Page Rank اعزام به دوره های فشرده آموزش زبان انگلیسی در کالج زبان لندن شعبه کوالالامپور
[خانه] [انجمن فیزیکدانان جوان ایران] [چت روم هوپا] [درباره ما] [سفارش آگهی] [تماس با ما] [ورود] [عضویت]

آشنایی با لیزر

نگاه اجمالی

لیزر کشفی علمی می‌باشد که به عنوان یک تکنولوژی در زندگی مدرن جا افتاده است. لیزرها به مقدار زیاد در تولیدات صنعتی ، ارتباطات ، نقشه ‌برداری و چاپ مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. همچنین لیزر در پژوهشهای علمی و برای محدوده وسیعی از دستگاههای علمی‌ ، موارد مصرف پیدا کرده است. برتری لیزر در این است که از منبعی برای نور و تابشهای کنترل شده ، تکفام و پرتوان تولید می‌کند. تابش لیزر ، با پهنای نوار طیفی باریک و توان تمرکزیابی شدید ، چندین برابر درخشانتر از نور خورشید است.

تاریخچه

انیشتین در 1917 میلادی نظریه گسیل القایی را بیان داشت و روابط مشهور جذب و نشر را به جهان عرضه نمود. بر پایه این تئوری چهل سال بعد ، تاونز و همکاران او ، نخستین تقویت کننده گسیل القایی را با بکار گیری آمونیاک مورد آزمایش قرار داده و سیستمی‌ به اسم میزر پدید آوردند که در فرکانس 2.3X1011Hz کار می‌کرد.

نخستین لیزر در 1960 بوسیله میلمن ، با استفاده از یاقوت قرمز (ترکیبی از اکسید آلومینیوم خالص به همراه 5 درصد اکسید کروم III ساخته شد و اولین لیزر گازی He - Ne توسط دکتر علی جوان در آزمایشگاه شرکت Bell در آمریکا ساخته شد. در سال 1986 کشف شد که منبع لیزر می‌تواند نور همدوس تابش کند، به گونه‌ای که دامنه و فاز آن در تمامی‌ نقاط فضا ، قابل سنجش و تعیین باشد. یکی دیگر از خواص لیزر ، همگرایی بالای آن است. به دلیل این ویژگی ، تمامی انرژی پرتو لیزر تقریبا در یک فرکانس متمرکز می‌‌شود. لذا تکفامی و بالا بودن شدت آن ایده‌آل است.

نحوه ایجاد پرتو لیزر

اولین شرط ایجاد لیزر ، داشتن ماده یا محیطی است که بتواند انرژی را در خود ذخیره کند. نمونه‌هایی از این مواد عبارتند از: بلورهایی مثل یاقوت ، ایتریوم ، آلومینیوم گارنت ، (
) یا گازهایی مثل CO2 و He - Ne و ... و مایعاتی مانند رنگهای رودآمین – 6G می‌‌باشد. انیشتین در سال 1916 نشان داد که گسیل القایی نور را می‌توان از یک اتم برانگیخته بدست آورد.

چنانچه اتم و یا مولکول در تراز بالاتر E2 واقع شود و فوتونی با فرکانس‌ v با اتم برانگیخته وارد برهمکنش شود. بطوری که
hv = E2 _ E1 باشد، در این صورت احتمال معینی وجود خواهد داشت که اتم به تراز پایینتر بیافتد. در نتیجه ، دو فوتون حاصل می‌‌شود، فوتون القا کننده و القا شونده ، که هر دو همفاز هستند.در عین حال ، اگر اتمهایی به تعداد N2 در تراز E1 باشند، می‌توانند با جذب فوتونهای فوق ، برانگیخته شده و به تراز انرژی E2 برسند.

چنانچه هدف به دست آوردن تابش همدوس باشد، باید سعی شود که N2 >> N2 گردد، به عبارت دیگر ، تجمع معکوس رخ دهد. فرآیندی که طی آن تجمع معکوس صورت می‌‌گیرد، دمش می‌نامند. وقتی یک سیستم دو ترازی با محیط اطراف خود در حال تعادل گرمایی باشد، جمعیت تراز انرژی بالاتر Nj کمتر از جمعیت تراز Ni خواهد بود. با استفاده از فرآیند اشباع شدن می‌توان Ni را با Nj مساوی گردانید. بطوری که مقدار جذب به صفر تنزل یابد.

چنانچه بتوان مقدار Nj را بیشتر از Ni نمود، اکثر اتمهای سیستم که به حالت برانگیخته می‌‌روند، تمایل خواهند داشت که به حالت انرژی کمتر برگردند. بدیهی است که این تمایل به وسیله کوانتای تابش فرودی تشدید می‌گردد. بدین معنی که سیستم نه تنها فوتون فرودی را جذب نمی‌کند بلکه فوتون فرودی باعث برانگیختگی سیستم برانگیخته شده که با سقوط به حالت پایینتر دو کوانتا انرژی تابشی از دست می‌دهد (فوتون مربوط به اتم برانگیخته به همراه فوتون فرودی). تمام این فرآیندها تابش لیزر را بوجود می‌آورند.

قرار دادن محیط تولید لیزر در یک مشدد نوری با انتهای آینه‌ای که تابش را در محیط تولید لیزر به جلو و عقب می‌فرستد، سبب تراکم تابش سطوح بالا در تشدید کننده بوسیله ادامه گسیل القایی می‌شود. سپس تابش لیزر از طریق آینه‌ای نیمه شفاف ، از یک انتهای کاواک به بیرون گسیل می‌شود.

تفاوت پرتو لیزر با نور معمولی

پرتو لیزر دارای چهار خاصیت مهم است که عبارتند از: شدت زیاد ، مستقیم بودن ، تکفامی‌ و همدوسی. لیزرها در اشکال گوناگون وجود دارند. ممکن است تصور شود که پرتو لیزر همانند اشعه ایکس ، گاما ، ماورا بنفش (UV) و مادون قرمز (IR) ، جایگاهی معین در طیف الکترومغناطیسی را داراست، حال آنکه این پرتو می‌تواند هر کدام از فرکانسهای محدوده طیف نامبرده را در برگیرد، با این تفاوت که دارای مشخصاتی از قبیل تکفامی ، همدوسی و شدت زیاد است.

اینکه چگونه می‌توان پرتو لیزری با فرکانسهای دلخواه را تولید نمود، کار دشواری است که عملا با آن روبرو هستیم. مشکل دیرپا در تابش لیزری ، فقدان پوشش گسترده طول موجی در آن است. به دلیل اینکه لیزرها به‌ خودی ‌خود فاقد قابلیت تنظیم طول موج هستند، پوشش کل طیف نورانی نیاز به ابزارهای متعدد و جداگانه دارد.

نمونه‌هایی از لیزرهای متداول

لیزرهای متدوال مادون قرمز (IR (2 _ 10μm: لیزر مونو اکسید کربن (CO) ، لیزر دی اکسید کربن (CO2) و بلورهای هالیدهای قلیایی و ابزار دیودی. لیزر نئودنیوم یق (
) تابشی در طول موج 1.06 میکرومتر تولید کرده و لیزرهای الکساندریت یا دیودهای مخابراتی قابل تنظیم در IR نزدیک هستند. (طول موج از 2000nm تا 700nm)

لیزرهای محدوده نامرئی (400 _ 700nm): لیزرهای آرگون _ کریپتون و لیزر هلیوم _ نئون، لیزرهای رنگی و لیزر تیتانیوم_یاقوت کبود.

لیزرهای محدوده ماورای بنفش (200 _ 400nm): لیزرهای اگزایمر (لیزر هالید گاز نادر) ، نیتروژن ، لیزر رنگی با فرکانس دو برابر شده ،
لیزرهای با فرکانس چندین برابر شده.

طبقه بندی لیزر در حالت کلی

لیزر پیوسته کار
    لیزر پالسی

هولوگرام

هولوگرام یک تصویر سه بعدی است که با استفاده از لیزر ایجاد می شود . نور دستگاه لیزر به دو پرتو می شکند . یکی از پرتوها با انعکاس از روی یک آینه از روی شی به صفحه عکاسی می تابد . پرتو دیگر به وسیله آینه دیگری بدون برخورد به شی به صفحه عکاسی فرستاده می شود . صفحه عکاسی در جایی قرار داده می شود که دو پرتو تلاقی می کنند . سپس صفحه عکاسی ظاهر می شود و ، در صورتی که به طریق صحیح به آن نور تابانده شود ، هولوگرام را پدیدار می کند.

چگونگی ایجاد این دو دسته تا حدود زیادی بستگی به ساختار درونی محیط تولید لیزر ، مکانیزم ایجاد لیزر و پارامترهای دیگر دارد که بررسی آنها خارج از این مقوله است. از لحاظ کاربردی ، لیزر‌های پالسی با مدت پالس 12-10 ثانیه در دسترس هستند. چنین لیزرهایی در جهت پژوهش در فرایندهایی که در گازها و مایعات ، با سرعتهای بسیار بسیار سریع رخ می‌‌دهد، بکار برده می‌شوند.

منبع: رشد

نرم افزار رسم نمودار (2 پاسخ)
تفاوت فیزیک تهران و شریف؟ (33 پاسخ)
خاصیت ذره ای و موجی نور (9 پاسخ)
چگونه گلوله در تفنگ شلیک می شود (1 پاسخ)
آيا نور هم تبديل به پلاسما مي شود؟ (2 پاسخ)
با هم دست ندهید، 'مشتتان را به هم بزنید' (2 پاسخ)
نور لیزر در روز (6 پاسخ)
خطوط موازی و نظریه ی انیشتین (65 پاسخ)
مفهوم قانون لنز به زباني ساده (6 پاسخ)
به لرزه درآمدن قانون سوم نيوتن (4 پاسخ)
دینامیک توپی که وسط زین اسب قرار دارد (13 پاسخ)
منشاء گرانش (31 پاسخ)
باردار کردن هوا (6 پاسخ)
منابع کنکور دکتری فوتونیک (0 پاسخ)
علت ندیدن امواج گرانشی (0 پاسخ)
علم در هفته ای که گذشت (11 پاسخ)
قبل از بیگ بنگ چه خبر بود؟ (235 پاسخ)
گالیله و گرانش (4 پاسخ)
رها شدن از سطح شیبدار (11 پاسخ)
سوال های سخت فیزیک اول دبیرستان (3 پاسخ)
ایجاد جهان- محدودیت جهان- اصل گرانش- تغییرات زمانی (4 پاسخ)
نگارش در گاهنامه "شمار" (5 پاسخ)
سوالی در مبحث مکانیک سیالات (0 پاسخ)
ذره ی باردار با بار q و نیرویی که به صفحه وارد میشود (13 پاسخ)
اثبات دو فرمول مربوط به منشور (6 پاسخ)
دلیل و منشا جاذبه زمین (20 پاسخ)
تست هوش سخت (58 پاسخ)
بررسی خواص نور و موجی بودن آن از دید دانشمندان اسلامی (7 پاسخ)
انرژی حاصل از بیگ بنگ بر واحد ژول از مرتبه ی چند است؟ (7 پاسخ)
پارادوکس های سفر در زمان (177 پاسخ)
نامرئی کردن اشیا (10 پاسخ)
مهندسان از رشته هايشان بنویسند و دبیرستانی ها بپرسند. (68 پاسخ)
تخلیه الکتریکی گازها در فشار کم (0 پاسخ)
آموزش ساخت ليزر پرقدرت با برد بيش از 7كيلومتر (8 پاسخ)
کاهش سرعت نور (3 پاسخ)
ابر فضا و ابعاد بالاتر کائنات (1 پاسخ)
ایجاد میدان مغناطیسی با سیملوله (16 پاسخ)
پرتو گاما در هسته ای! (1 پاسخ)
فیزیک هسته ای یا مهندسی هسته ای؟ (8 پاسخ)
من دانشجوی ناامید هسته ای...(بخونین) (66 پاسخ)
نور لامپ و لیزر (5 پاسخ)
چرا ماهی ها بر خلاف انسان می توانند در آب به خوبی ببینند؟ (8 پاسخ)
نسبیت و کوانتم در دانشگاه های ایران (6 پاسخ)
تغییر رشته از برق به فیزیک در ارشد (16 پاسخ)
داخل جعبه چه دستگاه نوری موجود است؟ (14 پاسخ)
حل دستگاه معادلات دیفرانسیل (0 پاسخ)
تقلب بلای جان آموزش عالی ایران (2 پاسخ)
پخش بار الکتریکی روی سطح یک ظرف رسانا (9 پاسخ)
یک سوال از مثلث; کدام ضلع بزرگتر است؟ چرا؟ (14 پاسخ)
بلور TGS (3 پاسخ)
جسم در بی نهایت (3 پاسخ)
چرا توی حباب رنگ های مختلف می بینیم؟ (6 پاسخ)
گلوله ی کوچک و صیقلی بر سطح افقی میزی بر خط راست حرکت می کند (8 پاسخ)
استخر و گودی (5 پاسخ)
بررسی برخی لم ها و قضیه های ریاضی (29 پاسخ)
كتابخانه شبكه فيزيك هوپا (89 پاسخ)
کشف ِخوشه ای کهکشانی با جرمی ۱۶۰ تریلیون برابر خورشید!
آیا مرگ سیاهچاله باعث تولد ِسفیدچاله می شود؟
شعله هایی که می توانست، زمین را تاریک کند!
تبدیل سلول‌های بنیادی به خون انسان!
آیا ما در یک “ماتریکس” زندگی می کنیم؟
“کهکشان های کوتوله” درک ما از کارکرد کیهان را به چالش کشیدند!
تصویری از خرچنگ کیهانی!
فاصلۀ ستارگان و اجرام نورانی کیهان چگونه محاسبه می شود؟
معرفی کتاب: ذره در پایان گیتی
علم چیست؟
سیارۀ عطارد، چگونه شکل گرفت؟
شراره های پر قدرت ِخورشید!
جستجوی امواج گرانشی با استفاده از فوران‌های پرتوی گاما
راه کهکشان از شب های تابستان می گذرد!
شناسایی منبع نوری عجیب در کیهان!
ارتقای LHC می‌تواند آشکار کند که آیا بوزون هیگز «استاندارد» است
نوع جدیدی از اجرام کیهانی با کشف کهکشان های روح!
نور ِکیهان گم می‌شود!
“ماده تاریک” چیست؟
آیا رایانه‌های کوانتومی D-Wave به واقع رایانه کوانتومی هستند؟
تصویر جدید هابل از مروارید ِکیهانی !
کشف فازی جدید از اکسیژن جامد
سیگنالی که اسرار “ماده تاریک” را فاش می سازد!
رقص ۳ سیاهچاله در یک کهکشان!
NGC4651: چتری در دل کیهان
رد وجود دو سیاره بیگانه شبه‌زمین
کتاب “جهانی از عدم” (ترجمه)
پوست نوترونی نرم
سرعت نور کندتر از آنچه اینشتین تصور می کرد!
راز شکل گیری ابر کهکشان ها
نقشه‌برداری از 101 آبفشان بر سطح قمر یخ‌زده زحل
رکود شکنی مریخ نورد “فرصت” در یک جهان بیگانه!
خودروی خورشیدی ایران بهترین تیم مسابقات جهانی آمریکا شد
حل یکی از معماهای بزرگ فیزیک پس از 27 سال
زمین از خطر فرو رفتن به عصر تاریکی نجات یافت
“افق های نو” یک سال دیگر به پلوتو می‌رسد!
ورود «وویجر» به فضای بین‌ستاره‌ای با تردید مواجه شد
گودال‌های ماه، پناهگاه‌های آینده انسان
تداوم موفقیت تیم‌های ربوکاپ ایرانی در برزیل
۴۵ سال از اولین گام انسان بر “ماه” گذشت
برخورد نزدیک با دنباله‌دار ۶۷P
افشای نقش ضروری اقیانو‌س‌ها در حیات فرازمینی
تعجب دانشمندان از سکوت خورشید
بازسازی شرایط سیارات غول‌پیکر با استفاده از لیزر
نشانه‌روی لیزری ۶۰۰ سنگ روی مریخ
کتاب “جهانی از عدم” (ترجمه) (23+)
آیا ما در یک “ماتریکس” زندگی می کنیم؟ (22+)
شناسایی منبع نوری عجیب در کیهان! (14+)
سیگنالی که اسرار “ماده تاریک” را فاش می سازد! (13+)
“ماده تاریک” چیست؟ (13+)
اختروش چیست؟ (12+)
تولید ابرسیاهی سیاه‌تر از سیاهچاله (12+)
ورود وویجر 1 به فضای بین‌ستاره‌ای تایید شد (11+)
اولین مسافران مریخ نباید به زمین باز‌گردند! (11+)
ناسا به کشف حیات فرازمینی نزدیک‌تر شد (11+)
رقص ۳ سیاهچاله در یک کهکشان! (10+)
تعجب دانشمندان از سکوت خورشید (10+)
زمین از خطر فرو رفتن به عصر تاریکی نجات یافت (10+)
حل یکی از معماهای بزرگ فیزیک پس از 27 سال (10+)
شلیک یک سنگ آتشین دیگر از توپخانه آسمان به زمین (9+)
Copyright 2003 - 2014 © Hupaa.com , All rights reserved.