Page Rank مشاوره رایگان تحصیلی
[خانه] [انجمن فیزیکدانان جوان ایران] [چت روم هوپا] [درباره ما] [سفارش آگهی] [تماس با ما] [ورود] [عضویت]

پیامدهای کشف حیات فرازمینی چیست؟

دانش  - رویال سوسایتی لندن، این روزها میزبان کنفرانسی با موضوع حیات فرازمینی است که به بررسی رویدادهای پس از کشف احتمالی موجودات زنده در خارج از زمین می‌پردازد.
تدوین قانونی برای واکنش زمینی‌ها پس از کشف ای.تی‌ها و سرنوشت احتمالی ادیان و مذاهب روی زمین، از جمله مباحث مطرح‌شده در این کنفرانس است.

آنتن‌های ماهواره‌ای فراوانی روی زمین نصب شده تا به دنبال اثری از حیات در سیاره‌های فراخورشیدی بگردند، اما معلوم نیست که اگر این پروژه‌ها موفق شوند و پیامی از بیگانگان فرازمینی دریافت کنند،‌ چه باید کرد. آیا باید پیغام خوشامدگویی برایشان فرستاد؟ آیا قوانین و سیاست‌های بین‌المللی در این مورد وجود دارد؟

به گزارش نیچر، اخترشناسان و زیست‌شناسانی که در زمینه جستجوی حیات در دیگر سیارات فعالند، در مورد نبود قوانین کافی و سیاست‌های اخلاقی در این زمینه اظهار نگرانی کرده‌اند.

مارتین دومینیک، اخترفیزیک‌دان در دانشگاه سنت‌اندروی انگلستان که کنفرانس حیات فرازمینی را در رویال‌سوسایتی لندن ترتیب داده، در این مورد گفت: «هیچ دولتی در این زمینه برنامه مشخصی ندارد. در حال حاضر تنها چهارچوب موجود برای مواجهه با موجودات فرازمینی، پیش‌نویس سندی است که پژوهشگران فعال در پروژه جستجوی هوش فرازمینی (SETI) تهیه کرده‌اند. در این پیش‌نویس پیشنهاد شده که در صورت برقراری ارتباط با هوشمندان فرازمینی، ابتدا نتایج با دقت تایید و از صحت آنها اطمینان حاصل شود،‌ سپس در سراسر جهان اعلام شود و موکدا از پاسخ سریع و شتاب‌زده اجتناب شود.

دومینیک معتقد است سازمان ملل متحد نیز باید سیاست مشابهی را برای قانون‌گذاری هماهنگ در این مورد در پیش بگیرد، چرا که قانون‌گذاری در این مورد برای تمام کشورهای جهان بسیار لازم و ضروری است.

سیمون موریس، زیست‌باستان‌شناس در دانشگاه کمبریج درباره پیامدهای یافتن حیات فرازمینی هشدار داد. وی به نمونه‌هایی از هم‌گرایی در تاریخ تحول زیستی زمین اشاره می‌کند که در آن،‌ راه‌حل‌های کمی برای حل مشکلات سازمان‌دهی اجتماعی و حسی وجود داشته است. به اعتقاد وی، حس‌گرهای فضایی‌ها می‌تواند مشابه حس‌گرهای زمینی‌ها باشد،‌ حتی زندگی اجتماعی آن‌ها هم می‌تواند به زندگی زمینی‌ها شباهت داشته باشد،‌ درست مثل این که مورچه‌ها حمله می‌کنند و غارت می‌کنند و آدم‌ها هم می‌جنگند و غارت می‌کنند. وی می‌گوید: «پس اگر این تلفن زنگ زد،‌ نباید به آن جواب داد».

حیات‌ ابتدایی
در عین حال، برخی پژوهشگران فکر می‌کنند که حتی برای کشف زندگی‌های خیلی ساده‌تر هم به الزامات سیاسی و قوانین مهمی نیاز داریم. برای مثال،‌ میکروب‌هایی که به احتمال زیاد در سیاره مریخ زندگی کنند،‌ خیلی با میکروب‌های زمینی فرق دارند؛ چون آن‌ها تنها موجودات سیاره مریخ خواهند بود و نسبت به میکروب‌های زمینی، در طبقه متفاوتی قرار می‌گیرند. هیچ‌کس تا به حال در مورد این‌که می‌توان از میکروب‌های منظومه شمسی استفاده تجاری کرد، یا تا چه حد باید از آن‌ها محافظت نمود، تصمیم نگرفته است.

کریستوفر مک‌کی، اخترزیست‌شناس در مرکز تحقیقاتی ایمز ناسا در این باره گفت: «در حالی که میکروب‌ها در زمین توجهات اخلاقی کمی را به خود اختصاص داده‌اند، در مریخ این میکروب‌ها در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار خواهند گرفت؛ زیرا شاید آن‌ها تنها گونه زنده در سطح این سیاره به حساب بیایند. به هر حال، ناسا به قوانینی که توسط کمیته‌های بین‌المللی تحقیقات فضایی وضع می‌شود، در ماموریت‌های جستجو در ماه و دیگر سیارات پایبند خواهند ماند».

به هر حال محققان می‌خواهند از درگیری‌ها و دست‌پاچگی‌هایی مشابه با آن‌چه بعد از ادعای سال 1996 / 1375 مبنی بر وجود علائم اولیه حیات در شهاب‌سنگ مریخی ALH 84001 به وجود آمد، پیشگیری کنند.

ژاکلین برنل، اخترفیزیک‌دان در دانشگاه آکسفود در این باره گفت: «اعلان‌هایی با این سطح که پشتوانه علمی کافی نداشته باشند، می‌تواند عواقبی جدی برای اعتبار و سرمایه‌های پژوهشی در زمینه تحقیقات فضایی داشته باشد».

با این که تا به حال قانونی در این زمینه در هیچ کشوری وجود نداشته،‌ به نظر می‌رسد دفتر علم و فناوری پارلمانی انگلستان برنامه‌ای در نظر دارد، چرا که اعلام کرده این موضوع را در افق فکری خود قرار داده است.

سرنوشت مذاهب دنیا بعد از کشف موجودات فرازمینی
یکی دیگر از موضوعات بحث در این کنفرانس که با استقبال مخاطبان نیز روبرو شد، این بود که آیا بعد از کشف موجودات فضایی مذاهب جهان پابرجا خواهند ماند یا آن‌چنان دچار تناقضات گوناگون می‌شوند که در نهایت تاریخ مصرف آن‌ها به پایان خواهد رسید؟

به گزارش نیوساینتیست، در تحقیقی که در این کنفرانس انجام شد، مشخص شد مذاهب جهان به قوت خود باقی خواهند ماند.

در این تحقیق که توسط تد پیترس، استاد مذهب‌شناسی سیستماتیک طراحی شده، از 1300 نفر خواسته شد در مورد این نظر دهند ‌که بعد از کشف موجودات فرازمینی، آیا عقایدشان قوی‌تر خواهد شد یا دچار تزلزل می‌شود و هم‌چنین تا چه میزان روی عقاید دیگر دین‌ها تاثیر گذار خواهد بود.

همه بودایی‌هایی که در این تحقیق شرکت داشتند، اعلام کردند با کشف موجودات فضایی خللی در اعتقاداتشان به وجود نخواهد آمد، اما 40 درصد بر این باور بودند که این کشف می‌تواند مشکلاتی برای دیگر ادیان به وجود آورد.

این در حالی بود که کاتولیک‌‌ها بیش‌تر در این زمینه اظهار نگرانی کردند. 8درصد از دانشمندان کاتولیک اعلام کردند با کشف موجودات فضایی، عقایدشان دچار تناقضات جدی می‌شود؛ 22درصد آن را تاثیر گذار دانسته و 30درصد نیز معتقد بودند این امر می‌تواند پیروان دیگر ادیان را با مشکل روبه‌رو کند.

این نتایج کم و بیش در مورد دیگر پیروان مسیحیت نیز برقرار بود، اما در مورد ادیان دیگر مانند اسلام و هندو، تحقیقات کافی در این زمینه صورت نگرفته است.

در میان بی‌دینان نیز مانند بی‌خدایان، فقط یک درصد اعلام کردند با کشف موجودات فضایی دچار مشکل می‌شوند و 69 درصد باور داشتند این کشف می‌تواند پیروان دیگر ادیان را با مشکلات جدی مواجه کند.

پاول دیویس، اخترشناس در دانشگاه ایالتی آریزونا معتقد است ادیان جهان نمی‌توانند خود را با کشف موجودات فضایی تطبیق دهند و چنین کشفی می‌تواند مشکلات جدی خصوصا برای مسیحیان به وجود آورد. آن‌ها معتقدند مسیح فقط برای نجات انسان‌ها و نه دلفین‌ها یا موجودات فضایی به زمین آمده؛ اما به این ترتیب یا باید برای ساکنان فرازمینی نیز فردی مشابه با نقش مسیح در زمین در نظر گرفت، یا باید برای این‌که چرا فقط برای هدایت انسان‌ها پیامبری فرستاده شده و نه برای دیگر موجودات فرا زمینی، دلیلی خاص پیدا کرد.

منبع : Khabaronline.ir

ارسال کننده : عطیه عباسی

کتاب کوانتوم (1 پاسخ)
زمان و یک چالش جدید (1 پاسخ)
ریاضی فیزیک ارفکن جلد 2 (2 پاسخ)
مسائل جالب رياضي (4 پاسخ)
نقض قوانین نیوتون (15 پاسخ)
درهم تنیدگی و نسبیت (11 پاسخ)
آنتروپی نسبیتی (21 پاسخ)
نسبیت خاص: ناظر و فضاپیما (8 پاسخ)
در هم تنیدگی (8 پاسخ)
ترتیب ۴ دانشگاه شمال از نظر سطح علمی به چه صورته؟ (0 پاسخ)
سینماتیک سطح شیبدار (5 پاسخ)
چین سریعترین ابرکامپیوتر دنیا را با تراشه‌های بومی ساخت (0 پاسخ)
علوم سياره 2 (18 پاسخ)
معرفی کتاب در زمینه نیروی هسته ای قوی (0 پاسخ)
تفاوت رشته حالت جامد با ماده چگال (1 پاسخ)
کامپیوترهای کوانتومی برای ارشد (4 پاسخ)
فیزیک بنیادی با ذرات بنیادی چه تفاوتی دارد؟ (9 پاسخ)
میدان در دی الکتریک (5 پاسخ)
کدام استاد (های) فیزیک دانشگاه شما سرشناس است (اند)؟ (4 پاسخ)
خازن (6 پاسخ)
کدام گرایش کارشناسی ارشد ریاضی‌تر است؟ (5 پاسخ)
المپیاد فیزیک (14 پاسخ)
بیش از ۲۰۰۰ نفر امسال در مقطع ارشد روزانه فیزیک پذیرش میشوند (2 پاسخ)
يه مقاله درباره مكانيك خودرو (70 پاسخ)
از چه طریق می‌شه در اپتیک کوانتومی موفق شد؟ (1 پاسخ)
درخواست فیلم آزمایش دو شکاف (4 پاسخ)
پیشنهاد برای رشته بعد از کنکور (1 پاسخ)
سوال در مورد انتخاب رشته (3 پاسخ)
منظور هاوكينگ از به وجود آمدن جهان از هیچ چیست؟ (13 پاسخ)
تحصیل همزمان در دو رشته فیزیک و ریاضی کاربردها (7 پاسخ)
نتایح ارشد (14 پاسخ)
محاسبه جرم کلی کهکشان راه شیری (2 پاسخ)
پیوند سلول‌های بنیادی راهی خطرناک در درمان ام‌اس (1 پاسخ)
پیرامون مقاله ی «شاید کیهان در حال انبساط نباشد» (24 پاسخ)
رابطه ی بین ضریب جذب و پارامترهای اسکترینگ؟ (0 پاسخ)
نظریه کوانتمی چیست؟ (2 پاسخ)
معادله بلاخ و کاربردش در کریستال های فتونی (1 پاسخ)
معرفی کتابی آسان برای مطالعه کوانتوم (33 پاسخ)
کوانتوم زمان (0 پاسخ)
قانون سوم نیوتن (29 پاسخ)
آخر شوم شومآخر (19 پاسخ)
حرکت و زمان مستقل از هم هستند یا وابسته به یکدیگر؟ (52 پاسخ)
حرکت با سرعت نور (12 پاسخ)
آیا جهان های موازی کوانتومی وجود دارند؟ (10 پاسخ)
کشف کم‌نورترین کهکشان؛سرنخی از چگونگی پایان عصر تاریکی کیهان (0 پاسخ)
معادلات دیفرانسیل حل نشده فیزیکی (8 پاسخ)
جهانی به شکل پتانسیل کوانتومی (1 پاسخ)
جریان های سطحی در یک ابر رسانا (9 پاسخ)
اتساع زمان از دید دو ناظر (38 پاسخ)
افزایش انرژی الکترون (1 پاسخ)
انتقال انرژی (0 پاسخ)
پرسش هایی از دینامیک اجسام در دستگاه نالخت (31 پاسخ)
نرم افزار گرافیکی دو بعدی (3 پاسخ)
شوخي با شيمي (33 پاسخ)
اصل انتخاب (6 پاسخ)
نگاهی نو به چگونگی شکل گیری ماه
معرفی کتاب: بین دو بی نهایت
تلاش دانشمندان برای احیای جانوران منقرض شده
معرفی کتاب: اَبر فضا
کهکشان‌های غول پیکر از درون خاموش می شوند!
آیا ممکن است کل کیهان، یک سیاهچالۀ پنج بُعدی باشد؟
در هم تنیدگی ۳۰۰۰ اتم با یک فوتون
کشف یکی از دورترین سیارات فراخورشیدی در اعماق راه‌شیری
درهم تنیدگی کوانتومی تک ذره ای، اشتباه دیگر اینشتین
اگر ماه نباشد چه اتفاقی برای زمین می افتد؟
آیا سفر میان کرمچاله امکانپذیر است؟
چگونه یک سیاهچاله تبخیر می شود؟
معرفی کتاب: شرودینگر و انقلاب کوانتومی
توهم حرکت ِ “سریع تر از نور”
معرفی کتاب‌: افسانۀ اینشتین
۲۰۰,۰۰۰ کهکشان در یک عکس!
جهان قابل مشاهدۀ ما، گوشه ای از یک جهان بزرگتر است!
ارتباط دنباله دار هالی با مرگ سیاه چیست؟
تپ اختر چیست؟
رشته های لیزر گذار فاز را تجربه می‌کنند
نظریۀ مکانیک کوانتومی نسبیتی
کشف سیاهچاله ای غول آسا در سپیده دم کیهان!
ماده تاریک، آنقدر‌ها هم تاریک نیست!
سرد و سنگین
انرژی و آنتروپی
یک ژیروسکوپ کوانتومی بهتر
چالش اندازه در فیزیک کوانتوم
در هم تنیدگی کوانتومی، بیش از دو سیستم را بهم متصل کرد!
مهندس ایرانی کاوشگر ناسا را به “اروپا” هدایت خواهد کرد!
شبیه‌ سازی “سفر در زمان” ساخته شد!
ساخت نانوکاتالیست مغناطیسی ارزان برای صنایع داروسازی در کشور
کشف ردپای همنوع‌خواری کهکشان‌ها توسط تلسکوپ هابل
Copyright 2003 - 2016 © Hupaa.com , All rights reserved.