منو

آهن‌ربای خورشید وارونه می‌شود

ناسا اعلام کرد میدان مغناطیسی درحال تغییر وضعیت است، پدیده‌ای که هر ۱۱ سال یکبار رخ می‌دهد.

براساس گزارش NBC، ناسا اعلام کرد طی رویدادی که هر 11 سال یکیار رخ می‌دهد،‌تا چند ماه آینده دو قطب میدان مغناطیسی خورشید جا‌به‌جا خواهند شد. این جا‌به‌جایی قطب‌ها نشانه‌ای از دوران اوج چرخه 11 ساله خورشید است و همچنین نشان می‌دهد خورشید در میانه راه نقطه بیشینه یا نقطه اوج چرخه آب‌و‌هوایی خورشیدی است. ناسا روز دوشنبه با انتشار تصاویری ویدیویی جا‌به‌جایی قطب‌های مغناطیسی خورشیدی را تشریح کرد.

به گفته تاد هوکسما مدیر رصد‌خانه خورشیدی ویلکاکس در دانشگاه استنفورد، تا این جا‌به‌جایی بزرگ سه تا چهار ماه بیشتر باقی نمانده‌است،‌تغییری که می‌تواند اثرات موج‌گونه‌ای در سرتاسر سامانه خورشیدی از خود به جا بگذارد.

با وقوع جا‌به‌جایی، صفحه جریان، سطحی که از مرکز خورشید به شعاع میلیاردها کیلومتر از خود تشعشع ساطع می‌کند، بسیار مواج خواهد شد و زمین که در مدار خورشید در حرکت است در میان این امواج قرار خواهد گرفت و متناسب با موقعیت زمین در میان  این امواج،‌ممکن است آب‌وهوای فضایی اطراف زمین طوفانی شود.

به گفته فیل شرر از دانشگاه استنفورد،‌طی این پدیده قطب‌های میدان مغناطیسی زمین به شدت ضعیف می‌شوند و زمانی که دوباره قدرت بگیرند جای آنها با یکدیگر عوض شده‌است. این فرایند می‌تواند از زمین در برابر تشعشعات مرگبار خورشیدی نیز محافظت کند زیرا مواج شدن صفحه جریان می‌تواند از سیاره در برابر طوفان‌ها و بادهای خورشیدی محافظت کند.

اثر مواج شدن این صفحه در سرتاسر سامانه خورشیدی، آنسوی سیاره پلوتو و حتی برروی کاوشگرهای ویه‌جر که در نزدیکی مرز فضای میان ستاره‌ای قرار دارند نیز احساس خواهد شد. به گفته شرر قطب شمال خورشیدی درحال حاضر نشانه‌های تغییر را در خود نمایش داده‌است و قطب جنوبی هنوز عقب‌تر از قطب رقیب قرار دارد. اما به زودی این جا‌به‌جایی رخ داده و بخش دوم دوران اوج خورشیدی آغاز خواهد شد.

به گفته متخصصان اوج خورشیدی کنونی طی 100 سال گذشته ضعیف‌ترین بوده‌است. معمولا طی دوران اوج خورشیدی میزان لکه‌های خورشیدی و فعالیت آنها افزایش خواهد یافت. این لکه‌های سیاه برروی چهره درخشان خورشید زادگاه شعله‌ها و فوران‌های خورشیدی هستند که طی سال جاری نسبت به دوره قلبی اوج خورشید تعداد چندان زیادی از آنها مشاهده نشده است.

همشهری

Rjanpour
این رخداد چقدر طول می کشه ؟. مثلا این ضعیف شدن قطب های زمین فقط توی یه لحظه ست یا چند ساعت یا چند روز این جوری میمونه
‌چهارشنبه 30 مرداد 1392 - 19:10