تبدیل سلول‌های پوستی به سلول‌های کاربردی مغز

محققان مدرسه پزشکی «کیس وسترن رزو» موفق به ابداع تکنیکی شدند که سلول‌های پوستی را مستقیماً به سلول‌های مغزی تبدیل می‌کند که در بیماران مبتلا به اسکلروز چندگانه، فلج مغزی و سایر اختلالات میلین، نابود شده‌اند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این موفقیت، امکان تولید سلول‌های میلین‌کننده (myelinating) مورد تقاضا را ممکن می‌سازد.

این سلول‌ها غلاف حیاتی عایقی را ارائه می‌دهند که از نورون‌ها محافظت می‌کند و آن‌ها را قادر به تحویل ضربه‌های مغزی به سایر نقاط بدن می‌کند.

در بیماران مبتلا به اسکلروز چندگانه،، فلج مغزی و اختلات ژنتیکی نادر موسوم به leukodystrophies، این سلول‌ها نابود شده‌اند و نمی‌توانند جایگزین شوند.

تکنیک جدید شامل تبدیل مستقیم فیبروبلاست‌ها (یک سلول ساختاری فراوان در پوست و بسیاری از ارگان‌ها) به الیگودندروسیت‌ها (نوعی سلول مسئول میلین‌کردن نرون‌های مغز) است.

پاول تزار محقق ژنتیک و علوم ژنوم و رهبر ارشد این تحقیق، دستاورد خود و همکارانش را "کیمیاگری سلولی" برشمرد.

در فرایندی موسوم به "بازبرنامه‌ریزی سلولی" وی و تیمش سطوح سه پروتئین طبیعی را برای ترغیب سلول‌های فایبربلاست در تبدیل به الیگو دندروسیت‌ها(OPCs) تغییر دادند.

این تیم علمی به سرعت میلیاردها OPC اغواشده را تولید کرد.

آن‌ها همچنین نشان دادند که iOPCs می‌توانند پوشش‌های میلین جدید را در اطراف عصب‌ها پس از پیوند به بدن موش‌ها بازتولید کنند.

این امر این امید را برمی‌انگیزد که از تکنیک نوین می‌توان برای درمان اختلالات میلین در انسان بهره برد.

هنگامی که الیگودندروسیت آسیب می‌بینند یا در بیماری‌های میلینی ناکارآمد می‌شوند، پوشش میلین عایق‌کننده که به طور نرمال عصب‌ها را می‌پوشاند، از دست می‌رود.

گام بعدی در این تحقیق استفاده از این تکنیک با استفاده از سلول‌های انسانی است.

جزئیات این مطالعه در Nature Biotechnology انتشار یافته است.

ایسنا