Page Rank مشاوره رایگان تحصیلی
[خانه] [انجمن فیزیکدانان جوان ایران] [چت روم هوپا] [درباره ما] [سفارش آگهی] [تماس با ما] [ورود] [عضویت]

معرفی،خواص وکاربردهای زئولیت‌ها(2)

معرفی،خواص وکاربردهای زئولیت‌ها(2)زئولیت هاهمچنین در جذب و حذ ف آلاینده های محیط زیست ازجمله فلزات سنگین و مضر از آبهای آلوده و فاضلابهای شهری و صنعتی مورد استفاد ه قرارمی گیرند.فاضلابها ممکن است حاوی کاتیونهای عناصر سنگین مانند روی-کادمیوم-مس-آهن-جیوه وآنیونهای مضر چون سیانیدها باشند که می توانند موجب زیانهای اکولوژیکی و زیست محیطی فراوانی گردند و زئولیت ها نقش اساسی در پالایش این کاتیونها و آنیونها دارند.

تولید زئولیت ها

تولید زئولیت ها تحت شرایط گرمابی انجام می گیرد. اصطلاح گرمابی در اینجا به معنی تبلور زئولیت ها از محلول آب دار حاوی اجزای شیمیایی لازم است.  پلیمرهای آلومینا سیلیس آبدار با وزن مولکولی کم یعنی Si(OH)4 و Al(OH)3 مونومر هایی هستند که در اثر ترکیب با هم واحدهای ساختاری ثانوی را در فاز محلول به وجود می آورند ، واحدهای ثانوی یا به طور مستقیم به روی هسته یا وجهی از بلور در حال رشد می نشینند  و یا قبل از اتصال به صورت چند وجهی بزرگتر شکل می گیرند ، بسیاری از واحدهای ساختاری از این قبیل ممکن است در محلول شکل بگیرند ، لکن فقط تعداد معدودی از آن ها هستند که با موفقیت به بلور در حال رشد متصل می شوند  .نوع زئولیت به دست آمده توسط شرایط تولید تعیین می شود .از جمله ی این شرایط می توان به غلظت مواد واکنشگر ،pH ، دما و غلظت مواد افزودنی اشاره نمود.
فاکتور های موثر بر فرایند تولید عبارتند از :

1.طبیعت مواد شرکت کننده در واکنش و فرایند آماده سازی آن ها

2.روشی که از طریق آن، مخلوط واکنش آماده می شود و ترکیب کلی اجزای مخلوط پس از آماده شدن

3.همگن بودن یا غیر همگن بودن

4.pH مخلوط

5.زمان ماند در دمای پایین برای ژل ها

6.نطفه بندی ( هسته زایی )

7.اضافه کردن افزودنی های خاص

8.دما و فشار

فاکتور اول نشانگر این هستند که نطفه بندی به وسیله ی متغیر های ترمودینامیکی ای چون ترکیب ، دما یا فشار کنترل نمی شود .بلکه با فاکتورهای حساس محیطی کنترل می گردد. به طور کلی واکنشگر ها عبارتند از : سدیم آلومینات ، سدیم سیلیکات ؛ سیلیسیک اسید ، سدیم هیدروکسید که برای تنظیم pH اضافه می شود . زئولیتها به روش طبیعی دردریاچه‌های (قلیایی نمکی)، سیستم بازآبهای زیرزمینی، خاکهای محیط قلیایی و رسوبات عمیق دریا تشکیل می‌شوند.

خواص عمومی زئولیت ها

ازجمله خواص منحصر به فرد زئولیتها میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

تبادل کاتیونی

این خاصیت به یونهای با اتصال ضعیف در زئولیت مربوط است که به آسانی با یونهای دیگر جابجا میشوند . زئولیت های مختلف ازنظر تبادل کاتیونی برای کاتیونهای مختلف ترتیب مشخصی دارند. در کلینوپتیولیت، جانشینی ازCs به سویMg  کاهش می یابد:

Cs>Rb>K>NH4>Ba>Sr>Na>Ca>Fe>Al>Mg>Li

در شابازیت، جانشینی ازK به سوی Ca کاهش می یابد:

Ti>Cs>K>Ag>Rb>NH4>Pb>Na=Ba>Sr>Ca>Li

زئولیت برای جداسازی یونهای منیزیم و کلسیم در پاک کننده ها، کود و خاک، غذای حیوانات و نیز برای جداسازی نیتروژن به صورت آمونیاک و فلزات سنگین در کشاورزی آبی،غذای حیوانات خانگی فاضلاب کشاورزی و جداسازی NH3،H2S ،SO2 ،CO2از فضولات جانوری ،گازهای زائد، گازطبیعی شور و آلوده به کار می رود.

فیلتر(غربال) مولکولی

چنانچه زئولیتها در دمای  350 تا 400  درجه سانتیگراد برای چند ساعت حرارت داده شوند، آب موجود در مجاری و فضای کانال مانند آنها آزاد میشود و زئولیتهای بی آب بدست می آیند. قطر فضاهای کانال مانند، مشخص و تابع ترکیب شیمیایی، زئولیتها است. قطر این فضاها در زئولیت های پتاسیمدار، سدیم دار و کلسیم دار به ترتیب 4،3 و5 آنگستروم است.موادی که ابعاد مولکولی آنها کمتر از قطر فضای زئولیت باشد، جذب میشوند و آنهایی که بزرگتر هستند، دفع خواهند شد.

معرفی،خواص وکاربردهای زئولیت‌ها(2)

قابلیت جذ ب سطحی بعضی از زئولیت ها تا 30درصد وزن آنها است . جانشینی کلسیم به جای سدیم به میزان 30 درصد قطر کانال های زئولیت را افزایش می دهد و جانشینی پتاسیم به جای سدیم موجب کاهش قطر کانال می شود. زئولیتها میتوانند مواد سمی یا مواد با فعل و انفعال زیاد را در خود جذب کنند و به این ترتیب استفاده از مواد سمی جذب شده امکان پذیرگشته است. از زئولیتها در پلیمریزه کردن پلیمرها ولاستیکها و همچنین در چاپهای رنگی استفاده می شود.

زئولیتها ترکیباتی عمدتا طبیعی، ارزان و در دسترس برای استفاده های مختلف بشمار می آیند. ویژگی هایی نظیر قدرت جذب و دفع یونی و نیز قابلیت جذب آب باعث شده است تا این کانی ها بطور فز آینده ای در کشاورزی و تصفیه آب وفاضلاب کاربرد جدی تری پیدا نماید

جذب و دفع

کانالهای زئولیت پس از تخلیه آب، برای جذب سایر مولکولهای کوچک آماده میشوند.این مولکولهای کوچک، بی آنکه راهی برای مولکولهای بزرگتر وجود داشته باشد، به سوی داخل جذب میشوند . در روند رقابت در جذب مولکول ها،مولکولهای پلاریزه که نتیجه فعل و انفعالات الکترواستاتیک، پر شدن چارچوب و یونهای شناور است، بر سایر مولکول ها ترجیح داده میشود. اندازه حفره های مؤثر توسط ابعاد شبکه کنترل میشود. یک زئولیت ممکن است توسط تبادل یونی و نوع جذب تغییر کند. ظرفیت جذب و همچنین ثبات زئولیت، با استخراج یون آلومینیوم از چارچوب آن افزایش می یابد.

یون آلومینیوم خارج شده از این چارچوب جای خود را به یونهای هیدروژن می دهد. در نتیجه، ساختمان بدست آمده شبیه4 (oH)جایگزین شده برای sio4 است .یونهای جذب شده را میتوان با افزایش فشار یا حرارت بیرون کرد یا یونهای دیگر را جانشین آن کرد یا به آن افزود تا جایی که در اثر حرارت، تخریبی در این فعل وانفعال بوجود نیاید.

جذب آب و برخی ترکیبات آلی

قدرت جذب آب زئولیت و از دست دادن آن بدون تخریب ماتریکس میتواند سطح رطوبت را در مناطق کم رطوبت کنترل کند. با تغییر در مقدار رطوبت خاک انرژی گرمایی توده خاک نیز به مقدار قابل ملاحظه ای تغییر می کند. بنابراین نوسانات درجه حرارت در خاکهای مرطوب به مراتب کمتر از خاکهای خشک است. زئولیتها همچنین قادرند حمل کننده بسیاری ازحشره کشها، آفت کشها و قارچ کشها باشند.

جذب انتخابی

جذب و جانشینی یونی در زئولیتها انتخابی است. زئولیتها مولکولهایی را که دارای گشتاور قطبی دائمی باشند، در بیشترموارد جذب می کنند. شعاع و شکل هندسی مولکول و فضاهای خالی موجود در زئولیتها از عاملهای مهم در جذب وجانشینی به شمار می آیند.

معرفی،خواص وکاربردهای زئولیت‌ها(2)

زئولیتهای سدیم دار می توانند  H2o،Co2،So2  و هیدروکربنهایی را که دست کم دو اتم کربن داشته باشند، جذب کنند همچنین زئولیتهای کلسیم دار می توانند پارافین و الکل را جذب کنند.

معرفی،خواص وکاربردهای زئولیت ها(1)

منبع: تبیان - مریم نائب زاده

مدار مارپیچی سیارات حول خورشید (19 پاسخ)
رها شدن ماه از مدار زمین و گردشش به دور مدار خورشید (13 پاسخ)
بهترین سایت هایی که تا حالا رفتید اینجا قرار بدید (99 پاسخ)
انرژی و نیرو (2 پاسخ)
دمای جهان چگونه اندازه گیری می شود؟ (9 پاسخ)
آیا نیروی گسیل به مرکز هم وجود داره ؟ (2 پاسخ)
درخواست راهنمایی از دانشجویان ارشد فیزیک (12 پاسخ)
ماشين محرك دائم (117 پاسخ)
نقض قانون ترمودینامیک :دستگاهی با بازدهی بیشتر از صد درصد (18 پاسخ)
شوخي با شيمي (26 پاسخ)
وقتی میدان مغناطیسی یک آهنربا از داخل ماده ای رد میشود (14 پاسخ)
آزمایش بوز انیشتین به صورت قابل رویت (0 پاسخ)
اگر بر فرض ما به سمت نور حرکت کنیم (0 پاسخ)
جهان هولوگرافيك (23 پاسخ)
انهدام نسبیت خاص و عام آلبرت اینشتین (به همراه مقالات) (202 پاسخ)
رشته مهندسی هسته ای گرایش راکتور (4 پاسخ)
الکترون هسته ای و اصل عدم قطعیت (0 پاسخ)
معرفی کتاب هایی برای ارشد مهندسی هسته ای (1 پاسخ)
40 درصد انرژي توليدي کشور در بخش ساختمان مصرف مي شود (0 پاسخ)
اصطکاک چگونه انرژی گرمایی تولید میکند؟ (58 پاسخ)
حیات بیگانه کشف شد (23 پاسخ)
آمادگی برای کنکور ارشد 95 (21 پاسخ)
آیا میتوان در فضا جاذبه مصنوعی ساخت؟(برای فضانوردان) (5 پاسخ)
نحوه ي كار ماشين وارپ چگونه است؟ (4 پاسخ)
چرا وقتی خودکاری را بطور عمود روی میز نگه داشته ایم... (4 پاسخ)
رسم بیضی با پرگار (4 پاسخ)
آشکارساز های ذرات و مشاهده ی اطلاعات در آزمایش دو شکاف (63 پاسخ)
هر عدد به شکل 4n-1 مقسوم علیه‌ای اول به شکل 4k-1 دارد (4 پاسخ)
منابع نسبیت عام (0 پاسخ)
ما فضای اطراف رو سه بعدی میبینیم یا دو بعدی؟ (9 پاسخ)
ساخت دست مصنوعی با قابلیت کنترل ذهنی (5 پاسخ)
همزمانی در نسبیت خاص (3 پاسخ)
معرفي كتاب براي فيزيك هسته اي (1 پاسخ)
نظریه ای در رابطه با سیاره مریخ (3 پاسخ)
کیهان انتها دارد میتواند تا بی نهایت منبسط شود؟ (8 پاسخ)
نسبیت - کوانتوم (9 پاسخ)
آیا قبل از بیگ بنگ فضا-زمان وجود داشته است؟ (8 پاسخ)
آيا ميشود جرم منفي را توليد كرد؟ (8 پاسخ)
تجربه کدوم رو دارید؟ (پارسه، ماهان، مدرسان شریف، ...) (2 پاسخ)
جزوه حل تمرین نسبیت خاص رضا منصوری (1 پاسخ)
بررسی برخی مسائل جذاب کوانتوم مکانیک (18 پاسخ)
فیزیک میکرو اسکیل (خردمقیاس) ابر و باروری ابرها (8 پاسخ)
ادامه تحصیل در رشته فیزیک (18 پاسخ)
عملکرد ماده تاریک بر چرخش اجرام (29 پاسخ)
موشک کروز و بالستیک (4 پاسخ)
چندتا سوال راجع به علم نجوم داشتم (14 پاسخ)
روش های سفر در زمان (1 پاسخ)
هواپیما چگونه پرواز میکند؟! (15 پاسخ)
کتاب در زمینه ی نظریه نسبیت و کوانتوم (2 پاسخ)
تحصیل در رشته های نجوم (13 پاسخ)
چگونه میشود یک آهنربای کروی را در یک فضا معلق نگه داشت؟ (13 پاسخ)
کار ماده تاریک چیست و آیا در منظومه شمسی هم این ماده هست؟ (0 پاسخ)
انتقال دوباره آب خروجی از توربین سد به درون سد با فشار آب (10 پاسخ)
آیا انرژی هم می تواند به یک جسم نیرو وارد کند؟ (3 پاسخ)
آنجا نیز شاید بوی زندگی دهد (7 پاسخ)
ساخت دستگاه ضد جاذبه (7 پاسخ)
منظور از خط افق و یا تراز افقی چیست ؟ (0 پاسخ)
پروژه اسرار آمیز فیلادلفیا و تونل زمانی که همچنان فعال است (12 پاسخ)
نگاهی نو به چگونگی شکل گیری ماه
معرفی کتاب: بین دو بی نهایت
تلاش دانشمندان برای احیای جانوران منقرض شده
معرفی کتاب: اَبر فضا
کهکشان‌های غول پیکر از درون خاموش می شوند!
آیا ممکن است کل کیهان، یک سیاهچالۀ پنج بُعدی باشد؟
در هم تنیدگی ۳۰۰۰ اتم با یک فوتون
کشف یکی از دورترین سیارات فراخورشیدی در اعماق راه‌شیری
درهم تنیدگی کوانتومی تک ذره ای، اشتباه دیگر اینشتین
اگر ماه نباشد چه اتفاقی برای زمین می افتد؟
آیا سفر میان کرمچاله امکانپذیر است؟
چگونه یک سیاهچاله تبخیر می شود؟
معرفی کتاب: شرودینگر و انقلاب کوانتومی
توهم حرکت ِ “سریع تر از نور”
معرفی کتاب‌: افسانۀ اینشتین
۲۰۰,۰۰۰ کهکشان در یک عکس!
جهان قابل مشاهدۀ ما، گوشه ای از یک جهان بزرگتر است!
ارتباط دنباله دار هالی با مرگ سیاه چیست؟
تپ اختر چیست؟
رشته های لیزر گذار فاز را تجربه می‌کنند
نظریۀ مکانیک کوانتومی نسبیتی
کشف سیاهچاله ای غول آسا در سپیده دم کیهان!
ماده تاریک، آنقدر‌ها هم تاریک نیست!
سرد و سنگین
انرژی و آنتروپی
یک ژیروسکوپ کوانتومی بهتر
چالش اندازه در فیزیک کوانتوم
در هم تنیدگی کوانتومی، بیش از دو سیستم را بهم متصل کرد!
مهندس ایرانی کاوشگر ناسا را به “اروپا” هدایت خواهد کرد!
شبیه‌ سازی “سفر در زمان” ساخته شد!
ساخت نانوکاتالیست مغناطیسی ارزان برای صنایع داروسازی در کشور
کشف ردپای همنوع‌خواری کهکشان‌ها توسط تلسکوپ هابل
Copyright 2003 - 2015 © Hupaa.com , All rights reserved.