Page Rank اعزام به دوره های فشرده آموزش زبان انگلیسی در کالج زبان لندن شعبه کوالالامپور
[خانه] [انجمن فیزیکدانان جوان ایران] [چت روم هوپا] [درباره ما] [سفارش آگهی] [تماس با ما] [ورود] [عضویت]

معرفی،خواص وکاربردهای زئولیت ها(1)

معرفی،خواص وکاربردهای زئولیت ها(1)از نظر شیمیدان ها زئولیت ساختمانی است از پلیمر های معدنی که دارای اندامی چهار وجهی است ، ساختمان کلی این چهار وجهی به صورت TO4 است که در آنها ممکن است T یک عنصر سه ظرفیتی مانند Al وB وGa و یا چهار وجهی نظیر Ge و Si و یا پنج ظرفیتی مثل P باشد و کلیه این چهار وجهی ها از طریق اکسیژن مشترک به یکدیگر متصل می شوند .

درواقع زئولیت،آلومینو سیلیکات های بلوری و هیدراته فلزات قلیایی و قلیایی خاکی (عناصر گروه اول ودوم اصلی (IIA,IA ) )بویژه سدیم ؛ کلسیم ، منیزیم ، استرانسیم و باریم هستندکه شبکه ها ی سه بعدی متشکل از چهار وجهی های  [SiO4]4- و[AlO4]4- دارند. این مواد برای نخستین بار در سال 1756 توسط یک معدن شناس سوئدی به نام فردیک کرونستد شناسایی شده اند و زئولیت نام گرفته اند.

طبقه بندی زئولیت

زئولیت ها معمولاً به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند. موارد استفاده زئولیت‌های مصنوعی و طبیعی از خواص فیزیکی و شیمیایی آن‌ها منشا می‌گیرد که خود آن هم به نوبه خود تابعی از ساختمان بلوری و ترکیب شیمیایی زئولیت‌ها است. کاربرد زئولیت های مصنوعی در صنعت بیشتر است. با توجه به درخواست های فزاینده تجاری برای مصرف این نوع زئولیت ها مطالعات بیشماری بر روی آنها در حال انجام است. امـروزه بالغ بر 50 نوع زئولیت طبیعی کشف و 150 نوع زئولیت مصنوعی تولید شده است. با وجود کشف ذخایر عظیمی از انواع کانی های زئولیت طبیعی در جهان هنوز این ماده معدنی ارزشمند نتوانسته است جایگزین زئولیت های مصنوعی شود.

زئولیت های طبیعی

این مواد در ابتدا به صورت یک جزء فرعی اما به صورت گسترده در حفره های بازالتی شناسایی شدند و استفاده از آنها به این صورت معرفی،خواص وکاربردهای زئولیت ها(1)، در مقیاس های صنعتی عملی سخت و طاقت فرسا بوده است. تشکیل زئولیت ها تنها به ماتریس بازالتی محدود نشده است .بلکه رسوبات متنوعی در چند دهه گذشته شناسایی شده اند ، زئولیت های طبیعی فراوان بوده و بعضی از رسوبات حاوی زئولیت دارای یک فاز زئولیتی خاص با خلوص 90% می باشد . از بین زئولیت‌های طبیعی فقط 9 نوع به مقدار زیاد در طبیعت یافت می‌شوند.خواص فیزیکی و شیمیایی زئولیت‌های طبیعی متفاوت بوده و در بین نمونه‌های مختلف یک نوع خاص از زئولیت نیز تفاوت‌هایی در خواص فیزیکی (اندازه منفذ، اندازه بلور، ظرفیت تبادل یونی و ظرفیت جذبی) و ترکیب شیمیایی وجود دارد. تعدادی از زئولیت‌های طبیعی عبارتند از: Analcime  Chabazite – Clinoptilolite – Erionite – Faujasite –: Ferrierite – Laumontite – Mordenite – Pillipsite – Heulandit

به طورکلی عواملی نظیرساختمان، بافت، ترکیب شیمیایی و نیز ارزش اقتصادی زئولیت های طبیعی و فرمهای اصلاح شده، آنها را منابع بالقوهای در زمینه های گوناگون ساخته است که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کر د: استفاده به عنوان کاتالیست در صنایع نفت و پتروشیمی، صنایع آتش نشانی، صنایع کشاورزی به عنوان حاصل خیز کننده و افزاینده رطوبت خاک، پاکسازی فاضلابهای شهری، صنعتی و هسته ای از آلاینده های مضری نظیرفلزات سنگین و سمی، جذب و واجذب گازها و نظایر آ ن.

در مورد شرایط و علل تشکیل زئولیت ها در طبیعت ، نظریه های گوناگونی ارائه شده است که یک نمونه از آنها به شرح زیر است :

الف : زئولیت ها اغلب در لایه های رسوبی ، بعد از تشکیل و دفن رسوبات در اثر واکنش آلومینیم سیلیکات با آب حفره ها ، در درزها و شکستگی ها تشکیل شده اند .

ب: شیشه های آتشفشانی سیلیسی را می توان مواد اولیه ( آلومینیم سیلیکات ) مورد نیاز برای تشکیل زئولیت ها در طبیعت دانست.

ج:  تمام کانی های گروه زئولیت که تا به حال در حدود 60 نوع آن شناسایی شده اند ، کانی های ثانوی بوده و از تخریب یا دگرسانی کانی های اولیه ای نظیر فلدسپات و فلدسپاتوئید ها ،رس ها و در نهایت از ژلهای سیلیکاته ی طبیعی به وجود می آیند.

کلمه زئولیت(zeolite) مشتق از دو کلمه یونانی است که با هم به معنای سنگ جوشان می باشد (ریشه یونایی "زین " به معنای جوشیدن و "لیتوس" به معنای سنگ است )و این نام مبتنی بر این واقعیت است که در هنگام حرارت دادن زئولیت ، مقدار زیادی آب، به صورت بخار خارج می شود

ایران پتاسیل بسیار بالایی در این زمینه دارا می باشد . کانسارهای زئولیت ایران در نواحی دماوند ، سمنان ، کرمان ، گردنه نعل شکن ( جاده ی قم – تهران ) کوه های جنوبی تهران ( کوه مره ) و اطراف حوض سلطان شناسایی شده اند . مساعد ترین نواحی ، جنوب دماوند ، اطراف ورامین ، سمنان در جنوب کوه های طلحه و همچین سر کویر رشم سمنان می باشد.

از نظر صنعتی زئولیت های طبیعی دارای کاربردهای کمی می باشند که دلیل اصلی آن یکنواخت نبودن خواص آنها است .همچنین ساختمان بلورین این زئولیت ها از نظر اندازه ی حفره ها برای بسیاری از کاربردهای صنعتی مناسب نمی باشند.
معرفی،خواص وکاربردهای زئولیت ها(1)
زئولیت های طبیعی به طرق مختلف تقسیم شده اند از آن جمله:

الف: تقسیم بندی بر اساس محیط پیدایش ( هیدروترمال، رسوبی، هوازدگی)

ب: تقسیم بندی بر اساس کانی شناسی ( بر مبنای دانسیته شبکه ساختمانی، نوع فضاهای خالی و کانال ها

ج: تقسیم بندی بر اساس خصوصیات فیزیکی و شیمیایی ( مانند جذب و دفع مایعات و گازها، توانایی تبادل یونی و ..... )

در بین زئولیت های طبیعی تنها 8 نوع به وفور در رسوبات و به میزان اقتصادی یافت می شود که این 8 نوع عبارتند از آنالیسم، شابازیت، کلینوپتیلولایت، اریونیت، هولاندیت، لامونیت، موردنیت و فیلیپیست در این میان کلینوپتیلولایت فراوانترین زئولیت طبیعی است.

زئولیت های مصنوعی

زئولیت های مصنوعی مواد شیمیایی ویژه ای با خلوص بالا هستند که دامنه ی کاربرد وسیعی دارند. محققین پیش از سال 1950 جهت تولید زئولیت ها در صدد تشکیل طبیعی و ژئوشیمیایی کانی های شناخته شده بودند و تصور می کردند که تشکیل زئولیت ها مستلزم ایجاد درجه حرارتی در حدود 200 تا 400 درجه سانتیگراد و دهها اتمسفر فشار می باشد .اما در سال 1957 شیمیدان ها موفق شدند زئولیت هایی در دمای پایین(100درجه سانتیگراد) و در مقیاس صنعتی تهیه نمایند.

خصوصیات زئولیت:

خصوصیات اصلی فیزیکی و شیمیایی زئولیت ها مربوط به ترکیب شیمیایی و ساختمان بلورین آنهاست به عبارت دیگر خواص آنها به معرفی،خواص وکاربردهای زئولیت ها(1)طبیعت شیمی و فیزیکی آب موجود در ساختمان زئولیت ها و همچنین به نحوه قرار گرفتن آب درون شبکه های مولکولی بستگی دارد.وجود فلزات قلیایی و قلیایی خاکی و وجود فضاهای خالی و مواد معدنی متعدد به هم مرتبط در آنها از دیگر دلایل تنوع خواص زئولیت هاست.همان طور که گفتیم کاربرد زئولیت ها در صنایع محتلف بستگی به خواص فیزیکی و شیمیایی دارد. برخی از این خصوصیات عبارتند از: چگالی، اندازه، شکل، تخلخل و سختی، جذب سطحی و تبادل کاتیونی.

به طور کلی زئولیت ها دارای خصوصیات زیر می باشند:
*میزان آبگیری زیاد

* چگالی کم و حجم خالی زیاد هنگامی که آبگیری می شوند .

* ثبات ساختمان بلوری در هنگام آبگیری

*توانایی تبادل یونی

*وجود کانالهای مولکولی یکنواخت در بلورهای آبگیری شده

* توانایی جذب گازها و بخارها

* خواص کاتالیزوری

*هدایت الکتریکی
معرفی،خواص وکاربردهای زئولیت ها(1)
وزن مخصوص زئولیت ها کم و حداکثر تا 2/5 و سختی آنها بین 3 تا 5/5 است.

زئولیت ها در حالت خالص، بی رنگ و یا مات و خاکستری و در صورت داشتن هیدروکسیدهای آهن به رنگ زرد، قهوه ای تا قرمز هستند.زئولیت ها در اثر حرارت کف می کنند و نسبتاً آسان ذوب می شوند. به وسیله اسیدها به ویژه اسید کلریدریک با جداشدن سیلیس، ژله مانند و تجزیه می شوند. مقاومت آنها در مقابل حرارت متغیر می باشد.

معرفی،خواص وکاربردهای زئولیت‌ها(2)

به نقل از تبیان - مریم نائب زاده

راهنمایی در مورد مقاومت معادل در مدار (3 پاسخ)
مقدار تتا چقدر هست؟ (1 پاسخ)
کنفرانس ملی هواشناسی 94 (0 پاسخ)
ميزان گاز co2 دراتمسفر چگونه اندازه گيري ميشود؟ (10 پاسخ)
هواشناسی و موقعیت شغلی؟ (10 پاسخ)
تابش مرموز بعضی از انواع ابرها (3 پاسخ)
چرا در ارتفاع دما کم میشود (6 پاسخ)
بهترین سایت هایی که تا حالا رفتید اینجا قرار بدید (75 پاسخ)
آیا همه نیروها حس می شوند؟ (17 پاسخ)
چند سوال راجع به فیزیک جو و ژئو فیزیک (3 پاسخ)
آنتالپی در هواشناسی (1 پاسخ)
کمک در زمینه مطالعه نانو (7 پاسخ)
سوال درباره ی سرعت نوترون (0 پاسخ)
برنده جوان نوبل فیزیک 2010 به ایران می آید (0 پاسخ)
آیا هر جسمی در هر شرایطی دارای جاذبه است؟ (4 پاسخ)
چه چیز باعث به وجود آمدن زمان و انرژی در یک محیط میشه؟ (11 پاسخ)
اتر چیست؟ (2 پاسخ)
چه كسي پروتون را كشف كرد؟ (8 پاسخ)
سوال های سخت فیزیک اول دبیرستان (43 پاسخ)
زمان دقیقا چیست؟ (75 پاسخ)
بی نهایت نبودن جهان (18 پاسخ)
چرا E=MC² است؟ (3 پاسخ)
نيروي هسته های قوي (2 پاسخ)
کار با نرم افزار geant-3 (1 پاسخ)
سیستم شما مخفیانه به کجا وصل است؟ (4 پاسخ)
لیوانی به شکل استوانه ای داریم که در آن آب ریخته ایم... (0 پاسخ)
در اين مكان انرژي از هيچ پديدار مي شود (3 پاسخ)
آیا ریسمان جرم دارد؟! (2 پاسخ)
ساخت دست مصنوعی با قابلیت کنترل ذهنی (3 پاسخ)
چگونه مي توان در زمان سفر كرد؟ (64 پاسخ)
اثبات کنید یک مساوی دو (51 پاسخ)
آيا در رابطه با ماده‌ي تيره اطلاعاتي داريد؟ (4 پاسخ)
گوگل در ١۳۳ سالگی امی نوتر (0 پاسخ)
خطوط موازی و نظریه ی انیشتین (66 پاسخ)
فرکانس ارتعاش شبکه لانه زنبوری "شش گوشه" و مولکول آب (1 پاسخ)
بحث در خصوص ماده xerum 525 (4 پاسخ)
ثابت استفان - بولتزمن (5 پاسخ)
پرسشهایی درباره ی بالن ها (12 پاسخ)
رسم برف دانه کخ به وسیله متلب (4 پاسخ)
جنس فضا زمان از چیست؟ (10 پاسخ)
آيا ميشود جرم منفي را توليد كرد؟ (1 پاسخ)
رد کردن نظریه نسبیت انیشتین توسط یک ایرانی (120 پاسخ)
چرا زمان را نمیتوان به عقب برد؟ (7 پاسخ)
شکل سیاهچاله ها (1 پاسخ)
جهان های موازی (7 پاسخ)
چرا آهنربا جذب میکند؟ (0 پاسخ)
حالا هم میشه زمان رو متوقف کرد میگید نه ولی شدنی هست (23 پاسخ)
در هم تنیدگی کوانتومی (9 پاسخ)
آیا هر ذره با خود یک موج حمل می کند؟ (9 پاسخ)
مذل هاي اتمي (3 پاسخ)
بلور TGS (6 پاسخ)
معرفی وب سایت: اسطرلاب (3 پاسخ)
پتانسیل داخل کره رسانا (5 پاسخ)
اتومبيلي با سرعت ثابت حركت مي كند (14 پاسخ)
تعریف تابع پله و ضربه در متلب (5 پاسخ)
کی میتونه این انتگرال سخت رو حل کنه ؟ (12 پاسخ)
معرفی کتاب: شرودینگر و انقلاب کوانتومی
توهم حرکت ِ “سریع تر از نور”
معرفی کتاب‌: افسانۀ اینشتین
۲۰۰,۰۰۰ کهکشان در یک عکس!
جهان قابل مشاهدۀ ما، گوشه ای از یک جهان بزرگتر است!
ارتباط دنباله دار هالی با مرگ سیاه چیست؟
تپ اختر چیست؟
رشته های لیزر گذار فاز را تجربه می‌کنند
نظریۀ مکانیک کوانتومی نسبیتی
کشف سیاهچاله ای غول آسا در سپیده دم کیهان!
ماده تاریک، آنقدر‌ها هم تاریک نیست!
سرد و سنگین
انرژی و آنتروپی
یک ژیروسکوپ کوانتومی بهتر
چالش اندازه در فیزیک کوانتوم
در هم تنیدگی کوانتومی، بیش از دو سیستم را بهم متصل کرد!
مهندس ایرانی کاوشگر ناسا را به “اروپا” هدایت خواهد کرد!
شبیه‌ سازی “سفر در زمان” ساخته شد!
رقص مرگ دو ستاره
کشف ماده تاریک در هسته کهکشان راه شیری
سیاهچاله های پرجرم باعث کاهش فرآیند ستاره سازی می شوند!
گذار “دور نوردی” از تخیل به واقعیت!
نیمی از ستاره‌ها در بیرون از کهکشان‌ها قرار دارند؟!
ما از گرد و غبار ستارگان ساخته شده ایم!
چگالش بوز-اینشتین
معرفی یک ذره بنیادی جدید برای شناسایی مادۀ تاریک!
اصل طرد پائولی
رهاسازی هدفمند داروی شیمی‌درمانی با نانوحامل مغناطیسی
گرافین مغناطیسی
پادنوترینوها کجایند؟
ساخت نانوکاتالیست مغناطیسی ارزان برای صنایع داروسازی در کشور
کشف ردپای همنوع‌خواری کهکشان‌ها توسط تلسکوپ هابل
کشف سیاهچاله ای غول آسا در سپیده دم کیهان! (24+)
نظریۀ مکانیک کوانتومی نسبیتی (22+)
فریب فوق‌العاده نور توسط محقق ایرانی (18+)
ماده تاریک، آنقدر‌ها هم تاریک نیست! (17+)
پیش‌بینی جرم ذره «هیگز» توسط سیمپسون‌های کارتونی 14 سال قبل از سرن! (17+)
تپ اختر چیست؟ (17+)
معرفی کتاب: شرودینگر و انقلاب کوانتومی (15+)
سرد و سنگین (14+)
۲۰۰,۰۰۰ کهکشان در یک عکس! (13+)
جهان قابل مشاهدۀ ما، گوشه ای از یک جهان بزرگتر است! (12+)
رشته های لیزر گذار فاز را تجربه می‌کنند (11+)
معرفی کتاب‌: افسانۀ اینشتین (11+)
ارتباط دنباله دار هالی با مرگ سیاه چیست؟ (10+)
توهم حرکت ِ “سریع تر از نور” (10+)
طراحی پای مصنوعی دارای سیستم بینایی توسط دانشمندان ایرانی (9+)
Copyright 2003 - 2015 © Hupaa.com , All rights reserved.