منو

پخش تصاویر زنده ‌ویدیویی سه‌ بعدی از ایستگاه فضایی

فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی برای اولین بار تصاویر زنده ویدیویی سه بعدی در تاریخ اکتشافات فضایی را توسط یک دوربین کوچک به ثبت رسانده و به زمین ارسال کردند.

به گزارش مهر، این نمایش زنده فضایی توسط فضانورد "ران گاران" اجرا شد. وی در این نمایش در حالی که با یک توپ بادی به شکل زمین بازی می کرد درباره وظایفش در ایستگاه فضایی توضیح می داد. تماشاگران این فیلم در مرکز تکنولوژی و تحقیقات فضایی در هلند برای دیدن این تصاویر مستقیم عینکهای ویژه تصاویر سه بعدی را به چشم زده بودند.

با این همه تصویربرداری و ارسال تصاویر سه بعدی تنها جنبه سرگرمی ندارد، بلکه کنترل کننده های ماموریت می‌توانند با در اختیار داشتن این تصاویر اطلاعات دقیق‌تری را از عملیات فضایی که در ایستگاه در حال انجام است به دست آورند.

به گفته دست اندرکاران ساخت دوربین ERB-2 در آینده می توان از این دوربین در فضای خارج از ایستگاه فضایی نیز استفاده کرد تا به این شکل پشتیبانی قوی تری از راهپیمایی‌های فضایی انسانی و روباتیک انجام بگیرد.

آژانس فضایی اروپا تا کنون از دوربینهای مشابه دیگری که توسط شرکتهای مختلف از جمله شرکت "Cosine BV" و شرکت ایتالیایی "تکنو سیستم" ساخته شده بودند در ماموریتهای فضایی استفاده کرده است، برای مثال پائولو نسپولی از فضانوردانی است که از یکی از این دوربینها برای تصویربرداری از زندگی روزمره خود در فضا استفاده کرده است. فضانوردی دیگر به نام "آندره کوپیر" در حال آموختن کاربرد دوربین  ERB-2 است تا در ماموریت آینده خود که از ماه نوامبرآغاز می‌شود از این دوربین استفاده کند.

بر اساس گزارش اسپیس، با این همه موفقیت آزمایش این دوربین از فضا به عنوان اولین پخش مستقیم سه بعدی ویدیویی از ایستگاه فضایی دستاوردی بزرگ به شمار می رود و قرار است اولین تصاویر آن به زودی بر روی شبکه سه بعدی "یوتیوب" قرار بگیرد.

منبع: جام جم