Page Rank اعزام به دوره های فشرده آموزش زبان انگلیسی در کالج زبان لندن شعبه کوالالامپور
[خانه] [انجمن فیزیکدانان جوان ایران] [چت روم هوپا] [درباره ما] [سفارش آگهی] [تماس با ما] [ورود] [عضویت]

پیامدهای کشف حیات فرازمینی چیست؟

دانش  - رویال سوسایتی لندن، این روزها میزبان کنفرانسی با موضوع حیات فرازمینی است که به بررسی رویدادهای پس از کشف احتمالی موجودات زنده در خارج از زمین می‌پردازد.
تدوین قانونی برای واکنش زمینی‌ها پس از کشف ای.تی‌ها و سرنوشت احتمالی ادیان و مذاهب روی زمین، از جمله مباحث مطرح‌شده در این کنفرانس است.

آنتن‌های ماهواره‌ای فراوانی روی زمین نصب شده تا به دنبال اثری از حیات در سیاره‌های فراخورشیدی بگردند، اما معلوم نیست که اگر این پروژه‌ها موفق شوند و پیامی از بیگانگان فرازمینی دریافت کنند،‌ چه باید کرد. آیا باید پیغام خوشامدگویی برایشان فرستاد؟ آیا قوانین و سیاست‌های بین‌المللی در این مورد وجود دارد؟

به گزارش نیچر، اخترشناسان و زیست‌شناسانی که در زمینه جستجوی حیات در دیگر سیارات فعالند، در مورد نبود قوانین کافی و سیاست‌های اخلاقی در این زمینه اظهار نگرانی کرده‌اند.

مارتین دومینیک، اخترفیزیک‌دان در دانشگاه سنت‌اندروی انگلستان که کنفرانس حیات فرازمینی را در رویال‌سوسایتی لندن ترتیب داده، در این مورد گفت: «هیچ دولتی در این زمینه برنامه مشخصی ندارد. در حال حاضر تنها چهارچوب موجود برای مواجهه با موجودات فرازمینی، پیش‌نویس سندی است که پژوهشگران فعال در پروژه جستجوی هوش فرازمینی (SETI) تهیه کرده‌اند. در این پیش‌نویس پیشنهاد شده که در صورت برقراری ارتباط با هوشمندان فرازمینی، ابتدا نتایج با دقت تایید و از صحت آنها اطمینان حاصل شود،‌ سپس در سراسر جهان اعلام شود و موکدا از پاسخ سریع و شتاب‌زده اجتناب شود.

دومینیک معتقد است سازمان ملل متحد نیز باید سیاست مشابهی را برای قانون‌گذاری هماهنگ در این مورد در پیش بگیرد، چرا که قانون‌گذاری در این مورد برای تمام کشورهای جهان بسیار لازم و ضروری است.

سیمون موریس، زیست‌باستان‌شناس در دانشگاه کمبریج درباره پیامدهای یافتن حیات فرازمینی هشدار داد. وی به نمونه‌هایی از هم‌گرایی در تاریخ تحول زیستی زمین اشاره می‌کند که در آن،‌ راه‌حل‌های کمی برای حل مشکلات سازمان‌دهی اجتماعی و حسی وجود داشته است. به اعتقاد وی، حس‌گرهای فضایی‌ها می‌تواند مشابه حس‌گرهای زمینی‌ها باشد،‌ حتی زندگی اجتماعی آن‌ها هم می‌تواند به زندگی زمینی‌ها شباهت داشته باشد،‌ درست مثل این که مورچه‌ها حمله می‌کنند و غارت می‌کنند و آدم‌ها هم می‌جنگند و غارت می‌کنند. وی می‌گوید: «پس اگر این تلفن زنگ زد،‌ نباید به آن جواب داد».

حیات‌ ابتدایی
در عین حال، برخی پژوهشگران فکر می‌کنند که حتی برای کشف زندگی‌های خیلی ساده‌تر هم به الزامات سیاسی و قوانین مهمی نیاز داریم. برای مثال،‌ میکروب‌هایی که به احتمال زیاد در سیاره مریخ زندگی کنند،‌ خیلی با میکروب‌های زمینی فرق دارند؛ چون آن‌ها تنها موجودات سیاره مریخ خواهند بود و نسبت به میکروب‌های زمینی، در طبقه متفاوتی قرار می‌گیرند. هیچ‌کس تا به حال در مورد این‌که می‌توان از میکروب‌های منظومه شمسی استفاده تجاری کرد، یا تا چه حد باید از آن‌ها محافظت نمود، تصمیم نگرفته است.

کریستوفر مک‌کی، اخترزیست‌شناس در مرکز تحقیقاتی ایمز ناسا در این باره گفت: «در حالی که میکروب‌ها در زمین توجهات اخلاقی کمی را به خود اختصاص داده‌اند، در مریخ این میکروب‌ها در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار خواهند گرفت؛ زیرا شاید آن‌ها تنها گونه زنده در سطح این سیاره به حساب بیایند. به هر حال، ناسا به قوانینی که توسط کمیته‌های بین‌المللی تحقیقات فضایی وضع می‌شود، در ماموریت‌های جستجو در ماه و دیگر سیارات پایبند خواهند ماند».

به هر حال محققان می‌خواهند از درگیری‌ها و دست‌پاچگی‌هایی مشابه با آن‌چه بعد از ادعای سال 1996 / 1375 مبنی بر وجود علائم اولیه حیات در شهاب‌سنگ مریخی ALH 84001 به وجود آمد، پیشگیری کنند.

ژاکلین برنل، اخترفیزیک‌دان در دانشگاه آکسفود در این باره گفت: «اعلان‌هایی با این سطح که پشتوانه علمی کافی نداشته باشند، می‌تواند عواقبی جدی برای اعتبار و سرمایه‌های پژوهشی در زمینه تحقیقات فضایی داشته باشد».

با این که تا به حال قانونی در این زمینه در هیچ کشوری وجود نداشته،‌ به نظر می‌رسد دفتر علم و فناوری پارلمانی انگلستان برنامه‌ای در نظر دارد، چرا که اعلام کرده این موضوع را در افق فکری خود قرار داده است.

سرنوشت مذاهب دنیا بعد از کشف موجودات فرازمینی
یکی دیگر از موضوعات بحث در این کنفرانس که با استقبال مخاطبان نیز روبرو شد، این بود که آیا بعد از کشف موجودات فضایی مذاهب جهان پابرجا خواهند ماند یا آن‌چنان دچار تناقضات گوناگون می‌شوند که در نهایت تاریخ مصرف آن‌ها به پایان خواهد رسید؟

به گزارش نیوساینتیست، در تحقیقی که در این کنفرانس انجام شد، مشخص شد مذاهب جهان به قوت خود باقی خواهند ماند.

در این تحقیق که توسط تد پیترس، استاد مذهب‌شناسی سیستماتیک طراحی شده، از 1300 نفر خواسته شد در مورد این نظر دهند ‌که بعد از کشف موجودات فرازمینی، آیا عقایدشان قوی‌تر خواهد شد یا دچار تزلزل می‌شود و هم‌چنین تا چه میزان روی عقاید دیگر دین‌ها تاثیر گذار خواهد بود.

همه بودایی‌هایی که در این تحقیق شرکت داشتند، اعلام کردند با کشف موجودات فضایی خللی در اعتقاداتشان به وجود نخواهد آمد، اما 40 درصد بر این باور بودند که این کشف می‌تواند مشکلاتی برای دیگر ادیان به وجود آورد.

این در حالی بود که کاتولیک‌‌ها بیش‌تر در این زمینه اظهار نگرانی کردند. 8درصد از دانشمندان کاتولیک اعلام کردند با کشف موجودات فضایی، عقایدشان دچار تناقضات جدی می‌شود؛ 22درصد آن را تاثیر گذار دانسته و 30درصد نیز معتقد بودند این امر می‌تواند پیروان دیگر ادیان را با مشکل روبه‌رو کند.

این نتایج کم و بیش در مورد دیگر پیروان مسیحیت نیز برقرار بود، اما در مورد ادیان دیگر مانند اسلام و هندو، تحقیقات کافی در این زمینه صورت نگرفته است.

در میان بی‌دینان نیز مانند بی‌خدایان، فقط یک درصد اعلام کردند با کشف موجودات فضایی دچار مشکل می‌شوند و 69 درصد باور داشتند این کشف می‌تواند پیروان دیگر ادیان را با مشکلات جدی مواجه کند.

پاول دیویس، اخترشناس در دانشگاه ایالتی آریزونا معتقد است ادیان جهان نمی‌توانند خود را با کشف موجودات فضایی تطبیق دهند و چنین کشفی می‌تواند مشکلات جدی خصوصا برای مسیحیان به وجود آورد. آن‌ها معتقدند مسیح فقط برای نجات انسان‌ها و نه دلفین‌ها یا موجودات فضایی به زمین آمده؛ اما به این ترتیب یا باید برای ساکنان فرازمینی نیز فردی مشابه با نقش مسیح در زمین در نظر گرفت، یا باید برای این‌که چرا فقط برای هدایت انسان‌ها پیامبری فرستاده شده و نه برای دیگر موجودات فرا زمینی، دلیلی خاص پیدا کرد.

منبع : Khabaronline.ir

ارسال کننده : عطیه عباسی

چرا میدان الکتریکی داخل هادی صفر میباشد؟ (8 پاسخ)
اندازه حرکت مداری (0 پاسخ)
فضایی مثال بزنید که تخت نباشد اما هموستار آن صفر باشد (0 پاسخ)
تصاویر نجومی (1263 پاسخ)
نمونه سوالات المپياد فيزيك (11 پاسخ)
اثبات فرمولی برای بدست آوردن فاصله کانونی از طریق بزرگنمایی (3 پاسخ)
تدریس به روایت ریچارد فاینمن (2 پاسخ)
برنامه نویسی با فرترن (1 پاسخ)
دانشگاه‌های عالی با ۴۰۰ هزار صندلی خالی در ایران (1 پاسخ)
کلوین و صفر مطلق (5 پاسخ)
کاربردهای صنعتی فناوری هسته ای 2 (1 پاسخ)
ردیاب های رادیواکتیو و ایزوتوپ های ردیاب (1 پاسخ)
فیزیک هسته ای یا مهندسی هسته ای؟ (2 پاسخ)
چرا در سه بُعد وقتی که تانسور ریچی صفره امواج گرانشی نداریم؟ (0 پاسخ)
معادلات ماکسول و اندازه میدانهای مغناطیسی و الکتریکی (0 پاسخ)
آنچه باید در مورد اشکال نرم‌افزاری هارت‌بلید بدانید (1 پاسخ)
ضریب اصطکاک بزرگتر از یک میشه؟ (11 پاسخ)
چرا دنیا به محض به وجود امدن نابود نشد؟ (4 پاسخ)
دستگاه مختصات راستگرد یعنی چی؟ (5 پاسخ)
خواب و نسبیت (29 پاسخ)
معادله برای محاسبه ی شدت نور (موج الکترومغناطیسی) (1 پاسخ)
کهکشان ها (108 پاسخ)
سحابی ها (27 پاسخ)
به نظر شما موجودات هوشمند دیگری در کائنات وجود دارد؟ (40 پاسخ)
مگس‌ها می‌توانند مانند جت‌های جنگنده مانور دهند (1 پاسخ)
چه اجسامی ضریب اصطکاک بیشتر از یک دارند؟ (2 پاسخ)
حل انتگرال و دیورژانس گرفتن (5 پاسخ)
تبدیلات لورنتس (فیزیک نوین ) (0 پاسخ)
مدلینگ مداری multi-junction solar cell (2 پاسخ)
آیا سرعت مطلقا صفر وجود داره؟ (8 پاسخ)
معرفی منابع فيزيک کوانتوم (4 پاسخ)
اگر نور وارد سیاهچاله شود باعث کوتاه شدن طول موج نور میشود؟ (2 پاسخ)
شدت نور در محیط غلیظ مثل شیشه (0 پاسخ)
سرعت نور چگونه اندازه گرفته شده است؟ (6 پاسخ)
هواپیما یا هلیکوپتر مدل(دست ساز) (8 پاسخ)
راهنمایی در مورد خرید تلسکوپ (12 پاسخ)
چت روم فیزیک (68 پاسخ)
بوزون هیگز و تاثیر آن بر ذرات (2 پاسخ)
سن شما چند است (44 پاسخ)
نیمه رسانا (9 پاسخ)
مفهوم مشتقات بالاتر (2 پاسخ)
شار مغناطیسی در صنعت چه کاربردی داره؟ (3 پاسخ)
چرا در رشته هوا فضا مباحث مکانیک هست؟ (2 پاسخ)
ایده های کیومرث خالقی (2 پاسخ)
آزمایش بررسی قوانیین کیرشهف(آز فیزیک2) (4 پاسخ)
درخواست اطلاعات فنی سیستم تعلیق پژو 405 (0 پاسخ)
بررسی یک مثال نقض کننده (نسبیت و قانون عمل و عکس العمل) (10 پاسخ)
چگونگیِ دادن مختصات در نرم افزار کتیا (1 پاسخ)
ساخت گلایدر (16 پاسخ)
بار دیـنـامیکی (1 پاسخ)
استثناء در انبساط و انقباض اجسام (2 پاسخ)
دانشجویان فوتونیک و مهندسی اپتیک و لیزر خود را معرفی کنید (24 پاسخ)
جهان های موازی چیست؟ (40 پاسخ)
علم در هفته ای که گذشت (9 پاسخ)
فرصتی برای ایده پروری (94 پاسخ)
جابه جایی الکترون و پروتون (4 پاسخ)
آیا سرعت جسم با جرم جسم رابطه ی مستقیم دارد؟ (8 پاسخ)
میشه با پیش بینی حرکت اتم ها اینده و سرنوشت را پیش بینی کرد؟ (2 پاسخ)
شک و تردید در مورد امواج گرانشی بیگ بنگ!
بازنگری در ساختار پوستۀ ستاره نوترونی
تغذیه کهکشانی عظیم توسط سیاهچالۀ مرکزی اش!
آغاز فرآیند طولانی شروع مجدد فعالیت برخورد دهنده سرن
سیاهچاله ها بادهای بسیار قوی ایجاد می کنند!
منشاء نور عجیب، در مریخ چیست؟
معرفی کتاب‌: در جستجوی بسگیتی
نخستین نقشه مغز جنین انسان ارائه شد
استیون هاوکینگ: شرط را من بردم
چرا «لکه سرخ» مشتری هرگز نمی‌میرد؟
احتمال حیات میکروبی در “انسلادوس”
چه تعداد “کهکشان” وجود دارد؟
خلا کوانتومی به انرژی تاریک “راننده جهان ما” نیرو می دهد!
گزارشی از موسسات پژوهشی و انجمن های ترویج علم در آلمان
آشنایی با آنتروپی - فیلم
آشنایی با تورم کیهانی
آیا حیات در زمین از آتشفشان ها آغاز شد؟
دانشمندان نخستین لحظات تولد جهان را مشاهده کردند!
هندسه نا اقلیدسی و نسبیت عام اینشتین
دانشمندان امواج گرانشی بیگ بنگ را مشاهده کردند!
انتقام ویران کنندۀ “ستارگان مرگ” در سحابی جبار!
کشف ستاره ای ابر غول ۱۳۰۰ برابر خورشید!
جستجوی ناسا برای “سیاره X” بی نتیجه ماند!
ESA به شکار سیاره ها می‌رود
بازتاب شرایط پس از بیگ بنگ در کهکشان جدید
اثرات نسبیتی ساعت اتمی در فضاپیما
آیا نوترینوهای جرم‌دار معمای کیهان‌شناسی را حل می کنند؟
سیاره های بیگانه تقریبا دو برابر شد!
ظهور اثرات غیرعادی در چگالیده‌ی بوز-انیشتین
آخرین نظریه اینشتین: نظریه میدان واحد
اندازه‌گیری فاصله 10 برابر دورتر در کهکشان راه‌شیری امکانپذیر شد
برای اولین ماه گرفتگی سال 93 آماده شوید!
کانون فضایی ایران، «شب یوری» را گرامی داشت
اولین تصویر از ماده تاریک در قلب کهکشان راه‌شیری
ساخت مینی‌قلب آزمایشگاهی قابل رشد در بدن
مشاهده بلعیده‌شدن یک ابر گازی توسط سیاهچاله
دانشجوی دختر ایرانی، برنده جایزه ادیسون شد
دانشمندان نخستین لحظات تولد جهان را مشاهده کردند! (39+)
هندسه نا اقلیدسی و نسبیت عام اینشتین (29+)
آشنایی با تورم کیهانی (23+)
دانشمندان امواج گرانشی بیگ بنگ را مشاهده کردند! (21+)
آیا حیات در زمین از آتشفشان ها آغاز شد؟ (21+)
آشنایی با آنتروپی - فیلم (21+)
استیون هاوکینگ: شرط را من بردم (21+)
گزارشی از موسسات پژوهشی و انجمن های ترویج علم در آلمان (17+)
احتمال حیات میکروبی در “انسلادوس” (15+)
چه تعداد “کهکشان” وجود دارد؟ (14+)
دانشجوی دختر ایرانی، برنده جایزه ادیسون شد (14+)
سرعت گسترش کائنات مشخص شد (13+)
خلا کوانتومی به انرژی تاریک “راننده جهان ما” نیرو می دهد! (11+)
کشف یکی از 'نخستین' ستارگان عالم (9+)
کشف سیارکی با دو حلقه برای نخستین بار (9+)
Copyright 2003 - 2014 © Hupaa.com , All rights reserved.