خلق لباس‌ فضایی مینیاتوری در آینده، با الهام از حشره میوه!

دانشمندان ژاپنی دست به ساخت یک نانولباس برای لاروی مگس میوه زده‌اند که در نهایت می‌تواند پایانی بر لباس فضایی فعلی انسان باشد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاماماتسو دریافتند که می‌توانند با بمباران کردن این لاروها با الکترون، آنها را در برابر تاثیرات قرار گرفتن در معرض خلأ شبه فضا محافظت کنند.

بدون این درمان، این لاروها طی چند دقیقه خشک شده و از بین می‌روند؛ اما دانشمندان دریافتند که با حفظ لاروها توسط یک نانولباس ساخته شده از بمباران الکترونی، این موجودات می‌توانند در شرایط شبیه به فضا دوام بیاورند.

این نانولباسها مانند یک لباس فضایی مینیاتوری کار می‌کند، بدین معنی که می‌توان از آن در نهایت، با استفاده از یک دوش الکترونی برای انسانها در فضا بهره برد.

دانشمندان ژاپنی برای انجام این پژوهش یک لاروی کوچک را در یک میکروسکوپ اسکن الکترونی قرار داده و آن را با الکترون بمباران کردند. این موجود در این آزمایش دوام آورده و به عنوان یک حشره سالم پرورش یافت.

در مقایسه، لاروی دیگری که در این میکروسکوپ قرار گرفته اما این بمباران بر روی آن انجام نشد، بدلیل خشک شدن آب بدن نتوانست در این شرایط دوام بیاورد.

دانشمندان برای تکمیل پروژه خود، لاروی پشه را در حمامی از آب و ماده شیمیایی غیر سمی توئین 20 فرو برده و سپس آنها در پلاسما پوشش دادند.

این کار به ماده توئین 20 اجازه داد تا یک نانولباس مشابه پوسته محافظ طبیعی لاروی حشره میوه را تولید کند.

دانشمندان بر این باورند که این شیوه می‌تواند در نهایت برای فضانوردان حاضر در فضا بجای لباسهای رایج کنونی مورد استفاده قرار گیرد. این پوشش‌ها به همراه یک ذخیره اکسیژن داخلی و سیستم کنترل محیطی، فضانوردان را در برابر محیط شدید فضای خارجی مانند خلأ و دماهای بالا حفظ خواهد کرد.

این پژوهش در مجله ساینس منتشر شده است.