Page Rank اعزام به دوره های فشرده آموزش زبان انگلیسی در کالج زبان لندن شعبه کوالالامپور
[خانه] [انجمن فیزیکدانان جوان ایران] [چت روم هوپا] [درباره ما] [سفارش آگهی] [تماس با ما] [ورود] [عضویت]

ماهیت نیروی جاذبه چیست؟

گرانش، نیروی مرموزی است که هرچند نظریه نسبیت عام اینشتین، آن‌را به خوبی توصیف می‌کند؛ اما منشا آن کماکان ناشناخته است. آیا می‌توان جهت‌گیری آرایش اطلاعات اجسام مادی را در فضا عامل گرانش دانست؟

محمود حاج‌زمان: اگرچه نیروی جاذبه ابتدا توسط قوانین نیوتن و سپس نسبیت عام اینشتین به خوبی توصیف شد، با این وجود ما هنوز نمی‌دانیم چگونه خواص بنیادین جهان با هم ترکیب می‌شوند و این پدیده را ایجاد می‌کنند.

به گزارش نیوساینتیست، اریک ورلیند از دانشگاه آمستردام هلند، رویکرد جدیدی را برای توصیف نیروی جاذبه پیشنهاد کرده است. این فیزیکدان نظری و از تئوریسین‌های برجسته نظریه ریسمان، استدلال می‌کند که جاذبه گرانشی ممکن است ناشی از جهت آرایش اطلاعات اجسام مادی در فضا باشد. وی می‌گوید: «از نظر من به عنوان یک فیزیکدان، این بسیار متقاعد کننده است.»

اولین، دوربردترین و تنهاترین
نخستین بار نیوتن با در نظر گرفتن جاذبه به عنوان نیروی بین اجسام، نشان داد که جاذبه چطور در مقیاس‌های بزرگ عمل می‌کند. سپس اینشتین ایده‌های نیوتن را در نظریه نسبیت عام خود اصلاح کرد. وی نشان داد که توصیف جاذبه به‌وسیله انحنای چارچوب فضا-زمان توسط یک جسم، بهتر انجام می‌شود. همه ما ازآن‌رو به سمت زمین کشیده می‌شویم که جرم سیاره، چارچوب فضا-زمان پیرامون خود را خم کرده است.

اما این پایان ماجرا نیست. اگرچه نیوتن و اینشتین بینش عمیقی را برای درک نیروی جاذبه فراهم کردند، اما قوانین آنها تنها توصیف‌های ریاضی است. این نظریه‌ها تنها نحوه عملکرد جاذبه را تشریح می‌کنند، بدون این‌که بگوید جاذبه از کجا می‌آید. فیزیکدانان نظری تلاش زیادی را برای ایجاد ارتباط بین نیروی جاذبه با دیگر نیروهای بنیادین شناخته شده جهان انجام داده‌اند. مدل استاندارد فیزیک که بهترین چارچوب ما برای توصیف دنیای زیراتمی است، شامل نیروی الکترومغناطیسی و نیروهای هسته‌ای قوی و ضعیف است؛ اما نیروی جاذبه را دربر نمی‌گیرد.

بسیاری از فیزیکدانان نسبت به این‌که مدل استاندارد فیزیک بتواند در برگیرنده نیروی جاذبه باشد، تردید دارند. نیروی گرانش را می‌توان بوسیله عملکرد ذرات فرضی گراویتون توصیف کرد، اما تاکنون مدرکی دال بر وجود این ذرات به‌دست نیامده است. ضعف جنبه گرانشی نظریه‌های موجود، از دلایل اصلی ارائه تئوری‌های جدید مانند نظریه ریسمان و گرانش کوانتومی در دهه‌های اخیر بوده است.

آنتروپی، گرانش و هولوگرافی
کارهای ورلیند، رویکرد جدیدی را برای بررسی مساله گرانش پیشنهاد می‌کند. بنابر اعتقاد وی گرانش پدیده‌ای است که از خواص بنیادین فضا و زمان ایجاد می‌شود.

برای درک نگرش پیشنهادی ورلیند، مفهوم سیالیت آب را در نظر بگیرید. مولکول‌های منفرد آب هیچ سیالیتی ندارند، اما مجموعه این مولکول‌ها در کنار یکدیگر خاصیت سیالیت آب را به وجود می‌آورد. به‌طور مشابه، نیروی گرانشی جزو خواص ذاتی مواد نیست. این نیرو یک اثر اضافی فیزیکی است که از اندرکنش جرم، فضا و زمان ایجاد می‌شود. ایده وی درباره نیروی جاذبه به عنوان یک نیروی آنتروپی، بر اصل اول ترمودینامیک استوار است که در حوزه نامتعارفی از توصیف فضا-زمان که هولوگرافی نامیده می‌شود، عمل می‌کند.

هولوگرافی در فیزیک نظری، دارای اصول مشابه برچسب هولوگرام موجود بر روی اسکناس است. در این روش تصاویر سه‌بعدی در یک سطح دوبعدی جا داده شده است. مفهوم هولوگرافی در فیزیک در دهه 1970، توسط استیفن و جاکوب بکنشتین توسعه یافت تا بتواند خواص سیاهچاله‌ها را توصیف کند. کارهای آنها به مفهومی منجر شد که بر اساس آن، یک کره فرضی می‌تواند اطلاعات لازم را درباره جرم داخلش در خود ذخیره کند. در دهه 1990 میلادی / 1370 شمسی، هوفت و لئونارد ساسکیند از دانشگاه استنفورد پیشنهاد کردند که این چارچوب می‌تواند به تمام جهان تعمیم داده شود. اصل هولوگرافیک پیشنهادی آنها در بسیاری از تئوری‌های بنیادین علم فیزیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورلیند از این اصل هولوگرافیک استفاده کرد تا دریابد که برای یک جرم کوچک، در فاصله مشخصی از یک جسم بزرگ‌تر مانند یک ستاره یا سیاره چه اتفاقی می‌افتد. وی نشان داد که جابه‌جایی اندک این جسم کوچک به معنای تغییر محتوای اطلاعات یا آنتروپی در سطح هولوگرافیک فرضی بین دو جسم است. این تغییر اطلاعات با تغییرات انرژی سیستم مرتبط است.

ورلیند از اصول آماری برای درنظر گرفتن تمام حرکات ممکن جرم کوچک و تغییرات انرژی مربوط به آن استفاده کرد. وی کشف کرد که از نظر ترمودینامیکی، حرکت جسم کوچک به سمت جسم بزرگ‌تر محتمل‌تر از سایر جابه‌جایی‌ها است. این اثر را می‌توان به صورت یک نیروی خالص که هر دو جسم را به سمت یکدیگر می‌کشد، نگاه کرد. فیزیکدانان این را نیروی آنتروپی می‌نامند؛ زیرا از تغییرات محتوای اطلاعات سرچشمه می‌گیرد.

با ایجاد ارتباط بین محتوای انرژی و رابطه معروف اینشتین برای جرم و انرژی، قانون جاذبه نیوتن مستقیما استخراج می‌شود. این نسخه نسبیتی تنها گام کوچکی به جلو به حساب می‌آید و می‌تواند برای هر دو جسم اعمال شود. ورلیند می‌گوید: «یافتن مجدد قوانین نیوتن می‌تواند یک تطابق خوش‌یمن باشد.»

چرا کسی زودتر به این فکر نیفتاده بود؟
مقاله ورلیند ستایش برخی از فیزیکدانان را به دنبال داشته‌است. رابرت دیجگراف از ریاضی‌فیزیک‌دانان برجسته دنیا در دانشگاه آمستردام، ظرافت مفاهیم کار ورلیند را تحسین می‌کند. وی می‌گوید: «مساله تعجب‌آور این است که هیچ کسی قبلا به این موضوع فکر نکرده است. این ایده بسیار ساده و متقاعد کننده به نظر می رسد.»

اما برخی از فیزیکدانان نظرات مخالفی دارند. برخی اعتقاد دارند که ورلیند در استخراج معادلات خود، به دلیل اینکه از خود جاذبه شروع کرده، دچار استدلال دور شده است. برخی دیگر نیز نگرانی‌هایی را در خصوص ریاضیات ناچیز مورد استفاده ورلیند ابراز کرده‌اند.

استنلی دسر از دانشگاه برندایس ماساچوست، که کارهایش باعث گسترش قلمرو نسبیت شده می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد کار ورلیند یک راه امیدبخش است. اما کارهای وی تمام عقاید تعصب‌آمیز ما را درباره نیوتن و هوک تا اینشتین به چالش می‌کشد، چیزی که قبول آن خیلی سخت است.»

ورلیند تاکید می‌کند که مقاله وی تنها گام نخست در این موضوع است. وی می‌گوید: «ایده من هنوز در حد یک نظریه نیست، اما پیشنهادی برای برای یک الگو یا چارچوب جدید است. قسمت سخت کار تازه آغاز شده است.»

منبع : خبرآنلاین

ارسال کننده : عطیه عباسی

برنده جوان نوبل فیزیک 2010 به ایران می آید (0 پاسخ)
آیا هر جسمی در هر شرایطی دارای جاذبه است؟ (4 پاسخ)
چه چیز باعث به وجود آمدن زمان و انرژی در یک محیط میشه؟ (11 پاسخ)
بهترین سایت هایی که تا حالا رفتید اینجا قرار بدید (74 پاسخ)
اتر چیست؟ (2 پاسخ)
چه كسي پروتون را كشف كرد؟ (8 پاسخ)
کمک در زمینه مطالعه نانو (3 پاسخ)
سوال های سخت فیزیک اول دبیرستان (43 پاسخ)
زمان دقیقا چیست؟ (75 پاسخ)
بی نهایت نبودن جهان (18 پاسخ)
چرا E=MC² است؟ (3 پاسخ)
نيروي هسته های قوي (2 پاسخ)
کار با نرم افزار geant-3 (1 پاسخ)
سیستم شما مخفیانه به کجا وصل است؟ (4 پاسخ)
لیوانی به شکل استوانه ای داریم که در آن آب ریخته ایم... (0 پاسخ)
در اين مكان انرژي از هيچ پديدار مي شود (3 پاسخ)
آیا ریسمان جرم دارد؟! (2 پاسخ)
ساخت دست مصنوعی با قابلیت کنترل ذهنی (3 پاسخ)
چگونه مي توان در زمان سفر كرد؟ (64 پاسخ)
اثبات کنید یک مساوی دو (51 پاسخ)
آيا در رابطه با ماده‌ي تيره اطلاعاتي داريد؟ (4 پاسخ)
گوگل در ١۳۳ سالگی امی نوتر (0 پاسخ)
خطوط موازی و نظریه ی انیشتین (66 پاسخ)
فرکانس ارتعاش شبکه لانه زنبوری "شش گوشه" و مولکول آب (1 پاسخ)
بحث در خصوص ماده xerum 525 (4 پاسخ)
ثابت استفان - بولتزمن (5 پاسخ)
پرسشهایی درباره ی بالن ها (12 پاسخ)
رسم برف دانه کخ به وسیله متلب (4 پاسخ)
جنس فضا زمان از چیست؟ (10 پاسخ)
آيا ميشود جرم منفي را توليد كرد؟ (1 پاسخ)
رد کردن نظریه نسبیت انیشتین توسط یک ایرانی (120 پاسخ)
چرا زمان را نمیتوان به عقب برد؟ (7 پاسخ)
شکل سیاهچاله ها (1 پاسخ)
جهان های موازی (7 پاسخ)
چرا آهنربا جذب میکند؟ (0 پاسخ)
حالا هم میشه زمان رو متوقف کرد میگید نه ولی شدنی هست (23 پاسخ)
در هم تنیدگی کوانتومی (9 پاسخ)
آیا هر ذره با خود یک موج حمل می کند؟ (9 پاسخ)
مذل هاي اتمي (3 پاسخ)
بلور TGS (6 پاسخ)
معرفی وب سایت: اسطرلاب (3 پاسخ)
پتانسیل داخل کره رسانا (5 پاسخ)
اتومبيلي با سرعت ثابت حركت مي كند (14 پاسخ)
تعریف تابع پله و ضربه در متلب (5 پاسخ)
کی میتونه این انتگرال سخت رو حل کنه ؟ (12 پاسخ)
خورشیدگرفتگی - آدینه ٢۹ اسفند ١۳۹۳ (0 پاسخ)
سوال در مورد فرآیند آشکارسازی ..... (1 پاسخ)
انرژي چرخش الكترون ها به دور اتم از كجا تامين ميشه؟ (27 پاسخ)
پرتاب شي درون آسانسور (3 پاسخ)
آیا همه نیروها حس می شوند؟ (16 پاسخ)
کسی درباره رشته جديد علوم اعصاب چیزی میدونه؟ (3 پاسخ)
چرا الکترون و پروتون همدیگر را جذب نمیکنن؟ (3 پاسخ)
مقاله: quantum space-time (1 پاسخ)
کرم چاله چیست ؟ (8 پاسخ)
مستند سیاه چاله با حضور استفان هاوکینگ (0 پاسخ)
معرفی کتاب: شرودینگر و انقلاب کوانتومی
توهم حرکت ِ “سریع تر از نور”
معرفی کتاب‌: افسانۀ اینشتین
۲۰۰,۰۰۰ کهکشان در یک عکس!
جهان قابل مشاهدۀ ما، گوشه ای از یک جهان بزرگتر است!
ارتباط دنباله دار هالی با مرگ سیاه چیست؟
تپ اختر چیست؟
رشته های لیزر گذار فاز را تجربه می‌کنند
نظریۀ مکانیک کوانتومی نسبیتی
کشف سیاهچاله ای غول آسا در سپیده دم کیهان!
ماده تاریک، آنقدر‌ها هم تاریک نیست!
سرد و سنگین
انرژی و آنتروپی
یک ژیروسکوپ کوانتومی بهتر
چالش اندازه در فیزیک کوانتوم
در هم تنیدگی کوانتومی، بیش از دو سیستم را بهم متصل کرد!
مهندس ایرانی کاوشگر ناسا را به “اروپا” هدایت خواهد کرد!
شبیه‌ سازی “سفر در زمان” ساخته شد!
رقص مرگ دو ستاره
کشف ماده تاریک در هسته کهکشان راه شیری
سیاهچاله های پرجرم باعث کاهش فرآیند ستاره سازی می شوند!
گذار “دور نوردی” از تخیل به واقعیت!
نیمی از ستاره‌ها در بیرون از کهکشان‌ها قرار دارند؟!
ما از گرد و غبار ستارگان ساخته شده ایم!
چگالش بوز-اینشتین
معرفی یک ذره بنیادی جدید برای شناسایی مادۀ تاریک!
اصل طرد پائولی
رهاسازی هدفمند داروی شیمی‌درمانی با نانوحامل مغناطیسی
گرافین مغناطیسی
پادنوترینوها کجایند؟
ساخت نانوکاتالیست مغناطیسی ارزان برای صنایع داروسازی در کشور
کشف ردپای همنوع‌خواری کهکشان‌ها توسط تلسکوپ هابل
انرژی و آنتروپی (22+)
کشف سیاهچاله ای غول آسا در سپیده دم کیهان! (22+)
حل یک مساله سی‌ساله فیزیک شبیه‌سازی مواد ابررسانا با اتم‌های فوق سرد با همکاری فیزیکدان ایرانی (21+)
نظریۀ مکانیک کوانتومی نسبیتی (19+)
فریب فوق‌العاده نور توسط محقق ایرانی (15+)
ماده تاریک، آنقدر‌ها هم تاریک نیست! (14+)
پیش‌بینی جرم ذره «هیگز» توسط سیمپسون‌های کارتونی 14 سال قبل از سرن! (13+)
تپ اختر چیست؟ (13+)
سرد و سنگین (12+)
معرفی کتاب: شرودینگر و انقلاب کوانتومی (12+)
۲۰۰,۰۰۰ کهکشان در یک عکس! (10+)
رشته های لیزر گذار فاز را تجربه می‌کنند (9+)
توهم حرکت ِ “سریع تر از نور” (9+)
طراحی پای مصنوعی دارای سیستم بینایی توسط دانشمندان ایرانی (8+)
ارتباط دنباله دار هالی با مرگ سیاه چیست؟ (8+)
Copyright 2003 - 2015 © Hupaa.com , All rights reserved.