Page Rank اعزام به دوره های فشرده آموزش زبان انگلیسی در کالج زبان لندن شعبه کوالالامپور
[خانه] [انجمن فیزیکدانان جوان ایران] [چت روم هوپا] [درباره ما] [سفارش آگهی] [تماس با ما] [ورود] [عضویت]

پیامدهای کشف حیات فرازمینی چیست؟

دانش  - رویال سوسایتی لندن، این روزها میزبان کنفرانسی با موضوع حیات فرازمینی است که به بررسی رویدادهای پس از کشف احتمالی موجودات زنده در خارج از زمین می‌پردازد.
تدوین قانونی برای واکنش زمینی‌ها پس از کشف ای.تی‌ها و سرنوشت احتمالی ادیان و مذاهب روی زمین، از جمله مباحث مطرح‌شده در این کنفرانس است.

آنتن‌های ماهواره‌ای فراوانی روی زمین نصب شده تا به دنبال اثری از حیات در سیاره‌های فراخورشیدی بگردند، اما معلوم نیست که اگر این پروژه‌ها موفق شوند و پیامی از بیگانگان فرازمینی دریافت کنند،‌ چه باید کرد. آیا باید پیغام خوشامدگویی برایشان فرستاد؟ آیا قوانین و سیاست‌های بین‌المللی در این مورد وجود دارد؟

به گزارش نیچر، اخترشناسان و زیست‌شناسانی که در زمینه جستجوی حیات در دیگر سیارات فعالند، در مورد نبود قوانین کافی و سیاست‌های اخلاقی در این زمینه اظهار نگرانی کرده‌اند.

مارتین دومینیک، اخترفیزیک‌دان در دانشگاه سنت‌اندروی انگلستان که کنفرانس حیات فرازمینی را در رویال‌سوسایتی لندن ترتیب داده، در این مورد گفت: «هیچ دولتی در این زمینه برنامه مشخصی ندارد. در حال حاضر تنها چهارچوب موجود برای مواجهه با موجودات فرازمینی، پیش‌نویس سندی است که پژوهشگران فعال در پروژه جستجوی هوش فرازمینی (SETI) تهیه کرده‌اند. در این پیش‌نویس پیشنهاد شده که در صورت برقراری ارتباط با هوشمندان فرازمینی، ابتدا نتایج با دقت تایید و از صحت آنها اطمینان حاصل شود،‌ سپس در سراسر جهان اعلام شود و موکدا از پاسخ سریع و شتاب‌زده اجتناب شود.

دومینیک معتقد است سازمان ملل متحد نیز باید سیاست مشابهی را برای قانون‌گذاری هماهنگ در این مورد در پیش بگیرد، چرا که قانون‌گذاری در این مورد برای تمام کشورهای جهان بسیار لازم و ضروری است.

سیمون موریس، زیست‌باستان‌شناس در دانشگاه کمبریج درباره پیامدهای یافتن حیات فرازمینی هشدار داد. وی به نمونه‌هایی از هم‌گرایی در تاریخ تحول زیستی زمین اشاره می‌کند که در آن،‌ راه‌حل‌های کمی برای حل مشکلات سازمان‌دهی اجتماعی و حسی وجود داشته است. به اعتقاد وی، حس‌گرهای فضایی‌ها می‌تواند مشابه حس‌گرهای زمینی‌ها باشد،‌ حتی زندگی اجتماعی آن‌ها هم می‌تواند به زندگی زمینی‌ها شباهت داشته باشد،‌ درست مثل این که مورچه‌ها حمله می‌کنند و غارت می‌کنند و آدم‌ها هم می‌جنگند و غارت می‌کنند. وی می‌گوید: «پس اگر این تلفن زنگ زد،‌ نباید به آن جواب داد».

حیات‌ ابتدایی
در عین حال، برخی پژوهشگران فکر می‌کنند که حتی برای کشف زندگی‌های خیلی ساده‌تر هم به الزامات سیاسی و قوانین مهمی نیاز داریم. برای مثال،‌ میکروب‌هایی که به احتمال زیاد در سیاره مریخ زندگی کنند،‌ خیلی با میکروب‌های زمینی فرق دارند؛ چون آن‌ها تنها موجودات سیاره مریخ خواهند بود و نسبت به میکروب‌های زمینی، در طبقه متفاوتی قرار می‌گیرند. هیچ‌کس تا به حال در مورد این‌که می‌توان از میکروب‌های منظومه شمسی استفاده تجاری کرد، یا تا چه حد باید از آن‌ها محافظت نمود، تصمیم نگرفته است.

کریستوفر مک‌کی، اخترزیست‌شناس در مرکز تحقیقاتی ایمز ناسا در این باره گفت: «در حالی که میکروب‌ها در زمین توجهات اخلاقی کمی را به خود اختصاص داده‌اند، در مریخ این میکروب‌ها در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار خواهند گرفت؛ زیرا شاید آن‌ها تنها گونه زنده در سطح این سیاره به حساب بیایند. به هر حال، ناسا به قوانینی که توسط کمیته‌های بین‌المللی تحقیقات فضایی وضع می‌شود، در ماموریت‌های جستجو در ماه و دیگر سیارات پایبند خواهند ماند».

به هر حال محققان می‌خواهند از درگیری‌ها و دست‌پاچگی‌هایی مشابه با آن‌چه بعد از ادعای سال 1996 / 1375 مبنی بر وجود علائم اولیه حیات در شهاب‌سنگ مریخی ALH 84001 به وجود آمد، پیشگیری کنند.

ژاکلین برنل، اخترفیزیک‌دان در دانشگاه آکسفود در این باره گفت: «اعلان‌هایی با این سطح که پشتوانه علمی کافی نداشته باشند، می‌تواند عواقبی جدی برای اعتبار و سرمایه‌های پژوهشی در زمینه تحقیقات فضایی داشته باشد».

با این که تا به حال قانونی در این زمینه در هیچ کشوری وجود نداشته،‌ به نظر می‌رسد دفتر علم و فناوری پارلمانی انگلستان برنامه‌ای در نظر دارد، چرا که اعلام کرده این موضوع را در افق فکری خود قرار داده است.

سرنوشت مذاهب دنیا بعد از کشف موجودات فرازمینی
یکی دیگر از موضوعات بحث در این کنفرانس که با استقبال مخاطبان نیز روبرو شد، این بود که آیا بعد از کشف موجودات فضایی مذاهب جهان پابرجا خواهند ماند یا آن‌چنان دچار تناقضات گوناگون می‌شوند که در نهایت تاریخ مصرف آن‌ها به پایان خواهد رسید؟

به گزارش نیوساینتیست، در تحقیقی که در این کنفرانس انجام شد، مشخص شد مذاهب جهان به قوت خود باقی خواهند ماند.

در این تحقیق که توسط تد پیترس، استاد مذهب‌شناسی سیستماتیک طراحی شده، از 1300 نفر خواسته شد در مورد این نظر دهند ‌که بعد از کشف موجودات فرازمینی، آیا عقایدشان قوی‌تر خواهد شد یا دچار تزلزل می‌شود و هم‌چنین تا چه میزان روی عقاید دیگر دین‌ها تاثیر گذار خواهد بود.

همه بودایی‌هایی که در این تحقیق شرکت داشتند، اعلام کردند با کشف موجودات فضایی خللی در اعتقاداتشان به وجود نخواهد آمد، اما 40 درصد بر این باور بودند که این کشف می‌تواند مشکلاتی برای دیگر ادیان به وجود آورد.

این در حالی بود که کاتولیک‌‌ها بیش‌تر در این زمینه اظهار نگرانی کردند. 8درصد از دانشمندان کاتولیک اعلام کردند با کشف موجودات فضایی، عقایدشان دچار تناقضات جدی می‌شود؛ 22درصد آن را تاثیر گذار دانسته و 30درصد نیز معتقد بودند این امر می‌تواند پیروان دیگر ادیان را با مشکل روبه‌رو کند.

این نتایج کم و بیش در مورد دیگر پیروان مسیحیت نیز برقرار بود، اما در مورد ادیان دیگر مانند اسلام و هندو، تحقیقات کافی در این زمینه صورت نگرفته است.

در میان بی‌دینان نیز مانند بی‌خدایان، فقط یک درصد اعلام کردند با کشف موجودات فضایی دچار مشکل می‌شوند و 69 درصد باور داشتند این کشف می‌تواند پیروان دیگر ادیان را با مشکلات جدی مواجه کند.

پاول دیویس، اخترشناس در دانشگاه ایالتی آریزونا معتقد است ادیان جهان نمی‌توانند خود را با کشف موجودات فضایی تطبیق دهند و چنین کشفی می‌تواند مشکلات جدی خصوصا برای مسیحیان به وجود آورد. آن‌ها معتقدند مسیح فقط برای نجات انسان‌ها و نه دلفین‌ها یا موجودات فضایی به زمین آمده؛ اما به این ترتیب یا باید برای ساکنان فرازمینی نیز فردی مشابه با نقش مسیح در زمین در نظر گرفت، یا باید برای این‌که چرا فقط برای هدایت انسان‌ها پیامبری فرستاده شده و نه برای دیگر موجودات فرا زمینی، دلیلی خاص پیدا کرد.

منبع : Khabaronline.ir

ارسال کننده : عطیه عباسی

زمان دقیقا چیست؟ (16 پاسخ)
برق رایگان ! (10 پاسخ)
آلبوم جنگنده ها (327 پاسخ)
سوالات دشوار فیزیک را در اينجا قرار دهید (27 پاسخ)
حل المسایل فیزیک نوین (6 پاسخ)
تحقیق براي درس مکانیک تحلیلی (0 پاسخ)
كدومتون درك درستي از كوانتوم داريد؟ (21 پاسخ)
ماه خونین برای دومین بار در آسمان آمریکا ظاهر شد + تصاویر (5 پاسخ)
پدیده تشدید و آونگ (1 پاسخ)
ضریب اصطکاک بزرگتر از یک میشه؟ (13 پاسخ)
تاثیر حرکت زمین روی گرانش زمین (21 پاسخ)
مفهوم «پیچیدگی» چیست؟ (0 پاسخ)
آیا نور وزن دارد؟ (5 پاسخ)
پيدا كردن قطر لنز دوربين (11 پاسخ)
پیدا کردن حالت بهینه برای چند ردیف لامپ (2 پاسخ)
راهی برای دوباره زیستن - بدن جدید - عمر نامحدود (18 پاسخ)
دانلود کتاب 1000 مسئله حل شده در فیزیک جدید (1 پاسخ)
باچه سرعتی نسبت به چراغ قرمز حرکت کنیم تا نورش سبز دیده شود؟ (0 پاسخ)
هندسه استفاده شده در نسبیت عام کدام هندسه است؟ (7 پاسخ)
پاره کردن بعد فضا (8 پاسخ)
حل معادله شرودینگر به روش رانگ کوتا با برنامه نویسی متلب (0 پاسخ)
گذار فاز ساختاری (0 پاسخ)
علت جوش های صورت (3 پاسخ)
چرا وقتی خوش میگذره احساس می کنیم زمان سریعتر میگذره؟ (5 پاسخ)
فیزیک هسته ای یا مهندسی هسته ای؟ (9 پاسخ)
آیا سرعت مطلقا صفر وجود داره؟ (18 پاسخ)
فرق بین فیزیک کلاسیک و مدرن (6 پاسخ)
فرق باتری با خازن (15 پاسخ)
محلولی که با تغییر دما تغییر رنگ بده (4 پاسخ)
صفر کــــــلوین (10 پاسخ)
در صفر مطلق دقیقا چه اتفاقی رخ ميدهد؟ (1 پاسخ)
بهترین سایت هایی که تا حالا رفتید اینجا قرار بدید (62 پاسخ)
کنجکاوی در مریخ ترکیبات ارگانیک کشف کرد! (0 پاسخ)
میتوانیم بگوییم انرژی مثبت و منفی وجود نداره؟ (21 پاسخ)
دو سوال پایه ای در بحث الکترومغناطیس (17 پاسخ)
بنظر شما وزن ساعت شنی در هنگام سقوط ذرات شن تغییر می کند؟ (55 پاسخ)
خوردن نوشیدنی با نی در فضا (10 پاسخ)
حرکت جسم معلق در هوا (48 پاسخ)
مشکلات آزمایشگاه لیزر (1 پاسخ)
دیدنیهای دانشیک (66 پاسخ)
اطلاعاتی در مورد نظریه های فیزیکی دکتر حسابی (12 پاسخ)
آیا لایه بندی جو زمین متاثر از جاذبه است؟ (6 پاسخ)
فرصتی برای ایده پروری (109 پاسخ)
منشاء گرانش (33 پاسخ)
فرق گوی و آب در یک آزمایش (8 پاسخ)
کشف حالات سقوط اشیا در حرکت دایره ای (8 پاسخ)
شلیک گلوله (11 پاسخ)
گلوله و سطح شیبدار (0 پاسخ)
وضعیت سقوط در سطح شیب دار (16 پاسخ)
کمک برای اثبات نظریه ریسمان (0 پاسخ)
چرا واندوگراف شمع را فوت می کند؟ (3 پاسخ)
تحصیل در رشته های نجوم (11 پاسخ)
امگا کمیتی نرده ای یا برداری؟ (0 پاسخ)
موفقيت شبيه سازي سفر در زمان براي فوتون ها (6 پاسخ)
تمام سیستمها درحالت خلا می باشند و نیروی مقاومتی وجود نداد (3 پاسخ)
حرکت یک اتومبیل به دور یک پیج (3 پاسخ)
به نظر شما برای ایجاد جاذبه مصنوعی چه باید کرد؟ (4 پاسخ)
زره های گرافینی!
عوامل تأثیرگذار بر تغییر طول شبانه‏روز
سیاهچاله‌ ای سوسوزن، نظریات فیزیک را به چالش کشید!
شاید دنیای ما رنگین‌کمانی باشد، جایی که زمان آغازی ندارد!
ادغام دو ستارۀ عظیم الجثه
انبساط ِ کیهان در لحظۀ تولد چگونه بود؟
بی‌نظمی + بی‌نظمی = بی‌نظمی بیشتر؟
انفجار لیزری، نقطه‌های کوانتومی می‌سازد
دانشمندان آزمایش ذهنی دو شکاف اینشتین را ایجاد کردند!
سحابی تاریک بارنارد ۶۸
معرفی مقیاس بورتل برای سنجش تاریکی آسمان
جنس آب دنباله دار روزتا با جنس آب زمین، تفاوت دارد!
چرا پیکان زمان همیشه به جلو می رود؟
موفقیت محققان کشور در بهبود توان و انرژی ابرخازن‌ها با کمک فناوری نانو
استفاده از نانوذرات طلا برای تشخیص مطابقت ژنتیکی
نزدیک شدن عایق توپولوژیکی سه بعدی به حد ایده آل
کشف ِ اسرار میدان مغناطیسی ماه
با همکاری محقق ابرانی ارائه شد یافته‌های دانشمندان درباره پیش‌بینی خطرات آینده سکته خفیف با تصاویر مغزی
اسرار درونی ستاره‌های نوترونی
تفاوت ِ سیارک ها و دنباله دارها چیست؟
معرفی کتاب: فیزیک و فلسفه
آغاز به کار مجدد ِ برخورد‌ دهندۀ بزرگ هادرون در اوایل سال ۲۰۱۵
نحوه تشکیل سیارات در عمل
بیت‌های کوانتومی بی‌نقص بر مبنای یون‌های به دام افتاده
کاهش حملات صرع در موش‌ها با پیوند عصب‌های جدا شده از سلول‌های بنیادی
خرافات، از شبه ربط تا علیت
کشف سپر محافظتی نامرئی در اطراف زمین!
کشف نقش مهم میکروب‌های روده در محافظت از مغز با همکاری محقق ایرانی
آیا گرانش، جهان را بعد از بیگ بنگ نجات داد؟
چرخاندن چگالیده با استفاده از نور
کشف گروه جدیدی از سلول‌های بنیادی
مشاهده شکل‌گیری ستارگان فوق‌عظیم برای نخستین بار
توصیف گذشته و آینده جهان در نظریه جدید «جهان آینه با زمان معکوس»
چسباندن اجسام شکسته با نور فرابنفش
کاشف ساختار “DNA” جایزۀ نوبل خود را ۴٫۷ میلیون دلار فروخت!
کشف دلیل دشواری درمان عفونت‌های مفصلی به رهبری محقق ایرانی
فیزیک‌پیشه ایرانی، برنده بورس تحقیقاتی «فون هومبولت» آلمان شد
اندازه‌گیری دقیق فاصله کهکشان‌های دوردست از زمین با خط کش کیهانی
دستاورد دانشمندان ایرانی در کشف نحوه تکامل کهکشان‌ها در شبکه کیهانی
امیدی تازه برای درمان دیستروفی عضلانی
شکار ماده تاریک با ماهواره‌های جی‌پی‌اس
ادعای عجیب دانشمند اروپایی مأموریت مخفی «روزتا» برای برقراری تماس با موجودات بیگانه!
سنتز نانوذره‌ای جدید برای تشخیص انواع سرطان‌ در کشور
تلاش محققان ایرانی برای درمان دیابت با پیوند سلول‌های پانکراس
کشف قدیمی‌ترین ردپای مهره‌داران عصر دایناسورها در ایران
خاطرات هاوکینگ از سفر به ایران (15+)
چرا پیکان زمان همیشه به جلو می رود؟ (11+)
شکار ماده تاریک با ماهواره‌های جی‌پی‌اس (10+)
فیزیک‌پیشه ایرانی، برنده بورس تحقیقاتی «فون هومبولت» آلمان شد (10+)
احساس یا درک واقعیت؟ (9+)
کشف سپر محافظتی نامرئی در اطراف زمین! (9+)
دانشمندان آزمایش ذهنی دو شکاف اینشتین را ایجاد کردند! (9+)
سیاهچاله ای که از کهکشانش به بیرون پرتاب شد! (8+)
دستاورد دانشمندان ایرانی در کشف نحوه تکامل کهکشان‌ها در شبکه کیهانی (8+)
درهم‌تنیدگیِ کرمچاله، پارادوکس سیاهچاله را حل می‌کند! (7+)
معرفی کتاب: نجوم به زبان ساده (7+)
خرافات، از شبه ربط تا علیت (7+)
کاشف ساختار “DNA” جایزۀ نوبل خود را ۴٫۷ میلیون دلار فروخت! (7+)
کشف ِ اسرار میدان مغناطیسی ماه (7+)
روش علمی چیست؟ (6+)
Copyright 2003 - 2014 © Hupaa.com , All rights reserved.