Page Rank اعزام به دوره های فشرده آموزش زبان انگلیسی در کالج زبان لندن شعبه کوالالامپور
[خانه] [انجمن فیزیکدانان جوان ایران] [چت روم هوپا] [درباره ما] [سفارش آگهی] [تماس با ما] [ورود] [عضویت]

پیامدهای کشف حیات فرازمینی چیست؟

دانش  - رویال سوسایتی لندن، این روزها میزبان کنفرانسی با موضوع حیات فرازمینی است که به بررسی رویدادهای پس از کشف احتمالی موجودات زنده در خارج از زمین می‌پردازد.
تدوین قانونی برای واکنش زمینی‌ها پس از کشف ای.تی‌ها و سرنوشت احتمالی ادیان و مذاهب روی زمین، از جمله مباحث مطرح‌شده در این کنفرانس است.

آنتن‌های ماهواره‌ای فراوانی روی زمین نصب شده تا به دنبال اثری از حیات در سیاره‌های فراخورشیدی بگردند، اما معلوم نیست که اگر این پروژه‌ها موفق شوند و پیامی از بیگانگان فرازمینی دریافت کنند،‌ چه باید کرد. آیا باید پیغام خوشامدگویی برایشان فرستاد؟ آیا قوانین و سیاست‌های بین‌المللی در این مورد وجود دارد؟

به گزارش نیچر، اخترشناسان و زیست‌شناسانی که در زمینه جستجوی حیات در دیگر سیارات فعالند، در مورد نبود قوانین کافی و سیاست‌های اخلاقی در این زمینه اظهار نگرانی کرده‌اند.

مارتین دومینیک، اخترفیزیک‌دان در دانشگاه سنت‌اندروی انگلستان که کنفرانس حیات فرازمینی را در رویال‌سوسایتی لندن ترتیب داده، در این مورد گفت: «هیچ دولتی در این زمینه برنامه مشخصی ندارد. در حال حاضر تنها چهارچوب موجود برای مواجهه با موجودات فرازمینی، پیش‌نویس سندی است که پژوهشگران فعال در پروژه جستجوی هوش فرازمینی (SETI) تهیه کرده‌اند. در این پیش‌نویس پیشنهاد شده که در صورت برقراری ارتباط با هوشمندان فرازمینی، ابتدا نتایج با دقت تایید و از صحت آنها اطمینان حاصل شود،‌ سپس در سراسر جهان اعلام شود و موکدا از پاسخ سریع و شتاب‌زده اجتناب شود.

دومینیک معتقد است سازمان ملل متحد نیز باید سیاست مشابهی را برای قانون‌گذاری هماهنگ در این مورد در پیش بگیرد، چرا که قانون‌گذاری در این مورد برای تمام کشورهای جهان بسیار لازم و ضروری است.

سیمون موریس، زیست‌باستان‌شناس در دانشگاه کمبریج درباره پیامدهای یافتن حیات فرازمینی هشدار داد. وی به نمونه‌هایی از هم‌گرایی در تاریخ تحول زیستی زمین اشاره می‌کند که در آن،‌ راه‌حل‌های کمی برای حل مشکلات سازمان‌دهی اجتماعی و حسی وجود داشته است. به اعتقاد وی، حس‌گرهای فضایی‌ها می‌تواند مشابه حس‌گرهای زمینی‌ها باشد،‌ حتی زندگی اجتماعی آن‌ها هم می‌تواند به زندگی زمینی‌ها شباهت داشته باشد،‌ درست مثل این که مورچه‌ها حمله می‌کنند و غارت می‌کنند و آدم‌ها هم می‌جنگند و غارت می‌کنند. وی می‌گوید: «پس اگر این تلفن زنگ زد،‌ نباید به آن جواب داد».

حیات‌ ابتدایی
در عین حال، برخی پژوهشگران فکر می‌کنند که حتی برای کشف زندگی‌های خیلی ساده‌تر هم به الزامات سیاسی و قوانین مهمی نیاز داریم. برای مثال،‌ میکروب‌هایی که به احتمال زیاد در سیاره مریخ زندگی کنند،‌ خیلی با میکروب‌های زمینی فرق دارند؛ چون آن‌ها تنها موجودات سیاره مریخ خواهند بود و نسبت به میکروب‌های زمینی، در طبقه متفاوتی قرار می‌گیرند. هیچ‌کس تا به حال در مورد این‌که می‌توان از میکروب‌های منظومه شمسی استفاده تجاری کرد، یا تا چه حد باید از آن‌ها محافظت نمود، تصمیم نگرفته است.

کریستوفر مک‌کی، اخترزیست‌شناس در مرکز تحقیقاتی ایمز ناسا در این باره گفت: «در حالی که میکروب‌ها در زمین توجهات اخلاقی کمی را به خود اختصاص داده‌اند، در مریخ این میکروب‌ها در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار خواهند گرفت؛ زیرا شاید آن‌ها تنها گونه زنده در سطح این سیاره به حساب بیایند. به هر حال، ناسا به قوانینی که توسط کمیته‌های بین‌المللی تحقیقات فضایی وضع می‌شود، در ماموریت‌های جستجو در ماه و دیگر سیارات پایبند خواهند ماند».

به هر حال محققان می‌خواهند از درگیری‌ها و دست‌پاچگی‌هایی مشابه با آن‌چه بعد از ادعای سال 1996 / 1375 مبنی بر وجود علائم اولیه حیات در شهاب‌سنگ مریخی ALH 84001 به وجود آمد، پیشگیری کنند.

ژاکلین برنل، اخترفیزیک‌دان در دانشگاه آکسفود در این باره گفت: «اعلان‌هایی با این سطح که پشتوانه علمی کافی نداشته باشند، می‌تواند عواقبی جدی برای اعتبار و سرمایه‌های پژوهشی در زمینه تحقیقات فضایی داشته باشد».

با این که تا به حال قانونی در این زمینه در هیچ کشوری وجود نداشته،‌ به نظر می‌رسد دفتر علم و فناوری پارلمانی انگلستان برنامه‌ای در نظر دارد، چرا که اعلام کرده این موضوع را در افق فکری خود قرار داده است.

سرنوشت مذاهب دنیا بعد از کشف موجودات فرازمینی
یکی دیگر از موضوعات بحث در این کنفرانس که با استقبال مخاطبان نیز روبرو شد، این بود که آیا بعد از کشف موجودات فضایی مذاهب جهان پابرجا خواهند ماند یا آن‌چنان دچار تناقضات گوناگون می‌شوند که در نهایت تاریخ مصرف آن‌ها به پایان خواهد رسید؟

به گزارش نیوساینتیست، در تحقیقی که در این کنفرانس انجام شد، مشخص شد مذاهب جهان به قوت خود باقی خواهند ماند.

در این تحقیق که توسط تد پیترس، استاد مذهب‌شناسی سیستماتیک طراحی شده، از 1300 نفر خواسته شد در مورد این نظر دهند ‌که بعد از کشف موجودات فرازمینی، آیا عقایدشان قوی‌تر خواهد شد یا دچار تزلزل می‌شود و هم‌چنین تا چه میزان روی عقاید دیگر دین‌ها تاثیر گذار خواهد بود.

همه بودایی‌هایی که در این تحقیق شرکت داشتند، اعلام کردند با کشف موجودات فضایی خللی در اعتقاداتشان به وجود نخواهد آمد، اما 40 درصد بر این باور بودند که این کشف می‌تواند مشکلاتی برای دیگر ادیان به وجود آورد.

این در حالی بود که کاتولیک‌‌ها بیش‌تر در این زمینه اظهار نگرانی کردند. 8درصد از دانشمندان کاتولیک اعلام کردند با کشف موجودات فضایی، عقایدشان دچار تناقضات جدی می‌شود؛ 22درصد آن را تاثیر گذار دانسته و 30درصد نیز معتقد بودند این امر می‌تواند پیروان دیگر ادیان را با مشکل روبه‌رو کند.

این نتایج کم و بیش در مورد دیگر پیروان مسیحیت نیز برقرار بود، اما در مورد ادیان دیگر مانند اسلام و هندو، تحقیقات کافی در این زمینه صورت نگرفته است.

در میان بی‌دینان نیز مانند بی‌خدایان، فقط یک درصد اعلام کردند با کشف موجودات فضایی دچار مشکل می‌شوند و 69 درصد باور داشتند این کشف می‌تواند پیروان دیگر ادیان را با مشکلات جدی مواجه کند.

پاول دیویس، اخترشناس در دانشگاه ایالتی آریزونا معتقد است ادیان جهان نمی‌توانند خود را با کشف موجودات فضایی تطبیق دهند و چنین کشفی می‌تواند مشکلات جدی خصوصا برای مسیحیان به وجود آورد. آن‌ها معتقدند مسیح فقط برای نجات انسان‌ها و نه دلفین‌ها یا موجودات فضایی به زمین آمده؛ اما به این ترتیب یا باید برای ساکنان فرازمینی نیز فردی مشابه با نقش مسیح در زمین در نظر گرفت، یا باید برای این‌که چرا فقط برای هدایت انسان‌ها پیامبری فرستاده شده و نه برای دیگر موجودات فرا زمینی، دلیلی خاص پیدا کرد.

منبع : Khabaronline.ir

ارسال کننده : عطیه عباسی

علم در هفته ای که گذشت (10 پاسخ)
قبل از بیگ بنگ چه خبر بود؟ (235 پاسخ)
منشاء گرانش (27 پاسخ)
گالیله و گرانش (4 پاسخ)
رها شدن از سطح شیبدار (11 پاسخ)
خطوط موازی و نظریه ی انیشتین (63 پاسخ)
سوال های سخت فیزیک اول دبیرستان (3 پاسخ)
خاصیت ذره ای و موجی نور (7 پاسخ)
مفهوم قانون لنز به زباني ساده (4 پاسخ)
ایجاد جهان- محدودیت جهان- اصل گرانش- تغییرات زمانی (4 پاسخ)
نگارش در گاهنامه "شمار" (5 پاسخ)
سوالی در مبحث مکانیک سیالات (0 پاسخ)
ذره ی باردار با بار q و نیرویی که به صفحه وارد میشود (13 پاسخ)
اثبات دو فرمول مربوط به منشور (6 پاسخ)
دلیل و منشا جاذبه زمین (20 پاسخ)
تست هوش سخت (58 پاسخ)
بررسی خواص نور و موجی بودن آن از دید دانشمندان اسلامی (7 پاسخ)
انرژی حاصل از بیگ بنگ بر واحد ژول از مرتبه ی چند است؟ (7 پاسخ)
پارادوکس های سفر در زمان (177 پاسخ)
نامرئی کردن اشیا (10 پاسخ)
مهندسان از رشته هايشان بنویسند و دبیرستانی ها بپرسند. (68 پاسخ)
تخلیه الکتریکی گازها در فشار کم (0 پاسخ)
آموزش ساخت ليزر پرقدرت با برد بيش از 7كيلومتر (8 پاسخ)
کاهش سرعت نور (3 پاسخ)
باردار کردن هوا (5 پاسخ)
ابر فضا و ابعاد بالاتر کائنات (1 پاسخ)
ایجاد میدان مغناطیسی با سیملوله (16 پاسخ)
پرتو گاما در هسته ای! (1 پاسخ)
فیزیک هسته ای یا مهندسی هسته ای؟ (8 پاسخ)
من دانشجوی ناامید هسته ای...(بخونین) (66 پاسخ)
نور لامپ و لیزر (5 پاسخ)
چرا ماهی ها بر خلاف انسان می توانند در آب به خوبی ببینند؟ (8 پاسخ)
نسبیت و کوانتم در دانشگاه های ایران (6 پاسخ)
تغییر رشته از برق به فیزیک در ارشد (16 پاسخ)
داخل جعبه چه دستگاه نوری موجود است؟ (14 پاسخ)
حل دستگاه معادلات دیفرانسیل (0 پاسخ)
تقلب بلای جان آموزش عالی ایران (2 پاسخ)
پخش بار الکتریکی روی سطح یک ظرف رسانا (9 پاسخ)
یک سوال از مثلث; کدام ضلع بزرگتر است؟ چرا؟ (14 پاسخ)
بلور TGS (3 پاسخ)
جسم در بی نهایت (3 پاسخ)
چرا توی حباب رنگ های مختلف می بینیم؟ (6 پاسخ)
گلوله ی کوچک و صیقلی بر سطح افقی میزی بر خط راست حرکت می کند (8 پاسخ)
استخر و گودی (5 پاسخ)
بررسی برخی لم ها و قضیه های ریاضی (29 پاسخ)
كتابخانه شبكه فيزيك هوپا (89 پاسخ)
رابطه ی نیروی گشتاور ملخ هلیکوپتر با نیروی بالا بر (5 پاسخ)
بشقاب پرنده ها (42 پاسخ)
آیا فیزیک بی انتهاست؟ (27 پاسخ)
چگونگی جریان در مدار (10 پاسخ)
[پارادوکس] ذره باردار در میدان گرانشی یکنواخت (6 پاسخ)
زهره برای سفر انسان بهتر از مریخ است! (2 پاسخ)
نسبیت به زبان ساده (110 پاسخ)
روش پرتاب موشک با دکمه (4 پاسخ)
شعله هایی که می توانست، زمین را تاریک کند!
تبدیل سلول‌های بنیادی به خون انسان!
آیا ما در یک “ماتریکس” زندگی می کنیم؟
“کهکشان های کوتوله” درک ما از کارکرد کیهان را به چالش کشیدند!
تصویری از خرچنگ کیهانی!
فاصلۀ ستارگان و اجرام نورانی کیهان چگونه محاسبه می شود؟
معرفی کتاب: ذره در پایان گیتی
علم چیست؟
سیارۀ عطارد، چگونه شکل گرفت؟
شراره های پر قدرت ِخورشید!
جستجوی امواج گرانشی با استفاده از فوران‌های پرتوی گاما
راه کهکشان از شب های تابستان می گذرد!
شناسایی منبع نوری عجیب در کیهان!
ارتقای LHC می‌تواند آشکار کند که آیا بوزون هیگز «استاندارد» است
نوع جدیدی از اجرام کیهانی با کشف کهکشان های روح!
نور ِکیهان گم می‌شود!
“ماده تاریک” چیست؟
آیا رایانه‌های کوانتومی D-Wave به واقع رایانه کوانتومی هستند؟
تصویر جدید هابل از مروارید ِکیهانی !
کشف فازی جدید از اکسیژن جامد
سیگنالی که اسرار “ماده تاریک” را فاش می سازد!
رقص ۳ سیاهچاله در یک کهکشان!
NGC4651: چتری در دل کیهان
رد وجود دو سیاره بیگانه شبه‌زمین
کتاب “جهانی از عدم” (ترجمه)
پوست نوترونی نرم
سرعت نور کندتر از آنچه اینشتین تصور می کرد!
راز شکل گیری ابر کهکشان ها
کشف الماسی به اندازه زمین در آسمان
تابستان ایرانی، زمستان برزیلی!
حل یکی از معماهای بزرگ فیزیک پس از 27 سال
زمین از خطر فرو رفتن به عصر تاریکی نجات یافت
“افق های نو” یک سال دیگر به پلوتو می‌رسد!
ورود «وویجر» به فضای بین‌ستاره‌ای با تردید مواجه شد
گودال‌های ماه، پناهگاه‌های آینده انسان
تداوم موفقیت تیم‌های ربوکاپ ایرانی در برزیل
۴۵ سال از اولین گام انسان بر “ماه” گذشت
برخورد نزدیک با دنباله‌دار ۶۷P
افشای نقش ضروری اقیانو‌س‌ها در حیات فرازمینی
تعجب دانشمندان از سکوت خورشید
بازسازی شرایط سیارات غول‌پیکر با استفاده از لیزر
نشانه‌روی لیزری ۶۰۰ سنگ روی مریخ
دانش آموزان ایرانی در المپیاد جهانی کامپیوتر، ششم شدند
ناسا به کشف حیات فرازمینی نزدیک‌تر شد
تولید خون انسان با همه ترکیبات آن در آزمایشگاه
کتاب “جهانی از عدم” (ترجمه) (23+)
آیا ما در یک “ماتریکس” زندگی می کنیم؟ (21+)
شناسایی منبع نوری عجیب در کیهان! (14+)
سیگنالی که اسرار “ماده تاریک” را فاش می سازد! (13+)
“ماده تاریک” چیست؟ (13+)
اختروش چیست؟ (12+)
تولید ابرسیاهی سیاه‌تر از سیاهچاله (12+)
ورود وویجر 1 به فضای بین‌ستاره‌ای تایید شد (11+)
اولین مسافران مریخ نباید به زمین باز‌گردند! (11+)
ناسا به کشف حیات فرازمینی نزدیک‌تر شد (11+)
رقص ۳ سیاهچاله در یک کهکشان! (10+)
تعجب دانشمندان از سکوت خورشید (10+)
شلیک یک سنگ آتشین دیگر از توپخانه آسمان به زمین (9+)
آیا رایانه‌های کوانتومی D-Wave به واقع رایانه کوانتومی هستند؟ (9+)
منطقه بیشترین سطح تابش اشعه ماورای بنفش بر روی زمین (9+)
Copyright 2003 - 2014 © Hupaa.com , All rights reserved.