منو

میدان دید فرا ژرف هابل

نخستین کهکشهان‌ها چه شکلی بودند؟ برای کمک برای به این پرسش تلسکوپ فضایی هابل این تصویر میدان دید بسیار عمیق (XDF) را ثبت کرده است، عمیق ترین ، دورترین و قدیمی‌ترین تصویر از کیهان که در نور مرئی گرفته شده است.

این تصویر، فرا ژرف هابل نمونه‌ ای از قدیمی‌ترین کهکشان‌هایی است که بشر تاکنون دیده است؛ کهکشانهایی که کمی پس از دوران تاریک یعنی 13.2 میلیارد سال پیش شکل گرفته‌اند، زمانی که کیهان تنها 450 میلیون سال از عمرش گذشته بود. با استفاده از این تصویر می‌توان کهکشان‌ها را در زمان پیدایش مشاهده کرد و به سوالات بی پاسخ از چگونگی پیدایش کهکشان‌ها پاسخ داد.

این تصویر را دوربین پیشرفته‌ی نقشه‌برداری (ACS) و ناحیه‌ی مادون قرمز دوربین میدان دید باز شماره‌ی 3 تلسکوپ فضایی هابل ثبت کرده‌اند. که شامل نوردهی عمیق در رنگ قرمز از دوربین جدید مادون قرمز هابل بوده و کهکشان‌هایی با یک ده میلیاردم درخشش قابل مشاهده برای چشم انسان را نشان می‌دهد. با ترکیب این تصاویر که تلاش 10 ساله‌ی این تلسکوپ بوده، تصویر میدان دید فرا ژرف هابل در برخی رنگ‌ها حساس‌تر شده است، این تصویر فرا عمیق (HDF) در سال 2004 و فروسرخ HUDF در سال 2009 تکمیل شد. ستاره‌شناسان در سراسر دنیا مشتاقانه حاصل بررسی تیم XDF را برای درک بهتر از چگونگی شکل‌گیری ستاره‌ها و کهکشان‌ها در ابتدای کیهان دنبال می کنند.

تصاویر تلسکوپ فضایی هابل از دهه 90 میلادی تا کنون، عمق دید ما از جهان را از 7 میلیارد سال نوری به 13 میلیارد سال نوری رسانده است و پیشرفت‌های مهمی در دانش کیهان‌شناسی ایجاد کرده است. در سال 2018 تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه آینه حدود 2.5 برابر آینه تلسکوپ فضایی هابل جانشین آن در فضا خواهد شد تا این ابزار جدید، افق دید ما نسبت به جهان را باز هم افزایش دهد.

bigbangpage.com

سلطان مغزها
اتفاقاچندوقت پیش فکرمیکردم زمین روهم میشه چندسال قبلشو دید اگریک تلسکوپ خیلی دورتراز زمین قراربدن میشه این کاروکرد
یکشنبه 3 آذر 1392 - 14:56
ooooooo
اغلب در مقالات گفته میشود که اجرامی رصد شده که 13 میلیارد سال نوری با ما فاصله دارند و مراحل اولیه پس از انفجار بزرگ را نشان میدهند .اماچگونه این اجرام چنین فاصله ای رابا ما پیدا کرده اند در حالیکه تنها نور در این مدت میتواند چنین فاصله ای حاصل کند . اجرام که به سرعت نور نمی توانسته اند در تمام این مدت حرکت کنند.
‌پنجشنبه 14 آذر 1392 - 08:14
ooooooo
اغلب در مقالات گفته میشود که اجرامی رصد شده که 13 میلیارد سال نوری با ما فاصله دارند و مراحل اولیه پس از انفجار بزرگ را نشان میدهند .اماچگونه این اجرام چنین فاصله ای رابا ما پیدا کرده اند در حالیکه تنها نور در این مدت میتواند چنین فاصله ای حاصل کند . اجرام که به سرعت نور نمی توانسته اند در تمام این مدت حرکت کنند. خواهشمندم اگر توجیهی برای این موضوع دارید با شماره همراه09131191417تماس حاصل فرمایید
یکشنبه 17 آذر 1392 - 09:56