شون خواص مشترک دارند یعنی همه رو میشه برای برکت دادن در کیف گذاشت یا استفاده های درمانی !
 
موارد مصرف بشقاب بنفش:
 
1.       برای برکت و انرژی دادن به کیف پول یا جیبتون میتونید یک بشقاب سایز کوچک را در جیب یا کیف پولتون قرار بدید البته کسی نباید باهاش تماس داشته باشه جز خودتون.
 
2.       میتونید برای تازه نگهداشتن مواد غذایی داخل یخچال ( مثل سبزیجات یا گوشت) این بشقاب ( البته سایز بزرگ) رو داخل یخچال و در طبقه وسط قرار بدید
 
3.       اگر گلدانی در خانه دارید که خوب رشد نمیکند ( بیمار است!) گلدان را در بشقاب قرار دهید یا آبی که به گلدان میدهید را از شب قبل در بشقاب قرار دهید و روز بعد از آن آب به گلدان آب بدهید. 
 
4.       اگر در منزل سگ یا گربه نگهداری میکنید برای یک بشقاب سایز کوچک زیر محل خوابشان و یا زیر ظرف غذایشان قرار دهید برای آرامش.
 
5.       اگر از کریستالهای انرژی ( یا گوی های کریستالی )  استفاده میکنید برای انرژی دادن بیشتر به آنها آها را به مدت 12 ساعت در بشقاب قرار دهید.
 
6.       بشقاب را روی هرعضو از هر موجود زنده آسیب دیده ای میتوانید قرار دهید برای آرامش و انرژی.
 
7.       همراه داشتن این بشقاب های کوچک موقع مسافرت شما را از بیماری و مشکلات معدوی در امان میدارد و حتی میتوانید  آب آشامیدنی خود را هنگام مسافرت با آن انرژی ببخشید ( احتمالا اگر درباره سلامت آب مطمئن نباشیم با قرار دادن بشقاب بنفش در آب میتوانیم خیال خودمان را راحت کنیم.  البته در متن انگلیسی انرژی دادن آمده!)
 
 8.       قرار دادن بشقاب کوچک روی پیشانی از سردرد شما میکاهد و برای بیمارانی که از درد مفاصل به علت بیماری نقرس یا آرتروز رنج میبرند هم مفید است و همچنین به هنگام درد معده و یا حالت دل آشوب و یا تهوع میتوان بشقاب را روی معده قرار داد و آرام شد.
 
 9.       قرار دادن این بشقاب کوچک روی پیشانی به هنگام بیدار شدن از خواب به شما برای به یاد آوردن خوابی که شب قبل دیده اید کمک میکند و  همچنین کسانیکه مراقبه  و یا مدیتیشن میکنند میتوانند با قرار دادن این بشقاب روی پیشانی مراقبه عمیق تری داشته باشند.
 
 همچنین  به شهادت کسانیکه از این بشقاب ها استفاده کرده اند(؟) این بشقاب ها برای درمان  گرفتگی عضلات، سردردها، ناراحتی های معده، سفت و خشک بودن مفاصل، ناراحتی گردن مادرزادی ( مثل کسانیکه گردنشون به طور مادرزادی کج است)، انواع ورم، عفونتهای قارچی و یا کچلی، لرزش چانه و فک (که معمولا با صدایی خفیف همراه است)، اعتیاد به الکل، اضطراب، قولنج و افسردگی  استفاده شده و مفید بوده است. (؟)
 
آیا شما متن بالا را باور کردید؟ نوع استدلال مجری برنامه فریب عمومی شما را برای خرید این محصول قانع کرد؟
 
دربارهء نمونه زیر چه می توان گفت. خانومی که در یک برنامه تلویزیونی ادعا می کند دارای دکترای افتخاری از یکی از دانشگاه های انگلستان است و همچنین سه کالج قدرت پنهان در سرتاسر دنیا دارد و میگوید :  7 استاد قدرتمند من را یاری می کنند
 
 و البته هر وقت بینندگان از او خواسته اند این اساتید را در برنامه بیاورد یا حداقل اسامی آنها را بگوید در جواب می گوید وقت اساتید من بسیار پر است و نمی توانند در برنامه حاضر شوند و اگر اسامی آنها را هم من بگویم باعث می شود آنها معروف شوند و اساتید من از مشهور شدن بیزارند!
 
 برای دعا کردن از طرف هر شخص، به یک آینه قدی صد ساله و 85 شمع گیاهی و چند متر پارچه ابریشم خالص احتیاج دارد که هزینه این وسایل به عهده شخصی که تقاضای دعا دارد است و باید ابتدا پول را به حساب این خانم واریز کرد تا پس از خرید وسایل مورد نیاز آنها را به اساتیدش بدهد و آنها مراسم را شروع کنند.
 
 برای انجام مراسم مخصوص «رمالی» احتیاج به یک آینه صدساله! ، ۸۵ شمع گیاهی! و چندین متر پارچه ابریشم! دارد که هزینه این وسایل که حدود ۳۵ میلیون تومان می شود، به عهده شخصی است که تقاضای دعا دارد
 
 10500 دلار هزینه اجاره ماهانه این برنامه ماهواره ای فریب عمومی است و این نشان می دهد که عایدی مالی شبکه فریب عمومی، چطور می تواند به مبالغ هنگفتی بالغ شود.
 
شبکه تولید توزیع و مصرف محصولات برنامه فریب عمومی در ایران 
 
او دربارهء خودش می گوید:
 
{عزیزان من به جز اجرای برنامه ها و دعا در کنار استادان تا نیمه های شب، من به نگهداری از 140 کودک بی سرپرست هم مشغولم. در ضمن میتینگ ها و کنفرانسهای چند ساعته در تمام هفته ها خودش وقت زیادی را از من می گیرد. همونطور که شما عزیزان می دونید 2 کالج، یکی در در شهر "هانوور" در کشور آلمان و دیگری در  "کمبریج" انگستان افتتاح کرده بودم که به لطف استاد بزرگ که ایشان استاد هفت استاد من هست، سومین کالج در حال اتمام مراحل پایانی خویش است که به زودی خبر افتتاح آن را به شما عزیزان  خواهم داد.  اگر مایلید به گنج های پنهان دسترسی پیدا کنید و از آیندۀ خود بشتر بدانید! و یا در صدد رفع مشکلات زناشویی، تنگدستی، بیماریهای روحی، نازایی و  احتیاد (؟؟؟) هستید؛ قدرت پنهان حلال مشکلات شما می باشد}
 
باور اینکه گزافه گویی های بالا، توهمات بیمارگونه، کالج هایی که اساساً وجود خارجی ندارند، هفت استاد تخیلی و استاد بزرگ خیالی و داستانسرایی دربارهء آن بتواند عده ای از مردم را که سواد خواندن و نوشتن دارند فریب دهد ساده نیست. ما از خود می پرسیم، چطور ممکن است فردی با سطح سواد عمومی خواندن و نوشتن، و مطالعه کتابهای مقدماتی علوم ، همچنان باور کند که سنگ آبی چشم زخم می تواند بلاها را دور کند، یا بشقاب ارغوانی می تواند به غذا و پول یکجور انرژی که مشخص نیست دقیقاً چیست بدهد ، چطور ممکن است فردی باور کند با موضوعی موهوم و بی پشتوانه به نام فراردرمانی یا سایمنتولوژی (؟) بتواند با استفاده از یک موضوع بی اساس به نام شعور کیهانی و تشعشع و کامنت گذاشتن +1 در پیج های فریب عمومی، بیماری خود را درمان کند؟
 
 متاسفانه بازار فریب عمومی ، به دلیل دوری عموم از محتوای دانش، و ناآگاهی از علم و روش علمی، همچنان در میان توده های مردم داغ است و مشتریان با اشتیاق بسیار به این صنعت پرسود ، منفعت می رسانند.



از همین نویسنده بیشتر بخوانید:

** ( مقاله فلسفه علم و تکنولوژی - بزرگان علم و فناوری )
** (  قسمت اول مقاله فهم عمومی از علم و تکنولوژی - مقدمه ) 

** (  قسمت دوم مقاله فهم عمومی از علم و تکنولوژی - فالگیری و رمّالی )
** ( قسمت سوم مقاله فهم عمومی از علم و تکنولوژی - خواص سنگ ها، سنگ درمانی و سنگ های شفابخش )
** ( قسمت چهارم مقاله فهم عمومی از علم و تکنولوژی - رد آزمون ایموتو ، رد شعور بلورهای آب و شعور کیهانی )
** ( قسمت پنجم مقاله فهم عمومی از علم و تکنولوژی - برنامه های فریب عمومی، اعمال مرتاضان و جادوگران  )
** ( قسمت ششم مقاله فهم عمومی از علم و تکنولوژی - دانشمندنمایی، مدعیان اختراعات بزرگ، خود دانشمند پنداری ) 
** ( قسمت هفتم مقاله فهم عمومی از علم و تکنولوژی - مستند راز، قانون جذب، انرژی مثبت، انرژی منفی )
** ( قسمت هشتم مقاله فهم عمومی از علم و تکنولوژی - فال تاروت و پیش بینی آینده  )
** ( قسمت نهم مقاله فهم عمومی از علم و تکنولوژی - شبکه تولید توزیع و مصرف محصولات برنامه فریب عمومی در ایران )

Adonis6776
با سلام این مطلب خیلی جالب و موثره و امیدوارم به دست همه ی مردم برسه تا بیشتر در مورد این خرافات و فریب ها آگاه بشن.با تشکر.
جمعه 15 آذر 1392 - 07:15
فرهاد راهی
نظراتت بسیار عجولانه است.همه مطالبی که عنوان کردی در یک رده نیستن
یکشنبه 17 آذر 1392 - 19:30
Rjanpour
مهر دروغ به همه این چیز ها به صورت یکجا درست نیست . خیلی هایی که اشاره کردید واقعا چشم بندی بوده و مشخصا برای فریب مردمه . ولی برخی جای بحث داره . در کل ممنون از اینکه نگران مردم و تفکرات اونهایید
دوشنبه 2 دي 1392 - 18:13
یخنی
سلام. من فکر نمیکنم که بند اول مقاله با مطالبی که در ادامه به اونا اشاره میکنین ربطی داشته باشه. اگر خطوط اینکاهااز نظر شما(زرد) محسوب میشن پس چرا دانشمندان به بررسی اونامیپردازن؟! اگر عجایب اهرام ثلاثه علمی نیست پس چرا دانشمندان دست از سرشون بر نمیدارن؟ این علمی که شما سنگشو به سینه میزنین خیلی ابتدایی در حد درک یه بطری آب معدنی از محیط پیرامونشه. وقتی اسم سیاه چاله رو میشنویم میگیم اااااه ...سیاه چاله؟! ولی این مساله همونقدر پیش پاافتاده است که از نظر ما یه کرم بخواد بفهمه آب تو صد درجه به جوش میاد. برای ما عادیه ولی کرمه میگه ااااه.. چه کشفی؟ چقدر علمم زیاده؟ اینا رو در مورد یوفوها گفتم وگر نه انرژی درمانی و شفا و .. از طریق این شیادان که حقیقتی نداره.
‌چهارشنبه 28 خرداد 1393 - 21:37
ashkanad72
سلام.. با این وجود که بعضی خرافه ها برای برخی از عموم جامعه روشن شد. ولی چشم زخم و نیروی درونی انسان که باعث اتفاقات زیادی میشه در ادیان الهی هست.... و خوب برای هر شخصی هم اتفاق افتاده که تجربه داشته باشه... از طرفی از کجا معلوم مثال هایی که شما از هنرپیشه های معروف زدید راست باشه؟
‌پنجشنبه 9 مرداد 1393 - 08:04