Page Rank مشاوره رایگان تحصیلی
[خانه] [انجمن فیزیکدانان جوان ایران] [چت روم هوپا] [درباره ما] [سفارش آگهی] [تماس با ما] [ورود] [عضویت]
جستجو :

حرکت جوهری

حرکت جوهری

حرکت جوهری عبارت است از حرکت ذاتی و درونی که شیئی در جوهره  و ذات  خود تغییر پذیرد و حرکت نماید و جوهری به جوهری  قویتر و ذاتی  به ذات  تکامل  یافته  تری تبدل  پیدا نماید.

پیشینیان  از فلاسفه  فصلی در فلسفه  در این  باره نگشوده  بودند و به این مطلب اشاره ای ننمود ه بلکه ابن سینا  بر خلاف آن  سخن  رانده  و شبهه هایی  علیه وقوع  آن  عنوان کرده  بود.

لکن صدر الدین  المتا لهین  در قرن یازدهم  با دقت در کلمات  گذشتگان  و به ویژه  با توجه  خاصی  که در مراجعه  به کتاب  الله و احادیث  معصومان  برای فهم  حکمت  متعالیه  خود می داشت  حرکت جوهری را تعیین نمود و آنرا به مرحله ثبوت و قطعیت  رساند.

او در مقام پاسخ به این اشکال که :«حکمای سابقین  چنین  مطلبی نگفته اند»ابتداءبه آیات الهی استناد می جوید  و می گوید:

اول حکیمی که این مطلب را فرموده است خداوند سبحان است که در کتاب عزیزش فرموده است خداوند سبحان است که در کتاب عزیزش فرموده است

«وتری الجبال»و بعد آیات  چندی از کتاب الله که صراحت در این مطلب دارد بیان می کند و سپس به توضیح  اشاراتی که فلاسفه پیشین در گفتار خود به این موضوع دارند می پردازد .

بهر حال قران در چهارده قرن پیش با بیانی گویا و وضوحی  تمام حرکت جوهری  را متذکر شده است و ما برای آشنایی خوانندگان  بعضی از آن آیات  را در اینجا ذکر می کنیم .

الف :در سوره نمل آیه 88  می فرماید «و تری الجبال تحسبها  جامده  و هی تمر مر السحاب  صنع الله  الذی  اتقن  کل شیء» در المنجد در لغت «حمد» آمده است

«الجامد مالا ینمو  و لا حیاه له کالحجر »یعنی«جامد چیزی  است که نمو ندارد و حیاتی برایش نیست مثل سنگ»جامد است در برابر «نامی»است آنچه رشد و نمو ندارد جامد گفته می شود .

نمو و جمود در حرکت دینامیکی  و درونی است .حرکت و سکون ازلیت در حرکت مکانیکی است. در آیه نمی فرماید «کوهها را ساکن می بینی »بلکه می گوید «می بینی کوهها را و می پنداری که جامد است » یعنی می پنداری که بدون رشد و نمو و بدون حرکت دینامیکی و درونی است

«با اینکه آن کوهها به مانند ابر در پیشروی و رشد  درونی است».

آیه در صدد بیان واقعیتی  است که مردم عموما" در باره آن برداشت نا صحیحی دارند و آن واقعیت  این است که می پندارند  کوهها  از جماد ات  اند و رشدونموی  ندارندو خود ما هم می بینیم  وقتی مردم می خواهند مثالی برای شئی خالی از رشد بیاورند حجر و سنگ را مثال می آورند.

قران برای توجه دادن به این بر داشت غلط و تصحیح آن می فرماید آن طوری که می اندیشید که کوهها  جامد و بدون رشدند  نیست بلکه کوهها  هم رشدو نمو دارند و رشدو نمو آنها هم خیلی سریع است.

امروزه هم در رشته زمین شناسی  به این واقعیت آشنا می شویم که تکون جمادات و معادن  نیز احتیاج به گذشت دورانی طولانی دارد و چه بسیار از معادن و یا احجار کریمه که فعلا" دوره خاصی را می گذرانند و برای رسیدن به مرحله کمال(و رسیدن)احتیاج به گذشت زمان دارند.

و در جای دیگر از قران می بینیم که صریحا" به نمو زمین اشاره می نماید و می فر ماید «و اذا

انزلنا علیها  الماءاهتزت و ربت و انبتت من کل  زوج  بهیج»

جالب تر از این  نکته ای است که در دنباله آیه  آمده است که پس از بیان حرکت درونی و جوهری  جبال می فرماید :

«صنع الله الذی  اتقن  کل شئ»یعنی این حرکت درونی نمو جبال ،صنع و سازندگی  خداست که به وسیله آن ،هر چیزی را اتقان و استحکام سازمان بخشیده است یعنی اتقا ن ،استحکام ،نمو ،رشد و تحول هر چیزی به وسیله همین حرکت است و به سخنی دیگر :

آیه به دنبال حرکت  کوهها قانون و کبرائی کلی بدست داده است و آن قانون این است که صنع ،سازندگی و حرکت است که به اشیاءسر و سامان داده و اتقان و استحکام  بخشیده است و کوهها از صغریات و مصادیق همین کبری و قانون کلی می باشند.

ب-در سوره ق رآیه :15- آمده است «افعیینا با لخلق الاول بل هم فی لبس من خلق جدید»

آیه در سیاق و دنباله آیات  دیگریاست که درآن ،مقاله جمعی رابازگو می کند که به خاطر کافر کیشی  و به منظور تهی کردن  شانه از زیر بار مسئولیت های  خدایی در تلاش و کوششی سخت می بودند

که بنیاد و شالوده مسئولیتها (بقاءانسان) را سست کنند و انذار انبیای  مبعوث از طرف حق ووعد و عید آنها  را ابطال کنند می گفتند «هذا شئی عجیب اذا متنا  و کنا ترا با ذلک رجع بعید».

این (انذار پیامبران در مورد عذاب اخروی)چیز عجیبی است !آیا آنگاه که مردیم و شدیم خاک !این باز  گشت دور از عقلی است.

قران برای ابطال استعبادآنها ،ابتدا یک سلسله از حرکات  تکاملی  جهان را توضیح می دهد «آیا نگاه به آسمان و کرات نمی کنید که چگونه آفریدیم آنها را و هیچ خلل و نقصی در آنها نیست ؟

زمین را گسترش دادیم (و آماده برای زیستن نمودیم ،و کوها را برآن افکندیم و رویاندیم  در زمین از هر جفتی گیاهی شاداب  را»و سپس می فرماید :آیا مادر آفرینش نخستین  جهان (و حرکات تکاملی آن)به مشقت و درد سر افتادیم؟

(تا در آفرینش بعدی آنها به زحمت افتیم)بلکه خود اینان (اشکال کنندگان و ناباوران )هر آن در پو ششی  از خلقت جدید ند و هر آن نوع تازه ای از آفرینش  رادارند

(یعنی آنها با کوته بینی ،خود و جهان را ایستا و در ال وقفه می بینند با اینکه هر آن در حرکتند و مراحل وجود را طی می کنند).

قران با بلاغتی شگفت آور در چند کلمه و چند حرکت  جر:که بیان تنوع می کند) حرکت جوهری  را به اضافه وحدت حافظ کثرات (که در نتیجه چهاردهم و آخر فصل وحدت جهان بیان شد) با کلمه«هم»بیان می کند.

ارائه دادن این مساءله دقیق در قرن ششم میلادی ،آن هم از سابقه تاریخی فلسفه ،بسی شگفت آور و مبین آنست که آفریننده قران همان آفریننده طبیعت است.

آیه به وسیله اثبات حرکت عمومی جهان و حرکت پیوسته انسانها استدلال می کند که این تعجب و شگفتی از بازگشت دو باره ،بی جا و بی مورد است.

برای اینکه حرکت در جهان ادامه دارد و انسان هم حرکت روحیش متوقف نمی شود تا آنکه به جهان دیگر رسد و حشر و نشر تحقق پیدا کند ودر دنباله آیه می فرماید:

«و جاءت سکره الموت بالحق ذلک ما کنت منه تحید –و نفخ فی الصور ذالکیوم الوعید-و جاءت کل نفس معها سائق و شهید –لقد کنت فی غفله من هذا فکشفناعنک  غطاءک فبصرک الیوم حدید»

آری موت نابودی نیست دنباله حرکت عمومی جهان است و استثنایی بر حرکت قانون حرکت نیست .

موت بسان بیهوشی موقتی است .   وقفه و سکون نسبی است .  نفس فانی  نمی شود و باقی است و در روز موعود تجلی می کند محرک و راننده ای اورا به وعده گاه می رساند .کردو کارش مشهود و گواهش در آستین است .

در آن هنگام باور گفته می شود :براستی که در غفلت و بیهوشی بودی از این (بقاءو حشر و نشر) این بیهوشی و غفلت که چون پرده چشم ،هوش و خرد ت را پو شیده بود برداشتیم  و چشمانت در این روز سخت تیز بین است . نادیدنها را می بیند و نا باوریها را باور می نماید. ولی حکمت فلسفه ،اندرز وموعظه ، نصح وخیر اندیشی همه کس را زمینه پذیرش نباشد بلکه « ان فی ذالک لذکری لمن کان له القلب اوالقی السمع وهو شهید» . باتوجه به محتوای آیات روشن شد که اولا منظور از تبیین حرکات تکاملی درقرآن ، اثبات مسئله ای است که برای مردم جنبه حیاتی دارد ودر زندگی آنها دارای تاثیر بسزایی است وآن تبیین ریشه وپایه مسئولیت انسانهاست وریشه آن بقای روح است نه منظور بیان یک مسئله علمی ویا فلسفی خشک،بدون اثر اجتماعی. وثانیا : بقاء روح ومسئله قیامت ورستاخیز یک مسئله استثنایی جدا ازقوانین طبیعی نیست بلکه دست آورد حرکت وادامه تکامل است.

 کتاب: حرکت طبیعی/ عبدالرحیم ربانی شیرازی

فرستنده: بهزاد طهماسب زاده




www.HUPAA.com
مشاوره رایگان تحصیلی
ویدیو کلیپ علمی
محک
● مقالات فیزیک
● اخبار فیزیک
● مطالب پربیننده
● کوانتوم و فیزیک جدید
● الکترومغناطیس
● نظریات ایرانی
● نجوم و اخترفیزیک
● فلسفه و متافیزیک
● نانوتکنولوژی
● برق و الکترونیک
● هواشناسی و فیزیک جو
● فیزیک نور و اپتیک
● مکانیک و ترمودینامیک
● مطالب متفرقه
● معرفی کتاب
● دانشمندان
● فیزیک در ایران
● سایتهای فیزیک انگلیسی
● سایتهای فیزیک فارسی
● دانلود نرم افزار
● تصاویر دیدنی
● پزشکی و سلامت
امکانات
● خانه
● انجمن فیزیکدانان جوان ایران
● چت روم هوپا
● درباره ما
● سفارش آگهی
● تماس با ما
● عضویت در انجمن
● ورود
● RSS
آگهی های متنی
● ادامه تحصیل در مالزی
● دانشگاه های مالزی
● سعيد سيوف جهرمي
● هر آنچه می خواهید
● مجله پزشکی
● توصیه های پزشکی
● پس از باران
● انجمن علمی فیزیک پیام نور
● دانلود کامل
● سایت گردشگری آنوبانی نی
● جاویدان
● سنگ شکن
● آگهی رایگان
● ایتکا
● پزشکی
● مجله علمی
● پی سی گیمرز
● موسسه پروفسور حسابی
● میهن کمپ
● پی سی وبلاگ
● کتاب هفته
● دهکده فضایی
● ایران حافظ
● Airgo Design
● دکتر علی افضل صمدی
عضویت در خبرنامه
ایمیل :
ادامه تحصیل در خارج از کشور
ادامه تحصیل در خارج از کشور
ادامه تحصیل در خارج از کشور
ادامه تحصیل در خارج از کشور
ادامه تحصیل در خارج از کشور
ادامه تحصیل در خارج از کشور
ادامه تحصیل در خارج از کشور
ادامه تحصیل در خارج از کشور
ادامه تحصیل در خارج از کشور
ادامه تحصیل در خارج از کشور
ادامه تحصیل در خارج از کشور
پزشکی و سلامت
مشاوره رایگان تحصیلی
بیگ بنگ
آخرین گفتگوها در انجمن
ما واقعا وجود داریم یا تصور میکنیم وجود داریم؟ (15 پاسخ)
تغییر موقعیت دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی جهانی (0 پاسخ)
محاسبه ی شعاع زمین با استفاده از قد و زمان (9 پاسخ)
چند مساله در باب میدان و شار (0 پاسخ)
با چه فرمولی شعاع تکینگی رو حساب کنم؟ (1 پاسخ)
رشد سیاهچاله با ماده تاریک (4 پاسخ)
منظور از خمیدگی در فضا زمان دقیقا چیست؟ (5 پاسخ)
شکل موج (14 پاسخ)
جهان های موازی (3 پاسخ)
اگر جهان های موازی اثبات شود (5 پاسخ)
چگونه زمینی را به عمق 3متر برق دار کنیم؟ (6 پاسخ)
تولید ماده از انرژی (4 پاسخ)
باردار کردن جسم (5 پاسخ)
قرقره (5 پاسخ)
جـنـگنـده ها و اســلحــه های بــرتــر (84 پاسخ)
کاهش سرعت نور در محیط غلیظ (12 پاسخ)
تئوری برای آزمایش دو شکاف (3 پاسخ)
لایه نشانی فیزیکی بخار به روش قوسی (0 پاسخ)
درخواست فیلم آزمایش دو شکاف (1 پاسخ)
تولید مزونهای سنگین (0 پاسخ)
سیگنالهای زیستی (8 پاسخ)
ماشين محرك دائم (152 پاسخ)
ناکارایی فیزیک در توجیه یافته های جدید (9 پاسخ)
یک تن چوب سنگینتر است یا یک تن آهن؟ (23 پاسخ)
اقدامات لازم بعد از هک شدن (0 پاسخ)
پیشنهاد برای رشته بعد از کنکور (0 پاسخ)
شتاب ارابه (4 پاسخ)
امکان تغییر نیمه عمر ماده رادیواکتیو (16 پاسخ)
ضخامت حباب (4 پاسخ)
مرجع 0 تا 100 زبان C به همراه آموزش (9 پاسخ)
نحوه محاسبه ماتریس اندرکنش با استفاده از ضرایب کلبش گوردون (0 پاسخ)
اگر کره ی زمین از چرخش به دور خود بایستد چه اتفاقی می افتد؟ (5 پاسخ)
آموزش Asp.net (1 پاسخ)
شتاب نور (10 پاسخ)
کتاب درباره کوانتوم (5 پاسخ)
آموزش ساخت ليزر پرقدرت با برد بيش از 7كيلومتر (10 پاسخ)
برای یادگیری mcnp باید درس خاصی رو بلد باشیم؟ (3 پاسخ)
اگر دو عدد A و B به سمت مثبت بی نهایت میل کنن (3 پاسخ)
مدار rl و مدار rc (1 پاسخ)
رابطه نور, سرعت و تعداد فوتون ها (37 پاسخ)
منظور پروفسور حسابی از بی نهایت بودن ذرات چه بوده؟ (34 پاسخ)
نظریه ی غلظت (52 پاسخ)
3 سوال از مکانیک (8 پاسخ)
چرا حاصلضرب بردار داخلی عدد و حاصلضرب بردار خارجی بردار است؟ (14 پاسخ)
علت خالی شدن خازن (2 پاسخ)
آیا میشود ذره ای سرعتش صفر باشد اما شتاب داشته باشد؟ (9 پاسخ)
نیروی وارد بر قاعده از طرف آب (4 پاسخ)
نسبیت خاص: ناظر و فضاپیما (2 پاسخ)
بررسی چند شکل در چند نوع حرکت (0 پاسخ)
پاندول و انقباض طول (11 پاسخ)
رساناي منزوي (1 پاسخ)
انهدام نسبیت خاص و عام آلبرت اینشتین (به همراه مقالات) (325 پاسخ)
ویرایش ژنتیکی برای "بریدن ترمز سیستم ایمنی مقابل سرطان" (0 پاسخ)
سایه ی هندسی چیست؟ (1 پاسخ)
کرل میدان و قدرت منبع گردابی (0 پاسخ)
سوالی پیش پا افتاده در گرانش (5 پاسخ)
آنتروپی نسبیتی (1 پاسخ)
راهنمایی در مورد خرید تلسکوپ (13 پاسخ)
تلفظ صحیح km/h (10 پاسخ)
تصویر های دانشیک (77 پاسخ)
مقالات فیزیک
نگاهی نو به چگونگی شکل گیری ماه
معرفی کتاب: بین دو بی نهایت
تلاش دانشمندان برای احیای جانوران منقرض شده
معرفی کتاب: اَبر فضا
کهکشان‌های غول پیکر از درون خاموش می شوند!
آیا ممکن است کل کیهان، یک سیاهچالۀ پنج بُعدی باشد؟
در هم تنیدگی ۳۰۰۰ اتم با یک فوتون
کشف یکی از دورترین سیارات فراخورشیدی در اعماق راه‌شیری
درهم تنیدگی کوانتومی تک ذره ای، اشتباه دیگر اینشتین
اگر ماه نباشد چه اتفاقی برای زمین می افتد؟
آیا سفر میان کرمچاله امکانپذیر است؟
چگونه یک سیاهچاله تبخیر می شود؟
معرفی کتاب: شرودینگر و انقلاب کوانتومی
توهم حرکت ِ “سریع تر از نور”
معرفی کتاب‌: افسانۀ اینشتین
۲۰۰,۰۰۰ کهکشان در یک عکس!
جهان قابل مشاهدۀ ما، گوشه ای از یک جهان بزرگتر است!
ارتباط دنباله دار هالی با مرگ سیاه چیست؟
تپ اختر چیست؟
رشته های لیزر گذار فاز را تجربه می‌کنند
نظریۀ مکانیک کوانتومی نسبیتی
کشف سیاهچاله ای غول آسا در سپیده دم کیهان!
ماده تاریک، آنقدر‌ها هم تاریک نیست!
سرد و سنگین
انرژی و آنتروپی
یک ژیروسکوپ کوانتومی بهتر
چالش اندازه در فیزیک کوانتوم
در هم تنیدگی کوانتومی، بیش از دو سیستم را بهم متصل کرد!
مهندس ایرانی کاوشگر ناسا را به “اروپا” هدایت خواهد کرد!
شبیه‌ سازی “سفر در زمان” ساخته شد!
ادامه ...
اخبار فیزیک
سنجش ذرات در کیهان اولیه
پیش‌بینی جرم ذره «هیگز» توسط سیمپسون‌های کارتونی 14 سال قبل از سرن!
فریب فوق‌العاده نور توسط محقق ایرانی
طراحی پای مصنوعی دارای سیستم بینایی توسط دانشمندان ایرانی
حل یک مساله سی‌ساله فیزیک شبیه‌سازی مواد ابررسانا با اتم‌های فوق سرد با همکاری فیزیکدان ایرانی
مخترع لیزر چارلز تاونز در 99 سالگی درگذشت
حل معماهای فیزیک در آزمایشگاه‌های ارزان بجای شتاب‌دهنده‌! مشاهده حالت بوزون هیگزی در ابررسانا برای نخستین بار
سه ایرانی در میان 100 نفر کاندیدای نهایی سفر بی بازگشت به مریخ
آمادگی برخورددهنده بزرگ هادرونی برای کشف یک ذره جدید
مشاهده پیوند شیمیایی اتم‌ها و تشکیل مولکول برای نخستین‌بار
کشف عجایب حبابی با سی‌تی اسکن درون یک ابرنواختر
لوح انجمن جهانی نفرولوژی به «پدر علم نفرولوژی ایران» اعطا می‌شود
چرا برخی کهکشان‌ها جوانمرگ می‌شوند؟
ساخت نانوکاتالیست مغناطیسی ارزان برای صنایع داروسازی در کشور
کشف ردپای همنوع‌خواری کهکشان‌ها توسط تلسکوپ هابل
ادامه ...
مطالب پربیننده
ادامه ...
[خانه] [انجمن فیزیکدانان جوان ایران] [چت روم هوپا] [درباره ما] [سفارش آگهی] [تماس با ما] [ورود] [عضویت]
جستجو :
Copyright 2003 - 2016 © Hupaa.com , All rights reserved.