Page Rank اعزام به دوره های فشرده آموزش زبان انگلیسی در کالج زبان لندن شعبه کوالالامپور
[خانه] [انجمن فیزیکدانان جوان ایران] [چت روم هوپا] [درباره ما] [سفارش آگهی] [تماس با ما] [ورود] [عضویت]

چند واقعیت جالب در مورد سیاره زمین

نویسنده : یونس بخشی

1. صفحات هموار زمینی، این سیاره را محل مناسبی ساخته

زمین یگانه سیاره دارای صفحه هموار در منظومه شمسی است. پوسته یا قشر بیرونی زمین به مناطق مختلف بنام صفحه های هموار زمین ساختی تقسیم شده اند. این مناطق بر فراز ماگما یا خمیر مواد معدنی داخلی زمین شناور بوده و می توانند برخلاف هم حرکت کنند. هر گاه دو صفحه با هم برخورد کنند، امکان دارد یک صفحه زیر صفحه دیگر برود. این پروسه بسیار مهم است. زمانیکه گیاه های میکروسکوپی در آبها می میرند به عمق ابحار سقوط می کنند. طی مدت بسیار طولانی، بقایای این نوع حیات که سرشار از کاربن شده اند، دوباره به قسمت داخلی زمین می روند و بازسازی می شوند. این گیاهان کاربن را از اتموسفیر زمین تخلیه می کنند و در نتیجه ما را در برابر اثرات گلخانه ای نجات می دهند و مانع آنچه که در زهره اتفاق افتاده، می گردند.

بدون صفحه های هموار زمینی، هیچ راهی برای بازسازی کاربن وجود نداشته و در نتیجه زمین بیش از حد داغ می گردد.

2. زمین تقریبأ یک کره یا گوی است

شکل زمین را می توان بصورت کره ای که در قطبین پهن شده تصور نمود. در واقع یک گوی است، اما گردش زمین باعث می گردد تا در استوا متورم شود. بدین معنی است که اندازه گیری از قطب تا قطب دیگر حدود 43 کیلیومتر کمتر از قطر زمین در استوای آن می باشد.

با اینکه بلندترین کوه روی زمین البرز، اما دورترین کوه از مرکز زمین کوه چیمبورازو در اکوادور می باشد.

3. زمین اکثرأ از آهن، اکسیژن و سیلیکون ترکیب شده

اگر بتوانیم زمین را به ستون های جداگانه مواد معدنی تقسیم کنیم در آنصورت 32.1 درصد آهن، 30.1 درصد اکسیژن، 15.1 درصد سیلیکون و 13.9 درصد مگنیزیم می باشد. طبعأ اکثر این مقدار آهن در هسته زمین قرار دارد. اگر بتوانید به زیر زمین بروید و هسته آن را بررسی کنید، می بینید که 88 درصد از آهن تشکیل شده است.

47 درصد پوسته یا قشر زمین را اکسیژن تشکیل داده.

4. 70 درصد سطح زمین را آب پوشانیده

وقتیکه فضا نوردان برای اولین بار به فضا رفتند و با چشم سر به زمین دیدند، آن را سیاره آبی ( آبی رنگ) نامیدند و این جای تعجب نیست. زیرا 70 درصد سیاره ما را اقیانوس ها پوشانیده و 30 درصد باقیمانده آن زمین خشک و سفت است که بالاتر از سطح بحر قرار دارد.

5. اتموسفر زمین تا 10 هزار کیلومتر گسترده است.

اولین 50 کیلومتر یا اندکی بیشتر اتموسفیر بسیار غلیظ و متراکم است، اما کل اتموسفیر تا 10 هزار کیلومتر بر سطح زمین امتداد دارد. خارجی ترین لایه اتموسفیر را، جو خارجی (exosphere) می نامند که در ارتفاع 500 کیلومتر از زمین آغاز می شود. چنانچه گفته شد این پوشش تا 10 هزار کیلومتر بالا می رود و در آن قسمت، ذرات یا عناصر آزاد و خودگردان می توانند از کشش یا گرانش جاذبه ای زمین فرار کنند و توسط باد های خورشیدی پراکنده شوند.

اما این قسمت بالائی به شدت رقیق و نازک است. قسمت عمده اتموسفیر زمین پائین نزدیک زمین قرار دارد. در واقع، 75 درصد اتموسفیر زمین در 11 کیلومتر اول بالای سطح زمین می باشد.

6. هسته مذاب آهنی زمین یک میدان مقناطیسی ایجاد می کند

زمین شبیه یک مقناطیس بزرگ است که در بالا و پائین و در واقع نزدیک به قطب های جغرافیایی دارای قطب های مقناطیسی می باشد. این میدان مقناطیسی از سطح زمین تا هزاران کلیومتر به دور امتداد یافته و منطقه ای را ایجاد کرده که بنام مقناطیس کره ( مگنتوسفر) یاد می شود. ما باید مدیون مقناطیس کره باشیم، زیرا در نبود آن ذرات باد های خورشیدی با زمین برخورد نموده و سطح آن را در معرض مقدار زیاد تشعشعات یا تابش های خورشیدی قرار می دهد. اما مقناطیس کره باد های خورشیدی را به دور زمین هدایت نموده و ما را در برابر آسیب آن محافظت می کند.

دانشمندان فکر می کنند که میدان مقناطیسی توسط هسته بیرونی مذاب زمین؛ جائیکه گرما، باعث ایجاد حرکت انتقالی گرمای ذرات هدایت شده می گردد. این امر باعث ایجاد جریان های الکتریکی می گردد که میدان مقناطیسی را بوجود می آورد.

7. گردش زمین بدور محورش 24 ساعت زمان نمی برد

در واقع 23 ساعت و 56 دقیقه و 4 ثانیه است. این مدت زمانی است که زمین یکبار بدور محور اش می چرخد و اخترشناسان آن را یک روز نجومی می نامند. پس حالا متوجه شدید که یک روز 4 دقیقه کمتر از مدتی است که قبلأ فکر می کردید. شما فکر می کنید که این زمان با گذشت هر روز زیاد می شود و طی چند ماه روز شاید شب گردد و شب روز گردد.

اما به یاد داشته باشید که زمین بدور خورشید می گردد. هر روز، خورشید در مقایسه با ستار های دیگر حدود 1 درجه ( به اندازه ماه در آسمان) حرکت می کند. حالا، اگر شما این گردش کوچک خورشید را که بخاطر گردش زمین بدور آن متوجه می شویم نیز اضافه کنید در آنصورت با گردش زمین بدور محور اش 24 ساعت کامل را بدست می آورید.

8. یک سال زمینی 365 روز نیست

در واقع 365.2564 روز است. این بار اضافه شد. 0.2564 روز، نیاز برای سال کبیسه را تکمیل می کند. به همین خاطر است که حالا در گاهنامه میلادی هر سال با عدد 4 مانند 2004، 2008 و غیره قابل تقسیم است و تا اینکه بین 100 (1900، 2100 و غیره) قابل تقسیم باشد... و چنین ادامه خواهد داشت تا زمانیکه بین 400، (1600، 200 و غیره) قابل تقسیم گردد.

9. زمین تنها یک قمر و دو سیاره هم مدار مدارد

چنانچه میدانید، زمین یک قمر (ماه) دارد. اما آیا میدانید که دو سیارک دیگر در یک مدار مشترک به دور زمین قفل شده اند؟ این سیارک ها بنام 3753 کرویتین و 200229AA  یاد می شوند. در مورد ماه زیاد توضیح نمی دهم، زیرا مطمئن ام که همه شما آن را به خوبی شناخته اید.

اما سیارک 3753 کرویتین که قطر آن 5 کیلومتر است بنام قمر یا ماه دوم زمین یاد می شود. در واقع بدور زمین نمی گردد، بلکه یک مدار هماهنگ شده با زمین دارد. این قمر دارای یک مداری است که گویا زمین را در مدار اش دنبال می کند، اما در حقیقت در یک مسیر جداگانه بدور خورشد، مدار خودش را طی می کند.

سیارک 200229AA فقط 60 متر قطر دارد و مدار آن بدور زمین شبیه نعل اسب است که هر 95 سال آن را به زمین نزدیک تر می سازد. طی حدود 600 سال، بنظر میرسد که زمین را در مداری شبیه مدار یک ماهواره دور بزند. دانشمندان پیشنهاد می کنند که این سیارک می تواند یک هدف خوب برای یک مأموریت اکتشافی فضایی باشد.

10.  زمین تنها سیاره ای است که در آن حیات وجود دارد

ما وجود آب را در گذشته های مریخ و ذرات لازم برای ایجاد حیات را در تیتان قمر زحل کشف نمودیم. ما می توانیم آمونیو اسید ها را در یک سحابی در اعماق فضا ببینیم، اما زمین یگانه جای است که حیات در آن کشف شده است.

اما اگر در سیارات دیگر هم حیات وجود داشته باشد، دانشمندان در حال آزمایشاتی اند تا ما را در یافتن این حیات کمک کند. یک مدارگرد دیگر بنام آزمایشگاه علمی مریخ، طی چند سال آینده به سوی این سیاره می رود و با تجربیاتی مجهز می باشد که می تواند حیات را در خاک این سیاره کشف کند. آنتن های بزرگ رادیویی با بررسی ستاره های دور دست، سعی می کنند تا انواع سیگنال های حیات هوشمندی را که از فضای میان ستاره ای عبور کند، بشنوند. و حالا تلسکوپ های فضایی مانند مأموریت داروین ایسا (سازمان فضایی اروپا) چنان قوی اند که می توانند حضور حیات را در دنیا های دیگر حس کنند.

اما فعلأ همه میدانیم که زمین یگانه جای است که حیات در آن وجود دارد و این خود یک واقعیت جالب است.

منبع : www.kabulsky.com

به نقل از : www.parssky.com

انبساط جهان و نزدیک شدن کهکشان ها (2 پاسخ)
پارادوکس میله و لوله متحرک (4 پاسخ)
کتابی که در مورد ماهیت پلاسما توضیح داده باشد (0 پاسخ)
جرم بینهایت با رسیدن به سرعت نور (2 پاسخ)
انبساط و انقباض طول جسم (8 پاسخ)
چه چیزی به گوش ما میرسه و به عنوان صوت تلقی میشه؟ (21 پاسخ)
مدار زمین به دور خورشید (1 پاسخ)
معرفي وبلاگ هاي فيزيكي هر كس وبلاگي داره معرفي كنه (136 پاسخ)
حرکت غلتشی کامل روی یک سطح صاف (30 پاسخ)
اگر یک گاز یونیده شده هست پس چرا خنثی نمیشه؟ (0 پاسخ)
شکل موج نور (14 پاسخ)
شیب منفی (15 پاسخ)
کنده شدن نخ کوچکتر نسبت به بزرگتر (6 پاسخ)
جنس فضا زمان از چیست؟ (19 پاسخ)
حل معادله دیفرانسیل وابسته به زمان و مکان (0 پاسخ)
چگونه میشود یک آهنربای کروی را در یک فضا معلق نگه داشت؟ (12 پاسخ)
تصویر در عدسی واگرا (9 پاسخ)
آشکارساز های ذرات و مشاهده ی اطلاعات در آزمایش دو شکاف (5 پاسخ)
فيزيك نظري كدام دانشگاه در ايران خوبه ؟ (2 پاسخ)
تجربه کدوم رو دارید؟ (پارسه، ماهان، مدرسان شریف، ...) (0 پاسخ)
اتصال دو ماده با band gap های مختلف (6 پاسخ)
درهم تنیدگی کوانتومی تک ذره (1 پاسخ)
به نظر شما ذره بنیادی میتواند وجود داشته باشد؟ (10 پاسخ)
محاسبات سریع و ذهنی ریاضیات (3 پاسخ)
آمادگی برای کنکور ارشد 95 (1 پاسخ)
دیدنیهای دانشیک (72 پاسخ)
کج فهمی ها از جهان های موازی و توضیح کامل (14 پاسخ)
انرژی تاریک چیست و چه رابطه ای با ماده تاریک دارد؟ (4 پاسخ)
همگام با هم تا کنکور ارشد بهمن ۹۳ (72 پاسخ)
آیا استامینوفن بجز درد، لذت را هم کم می‌کند؟ (0 پاسخ)
باسخ به سوالات چالشي از فيلمهای علمي (12 پاسخ)
انرژي چرخش الكترون ها به دور اتم از كجا تامين ميشه؟ (28 پاسخ)
چرا نمیتوان به دمای صفر مطلق دست یافت؟ (4 پاسخ)
راه پله ی سحرآمیز (21 پاسخ)
امکان نقض قانون بقای انرژی (2 پاسخ)
نظریه خودم که به نظر خودم اثبات شدنیه (10 پاسخ)
ماده ای که شکست نور ندارد (27 پاسخ)
کی میتونه این انتگرال سخت رو حل کنه ؟ (16 پاسخ)
سوالی در مورد نسبیت خاص دارید بپرسید (13 پاسخ)
آزمایش میون ها (0 پاسخ)
تفکیک حالت سکون از حالت حرکت با سرعت ثابت (12 پاسخ)
منظور پروفسور حسابی از بی نهایت بودن ذرات چه بوده؟ (27 پاسخ)
انرژی پتانسیل این مجموعه را بدست آورید (1 پاسخ)
عکس های میکروسکوپی و بزرگنمایی شده (18 پاسخ)
نیرو و انرژی (5 پاسخ)
لامپ های کم مصرف (6 پاسخ)
چرا خورشید جسم سیاه است؟ (4 پاسخ)
کاربردهای قانون ارشمیدس در زمینه‌های مختلف از جمله صنعت (3 پاسخ)
بعد فضا زمان را توضیح دهید (2 پاسخ)
سوالی از مکانیک آماری پتریا (11 پاسخ)
گرایش کارشناسی فیزیک (3 پاسخ)
کتاب درباره تشکیل جهان (1 پاسخ)
آزمایشاتی در زمینه الکترومغناطیس و مرتبط با کتاب هالیدی 2 (2 پاسخ)
عطارد گرفتگی! (4 پاسخ)
تقویت کردن ابر رساناها (0 پاسخ)
طریقه ساخت چاه کوانتومی (1 پاسخ)
اسپین چیست؟ (2 پاسخ)
نگاهی نو به چگونگی شکل گیری ماه
معرفی کتاب: بین دو بی نهایت
تلاش دانشمندان برای احیای جانوران منقرض شده
معرفی کتاب: اَبر فضا
کهکشان‌های غول پیکر از درون خاموش می شوند!
آیا ممکن است کل کیهان، یک سیاهچالۀ پنج بُعدی باشد؟
در هم تنیدگی ۳۰۰۰ اتم با یک فوتون
کشف یکی از دورترین سیارات فراخورشیدی در اعماق راه‌شیری
درهم تنیدگی کوانتومی تک ذره ای، اشتباه دیگر اینشتین
اگر ماه نباشد چه اتفاقی برای زمین می افتد؟
آیا سفر میان کرمچاله امکانپذیر است؟
چگونه یک سیاهچاله تبخیر می شود؟
معرفی کتاب: شرودینگر و انقلاب کوانتومی
توهم حرکت ِ “سریع تر از نور”
معرفی کتاب‌: افسانۀ اینشتین
۲۰۰,۰۰۰ کهکشان در یک عکس!
جهان قابل مشاهدۀ ما، گوشه ای از یک جهان بزرگتر است!
ارتباط دنباله دار هالی با مرگ سیاه چیست؟
تپ اختر چیست؟
رشته های لیزر گذار فاز را تجربه می‌کنند
نظریۀ مکانیک کوانتومی نسبیتی
کشف سیاهچاله ای غول آسا در سپیده دم کیهان!
ماده تاریک، آنقدر‌ها هم تاریک نیست!
سرد و سنگین
انرژی و آنتروپی
یک ژیروسکوپ کوانتومی بهتر
چالش اندازه در فیزیک کوانتوم
در هم تنیدگی کوانتومی، بیش از دو سیستم را بهم متصل کرد!
مهندس ایرانی کاوشگر ناسا را به “اروپا” هدایت خواهد کرد!
شبیه‌ سازی “سفر در زمان” ساخته شد!
ساخت نانوکاتالیست مغناطیسی ارزان برای صنایع داروسازی در کشور
کشف ردپای همنوع‌خواری کهکشان‌ها توسط تلسکوپ هابل
آیا ممکن است کل کیهان، یک سیاهچالۀ پنج بُعدی باشد؟ (21+)
نگاهی نو به چگونگی شکل گیری ماه (12+)
تلاش دانشمندان برای احیای جانوران منقرض شده (9+)
معرفی کتاب: اَبر فضا (8+)
معرفی کتاب: بین دو بی نهایت (8+)
کهکشان‌های غول پیکر از درون خاموش می شوند! (6+)
Copyright 2003 - 2015 © Hupaa.com , All rights reserved.