کشف ذره «بوزن هیگز» تا پیش از سال 2013

محققان سازمان تحقیقات هسته‌یی اروپا (سرن) امیدوارند که تا پیش از خاموش شدن برخورد دهنده بزرگ هادرونی در پایان سال جاری میلادی، ذره «بوزن هیگز» را کشف کنند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر رلف دیتر هویر، مدیر سازمان تحقیقات هسته‌یی اروپا تأکید کرد که برخورد دهنده بزرگ هادرونی (LHC) پایان سال 2012 میلادی خاموش شده و طی دو سال به‌روز رسانی هایی برای افزایش قدرت دستگاه انجام خواهد شد.

مدیر «سرن» معتقد است که محققان این مرکز قادر خواهند بود تا پیش از خاموش شدن برخورد دهنده بزرگ هادرونی، ذره بوزن هیگز را کشف کنند.

هویر خاطر نشان می کند: اگر برخورد دهنده بزرگ هادرونی به فعالیت خود ادامه دهد، برخوردهای کافی برای تولید سیگنال های مناسب برای کشف ذره بوزن هیگز در اختیار خواهیم داشت و تا پایان سال 2012 میلادی قطعا می توانیم وجود یا عدم وجود این ذره را اثبات کنیم.

تلاش محققان بین المللی طی چند دهه اخیر برای اثبات وجود ذره گریزان بوزن هیگز ناکام مانده است. دانشمندان تاکنون تنها به پنج درصد از اسرار آفرینش و پیدایش کائنات دست یافته اند و برای رمزگشایی از 95 درصد باقی مانده، کشف این ذره بسیار حائز اهمیت است.

برخورد دهنده بزرگ هادرونی (LHC) که در یک تونل زیرزمینی در مرز فرانسه و سوئیس واقع شده است، تنها امید دانشمندان برای کشف این ذره است.

ایسنا