Page Rank اعزام به دوره های فشرده آموزش زبان انگلیسی در کالج زبان لندن شعبه کوالالامپور
[خانه] [انجمن فیزیکدانان جوان ایران] [چت روم هوپا] [درباره ما] [سفارش آگهی] [تماس با ما] [ورود] [عضویت]

چند واقعیت جالب در مورد سیاره زمین

نویسنده : یونس بخشی

1. صفحات هموار زمینی، این سیاره را محل مناسبی ساخته

زمین یگانه سیاره دارای صفحه هموار در منظومه شمسی است. پوسته یا قشر بیرونی زمین به مناطق مختلف بنام صفحه های هموار زمین ساختی تقسیم شده اند. این مناطق بر فراز ماگما یا خمیر مواد معدنی داخلی زمین شناور بوده و می توانند برخلاف هم حرکت کنند. هر گاه دو صفحه با هم برخورد کنند، امکان دارد یک صفحه زیر صفحه دیگر برود. این پروسه بسیار مهم است. زمانیکه گیاه های میکروسکوپی در آبها می میرند به عمق ابحار سقوط می کنند. طی مدت بسیار طولانی، بقایای این نوع حیات که سرشار از کاربن شده اند، دوباره به قسمت داخلی زمین می روند و بازسازی می شوند. این گیاهان کاربن را از اتموسفیر زمین تخلیه می کنند و در نتیجه ما را در برابر اثرات گلخانه ای نجات می دهند و مانع آنچه که در زهره اتفاق افتاده، می گردند.

بدون صفحه های هموار زمینی، هیچ راهی برای بازسازی کاربن وجود نداشته و در نتیجه زمین بیش از حد داغ می گردد.

2. زمین تقریبأ یک کره یا گوی است

شکل زمین را می توان بصورت کره ای که در قطبین پهن شده تصور نمود. در واقع یک گوی است، اما گردش زمین باعث می گردد تا در استوا متورم شود. بدین معنی است که اندازه گیری از قطب تا قطب دیگر حدود 43 کیلیومتر کمتر از قطر زمین در استوای آن می باشد.

با اینکه بلندترین کوه روی زمین البرز، اما دورترین کوه از مرکز زمین کوه چیمبورازو در اکوادور می باشد.

3. زمین اکثرأ از آهن، اکسیژن و سیلیکون ترکیب شده

اگر بتوانیم زمین را به ستون های جداگانه مواد معدنی تقسیم کنیم در آنصورت 32.1 درصد آهن، 30.1 درصد اکسیژن، 15.1 درصد سیلیکون و 13.9 درصد مگنیزیم می باشد. طبعأ اکثر این مقدار آهن در هسته زمین قرار دارد. اگر بتوانید به زیر زمین بروید و هسته آن را بررسی کنید، می بینید که 88 درصد از آهن تشکیل شده است.

47 درصد پوسته یا قشر زمین را اکسیژن تشکیل داده.

4. 70 درصد سطح زمین را آب پوشانیده

وقتیکه فضا نوردان برای اولین بار به فضا رفتند و با چشم سر به زمین دیدند، آن را سیاره آبی ( آبی رنگ) نامیدند و این جای تعجب نیست. زیرا 70 درصد سیاره ما را اقیانوس ها پوشانیده و 30 درصد باقیمانده آن زمین خشک و سفت است که بالاتر از سطح بحر قرار دارد.

5. اتموسفر زمین تا 10 هزار کیلومتر گسترده است.

اولین 50 کیلومتر یا اندکی بیشتر اتموسفیر بسیار غلیظ و متراکم است، اما کل اتموسفیر تا 10 هزار کیلومتر بر سطح زمین امتداد دارد. خارجی ترین لایه اتموسفیر را، جو خارجی (exosphere) می نامند که در ارتفاع 500 کیلومتر از زمین آغاز می شود. چنانچه گفته شد این پوشش تا 10 هزار کیلومتر بالا می رود و در آن قسمت، ذرات یا عناصر آزاد و خودگردان می توانند از کشش یا گرانش جاذبه ای زمین فرار کنند و توسط باد های خورشیدی پراکنده شوند.

اما این قسمت بالائی به شدت رقیق و نازک است. قسمت عمده اتموسفیر زمین پائین نزدیک زمین قرار دارد. در واقع، 75 درصد اتموسفیر زمین در 11 کیلومتر اول بالای سطح زمین می باشد.

6. هسته مذاب آهنی زمین یک میدان مقناطیسی ایجاد می کند

زمین شبیه یک مقناطیس بزرگ است که در بالا و پائین و در واقع نزدیک به قطب های جغرافیایی دارای قطب های مقناطیسی می باشد. این میدان مقناطیسی از سطح زمین تا هزاران کلیومتر به دور امتداد یافته و منطقه ای را ایجاد کرده که بنام مقناطیس کره ( مگنتوسفر) یاد می شود. ما باید مدیون مقناطیس کره باشیم، زیرا در نبود آن ذرات باد های خورشیدی با زمین برخورد نموده و سطح آن را در معرض مقدار زیاد تشعشعات یا تابش های خورشیدی قرار می دهد. اما مقناطیس کره باد های خورشیدی را به دور زمین هدایت نموده و ما را در برابر آسیب آن محافظت می کند.

دانشمندان فکر می کنند که میدان مقناطیسی توسط هسته بیرونی مذاب زمین؛ جائیکه گرما، باعث ایجاد حرکت انتقالی گرمای ذرات هدایت شده می گردد. این امر باعث ایجاد جریان های الکتریکی می گردد که میدان مقناطیسی را بوجود می آورد.

7. گردش زمین بدور محورش 24 ساعت زمان نمی برد

در واقع 23 ساعت و 56 دقیقه و 4 ثانیه است. این مدت زمانی است که زمین یکبار بدور محور اش می چرخد و اخترشناسان آن را یک روز نجومی می نامند. پس حالا متوجه شدید که یک روز 4 دقیقه کمتر از مدتی است که قبلأ فکر می کردید. شما فکر می کنید که این زمان با گذشت هر روز زیاد می شود و طی چند ماه روز شاید شب گردد و شب روز گردد.

اما به یاد داشته باشید که زمین بدور خورشید می گردد. هر روز، خورشید در مقایسه با ستار های دیگر حدود 1 درجه ( به اندازه ماه در آسمان) حرکت می کند. حالا، اگر شما این گردش کوچک خورشید را که بخاطر گردش زمین بدور آن متوجه می شویم نیز اضافه کنید در آنصورت با گردش زمین بدور محور اش 24 ساعت کامل را بدست می آورید.

8. یک سال زمینی 365 روز نیست

در واقع 365.2564 روز است. این بار اضافه شد. 0.2564 روز، نیاز برای سال کبیسه را تکمیل می کند. به همین خاطر است که حالا در گاهنامه میلادی هر سال با عدد 4 مانند 2004، 2008 و غیره قابل تقسیم است و تا اینکه بین 100 (1900، 2100 و غیره) قابل تقسیم باشد... و چنین ادامه خواهد داشت تا زمانیکه بین 400، (1600، 200 و غیره) قابل تقسیم گردد.

9. زمین تنها یک قمر و دو سیاره هم مدار مدارد

چنانچه میدانید، زمین یک قمر (ماه) دارد. اما آیا میدانید که دو سیارک دیگر در یک مدار مشترک به دور زمین قفل شده اند؟ این سیارک ها بنام 3753 کرویتین و 200229AA  یاد می شوند. در مورد ماه زیاد توضیح نمی دهم، زیرا مطمئن ام که همه شما آن را به خوبی شناخته اید.

اما سیارک 3753 کرویتین که قطر آن 5 کیلومتر است بنام قمر یا ماه دوم زمین یاد می شود. در واقع بدور زمین نمی گردد، بلکه یک مدار هماهنگ شده با زمین دارد. این قمر دارای یک مداری است که گویا زمین را در مدار اش دنبال می کند، اما در حقیقت در یک مسیر جداگانه بدور خورشد، مدار خودش را طی می کند.

سیارک 200229AA فقط 60 متر قطر دارد و مدار آن بدور زمین شبیه نعل اسب است که هر 95 سال آن را به زمین نزدیک تر می سازد. طی حدود 600 سال، بنظر میرسد که زمین را در مداری شبیه مدار یک ماهواره دور بزند. دانشمندان پیشنهاد می کنند که این سیارک می تواند یک هدف خوب برای یک مأموریت اکتشافی فضایی باشد.

10.  زمین تنها سیاره ای است که در آن حیات وجود دارد

ما وجود آب را در گذشته های مریخ و ذرات لازم برای ایجاد حیات را در تیتان قمر زحل کشف نمودیم. ما می توانیم آمونیو اسید ها را در یک سحابی در اعماق فضا ببینیم، اما زمین یگانه جای است که حیات در آن کشف شده است.

اما اگر در سیارات دیگر هم حیات وجود داشته باشد، دانشمندان در حال آزمایشاتی اند تا ما را در یافتن این حیات کمک کند. یک مدارگرد دیگر بنام آزمایشگاه علمی مریخ، طی چند سال آینده به سوی این سیاره می رود و با تجربیاتی مجهز می باشد که می تواند حیات را در خاک این سیاره کشف کند. آنتن های بزرگ رادیویی با بررسی ستاره های دور دست، سعی می کنند تا انواع سیگنال های حیات هوشمندی را که از فضای میان ستاره ای عبور کند، بشنوند. و حالا تلسکوپ های فضایی مانند مأموریت داروین ایسا (سازمان فضایی اروپا) چنان قوی اند که می توانند حضور حیات را در دنیا های دیگر حس کنند.

اما فعلأ همه میدانیم که زمین یگانه جای است که حیات در آن وجود دارد و این خود یک واقعیت جالب است.

منبع : www.kabulsky.com

به نقل از : www.parssky.com

چرا ماهی ها بر خلاف انسان می توانند در آب به خوبی ببینند؟ (7 پاسخ)
مهندسان از رشته هايشان بنویسند و دبیرستانی ها بپرسند. (63 پاسخ)
اثبات دو فرمول مربوط به منشور (5 پاسخ)
آموزش ساخت ليزر پرقدرت با برد بيش از 7كيلومتر (7 پاسخ)
ایجاد میدان مغناطیسی با سیملوله (15 پاسخ)
ذره ی باردار با بار q و نیرویی که به صفحه وارد میشود (10 پاسخ)
بررسی خواص نور و موجی بودن آن از دید دانشمندان اسلامی (2 پاسخ)
نسبیت و کوانتم در دانشگاه های ایران (6 پاسخ)
تغییر رشته از برق به فیزیک در ارشد (16 پاسخ)
داخل جعبه چه دستگاه نوری موجود است؟ (14 پاسخ)
حل دستگاه معادلات دیفرانسیل (0 پاسخ)
تقلب بلای جان آموزش عالی ایران (2 پاسخ)
پخش بار الکتریکی روی سطح یک ظرف رسانا (9 پاسخ)
یک سوال از مثلث; کدام ضلع بزرگتر است؟ چرا؟ (14 پاسخ)
رها شدن از سطح شیبدار (10 پاسخ)
بلور TGS (3 پاسخ)
سوال های سخت فیزیک اول دبیرستان (0 پاسخ)
جسم در بی نهایت (3 پاسخ)
چرا توی حباب رنگ های مختلف می بینیم؟ (6 پاسخ)
گلوله ی کوچک و صیقلی بر سطح افقی میزی بر خط راست حرکت می کند (8 پاسخ)
استخر و گودی (5 پاسخ)
بررسی برخی لم ها و قضیه های ریاضی (29 پاسخ)
كتابخانه شبكه فيزيك هوپا (89 پاسخ)
خطوط موازی و نظریه ی انیشتین (55 پاسخ)
گالیله و گرانش (3 پاسخ)
رابطه ی نیروی گشتاور ملخ هلیکوپتر با نیروی بالا بر (5 پاسخ)
پارادوکس های سفر در زمان (176 پاسخ)
بشقاب پرنده ها (42 پاسخ)
آیا فیزیک بی انتهاست؟ (27 پاسخ)
قبل از بیگ بنگ چه خبر بود؟ (234 پاسخ)
پرتو گاما در هسته ای! (0 پاسخ)
چگونگی جریان در مدار (10 پاسخ)
[پارادوکس] ذره باردار در میدان گرانشی یکنواخت (6 پاسخ)
زهره برای سفر انسان بهتر از مریخ است! (2 پاسخ)
نسبیت به زبان ساده (110 پاسخ)
روش پرتاب موشک با دکمه (4 پاسخ)
انرژی بیگ بنگ (6 پاسخ)
فیبوناچی و نسبت طلایی (1 پاسخ)
کتابخانه مجازی فیزیک (1 پاسخ)
آموزش جبر و معادله (8 پاسخ)
منشاء گرانش (23 پاسخ)
اثبات چند فرمول (12 پاسخ)
معادلات شرودینگر (1 پاسخ)
ماهیچه مصنوعی (0 پاسخ)
همگام با هم تا کنکور ارشد بهمن ۹۳ (13 پاسخ)
همکاری دایملر و بی ام و در ساخت سامانه بی سیم شارژ باتری ... (0 پاسخ)
چرا دو ذره با بار هاي مخا لف يكديگر را جذب و دو ذره با بار هاي هم نام يكديگر را دفع مي كنند؟ (17 پاسخ)
خطوط میدان الکتریکی (0 پاسخ)
تناسب معکوس و مرکب (5 پاسخ)
کش آمدن فضا - زمان و انرژی (2 پاسخ)
طریقه محاسبه نیروی وارده بر یک میله( در حالت افقی ) (9 پاسخ)
چرا شعاع خورشید را 400 برابر ماه نمی بینیم؟ (2 پاسخ)
تاثیر دما بر سرعت گاز ها (1 پاسخ)
خنک شدن سطح بادکنکی که در حال تخلیه است (15 پاسخ)
فاصلۀ ستارگان و اجرام نورانی کیهان چگونه محاسبه می شود؟
معرفی کتاب: ذره در پایان گیتی
علم چیست؟
سیارۀ عطارد، چگونه شکل گرفت؟
شراره های پر قدرت ِخورشید!
جستجوی امواج گرانشی با استفاده از فوران‌های پرتوی گاما
راه کهکشان از شب های تابستان می گذرد!
شناسایی منبع نوری عجیب در کیهان!
ارتقای LHC می‌تواند آشکار کند که آیا بوزون هیگز «استاندارد» است
نوع جدیدی از اجرام کیهانی با کشف کهکشان های روح!
نور ِکیهان گم می‌شود!
“ماده تاریک” چیست؟
آیا رایانه‌های کوانتومی D-Wave به واقع رایانه کوانتومی هستند؟
تصویر جدید هابل از مروارید ِکیهانی !
کشف فازی جدید از اکسیژن جامد
سیگنالی که اسرار “ماده تاریک” را فاش می سازد!
رقص ۳ سیاهچاله در یک کهکشان!
NGC4651: چتری در دل کیهان
رد وجود دو سیاره بیگانه شبه‌زمین
کتاب “جهانی از عدم” (ترجمه)
پوست نوترونی نرم
سرعت نور کندتر از آنچه اینشتین تصور می کرد!
راز شکل گیری ابر کهکشان ها
کشف الماسی به اندازه زمین در آسمان
تابستان ایرانی، زمستان برزیلی!
سرنوشت نهایی کیهان!
مشاهدۀ انفجار تاریک ِپرتو گاما
گفتگو با تینا شربتی طهرانی، برنده جایزه موسسه تبادلات آکادمیک آلمان
سفر سریعتر از نور شدنی است؟
کمان ِکهکشان راه شیری بر فراز نیوزیلند
گودال‌های ماه، پناهگاه‌های آینده انسان
تداوم موفقیت تیم‌های ربوکاپ ایرانی در برزیل
۴۵ سال از اولین گام انسان بر “ماه” گذشت
برخورد نزدیک با دنباله‌دار ۶۷P
افشای نقش ضروری اقیانو‌س‌ها در حیات فرازمینی
تعجب دانشمندان از سکوت خورشید
بازسازی شرایط سیارات غول‌پیکر با استفاده از لیزر
نشانه‌روی لیزری ۶۰۰ سنگ روی مریخ
دانش آموزان ایرانی در المپیاد جهانی کامپیوتر، ششم شدند
ناسا به کشف حیات فرازمینی نزدیک‌تر شد
تولید خون انسان با همه ترکیبات آن در آزمایشگاه
اولین مسافران مریخ نباید به زمین باز‌گردند!
تولید ابرسیاهی سیاه‌تر از سیاهچاله
ورود وویجر 1 به فضای بین‌ستاره‌ای تایید شد
منطقه بیشترین سطح تابش اشعه ماورای بنفش بر روی زمین
سرعت نور کندتر از آنچه اینشتین تصور می کرد! (25+)
کتاب “جهانی از عدم” (ترجمه) (20+)
کشف کهکشان عجیب با سه سیاهچاله (16+)
سیگنالی که اسرار “ماده تاریک” را فاش می سازد! (11+)
اختروش چیست؟ (11+)
شناسایی منبع نوری عجیب در کیهان! (11+)
“ماده تاریک” چیست؟ (10+)
ورود وویجر 1 به فضای بین‌ستاره‌ای تایید شد (10+)
تولید ابرسیاهی سیاه‌تر از سیاهچاله (10+)
ناسا به کشف حیات فرازمینی نزدیک‌تر شد (10+)
رقص ۳ سیاهچاله در یک کهکشان! (9+)
آیا رایانه‌های کوانتومی D-Wave به واقع رایانه کوانتومی هستند؟ (8+)
اولین مسافران مریخ نباید به زمین باز‌گردند! (8+)
ارتقای LHC می‌تواند آشکار کند که آیا بوزون هیگز «استاندارد» است (8+)
تعجب دانشمندان از سکوت خورشید (8+)
Copyright 2003 - 2014 © Hupaa.com , All rights reserved.