Page Rank اعزام به دوره های فشرده آموزش زبان انگلیسی در کالج زبان لندن شعبه کوالالامپور
[خانه] [انجمن فیزیکدانان جوان ایران] [چت روم هوپا] [درباره ما] [سفارش آگهی] [تماس با ما] [ورود] [عضویت]

چند واقعیت جالب در مورد سیاره زمین

نویسنده : یونس بخشی

1. صفحات هموار زمینی، این سیاره را محل مناسبی ساخته

زمین یگانه سیاره دارای صفحه هموار در منظومه شمسی است. پوسته یا قشر بیرونی زمین به مناطق مختلف بنام صفحه های هموار زمین ساختی تقسیم شده اند. این مناطق بر فراز ماگما یا خمیر مواد معدنی داخلی زمین شناور بوده و می توانند برخلاف هم حرکت کنند. هر گاه دو صفحه با هم برخورد کنند، امکان دارد یک صفحه زیر صفحه دیگر برود. این پروسه بسیار مهم است. زمانیکه گیاه های میکروسکوپی در آبها می میرند به عمق ابحار سقوط می کنند. طی مدت بسیار طولانی، بقایای این نوع حیات که سرشار از کاربن شده اند، دوباره به قسمت داخلی زمین می روند و بازسازی می شوند. این گیاهان کاربن را از اتموسفیر زمین تخلیه می کنند و در نتیجه ما را در برابر اثرات گلخانه ای نجات می دهند و مانع آنچه که در زهره اتفاق افتاده، می گردند.

بدون صفحه های هموار زمینی، هیچ راهی برای بازسازی کاربن وجود نداشته و در نتیجه زمین بیش از حد داغ می گردد.

2. زمین تقریبأ یک کره یا گوی است

شکل زمین را می توان بصورت کره ای که در قطبین پهن شده تصور نمود. در واقع یک گوی است، اما گردش زمین باعث می گردد تا در استوا متورم شود. بدین معنی است که اندازه گیری از قطب تا قطب دیگر حدود 43 کیلیومتر کمتر از قطر زمین در استوای آن می باشد.

با اینکه بلندترین کوه روی زمین البرز، اما دورترین کوه از مرکز زمین کوه چیمبورازو در اکوادور می باشد.

3. زمین اکثرأ از آهن، اکسیژن و سیلیکون ترکیب شده

اگر بتوانیم زمین را به ستون های جداگانه مواد معدنی تقسیم کنیم در آنصورت 32.1 درصد آهن، 30.1 درصد اکسیژن، 15.1 درصد سیلیکون و 13.9 درصد مگنیزیم می باشد. طبعأ اکثر این مقدار آهن در هسته زمین قرار دارد. اگر بتوانید به زیر زمین بروید و هسته آن را بررسی کنید، می بینید که 88 درصد از آهن تشکیل شده است.

47 درصد پوسته یا قشر زمین را اکسیژن تشکیل داده.

4. 70 درصد سطح زمین را آب پوشانیده

وقتیکه فضا نوردان برای اولین بار به فضا رفتند و با چشم سر به زمین دیدند، آن را سیاره آبی ( آبی رنگ) نامیدند و این جای تعجب نیست. زیرا 70 درصد سیاره ما را اقیانوس ها پوشانیده و 30 درصد باقیمانده آن زمین خشک و سفت است که بالاتر از سطح بحر قرار دارد.

5. اتموسفر زمین تا 10 هزار کیلومتر گسترده است.

اولین 50 کیلومتر یا اندکی بیشتر اتموسفیر بسیار غلیظ و متراکم است، اما کل اتموسفیر تا 10 هزار کیلومتر بر سطح زمین امتداد دارد. خارجی ترین لایه اتموسفیر را، جو خارجی (exosphere) می نامند که در ارتفاع 500 کیلومتر از زمین آغاز می شود. چنانچه گفته شد این پوشش تا 10 هزار کیلومتر بالا می رود و در آن قسمت، ذرات یا عناصر آزاد و خودگردان می توانند از کشش یا گرانش جاذبه ای زمین فرار کنند و توسط باد های خورشیدی پراکنده شوند.

اما این قسمت بالائی به شدت رقیق و نازک است. قسمت عمده اتموسفیر زمین پائین نزدیک زمین قرار دارد. در واقع، 75 درصد اتموسفیر زمین در 11 کیلومتر اول بالای سطح زمین می باشد.

6. هسته مذاب آهنی زمین یک میدان مقناطیسی ایجاد می کند

زمین شبیه یک مقناطیس بزرگ است که در بالا و پائین و در واقع نزدیک به قطب های جغرافیایی دارای قطب های مقناطیسی می باشد. این میدان مقناطیسی از سطح زمین تا هزاران کلیومتر به دور امتداد یافته و منطقه ای را ایجاد کرده که بنام مقناطیس کره ( مگنتوسفر) یاد می شود. ما باید مدیون مقناطیس کره باشیم، زیرا در نبود آن ذرات باد های خورشیدی با زمین برخورد نموده و سطح آن را در معرض مقدار زیاد تشعشعات یا تابش های خورشیدی قرار می دهد. اما مقناطیس کره باد های خورشیدی را به دور زمین هدایت نموده و ما را در برابر آسیب آن محافظت می کند.

دانشمندان فکر می کنند که میدان مقناطیسی توسط هسته بیرونی مذاب زمین؛ جائیکه گرما، باعث ایجاد حرکت انتقالی گرمای ذرات هدایت شده می گردد. این امر باعث ایجاد جریان های الکتریکی می گردد که میدان مقناطیسی را بوجود می آورد.

7. گردش زمین بدور محورش 24 ساعت زمان نمی برد

در واقع 23 ساعت و 56 دقیقه و 4 ثانیه است. این مدت زمانی است که زمین یکبار بدور محور اش می چرخد و اخترشناسان آن را یک روز نجومی می نامند. پس حالا متوجه شدید که یک روز 4 دقیقه کمتر از مدتی است که قبلأ فکر می کردید. شما فکر می کنید که این زمان با گذشت هر روز زیاد می شود و طی چند ماه روز شاید شب گردد و شب روز گردد.

اما به یاد داشته باشید که زمین بدور خورشید می گردد. هر روز، خورشید در مقایسه با ستار های دیگر حدود 1 درجه ( به اندازه ماه در آسمان) حرکت می کند. حالا، اگر شما این گردش کوچک خورشید را که بخاطر گردش زمین بدور آن متوجه می شویم نیز اضافه کنید در آنصورت با گردش زمین بدور محور اش 24 ساعت کامل را بدست می آورید.

8. یک سال زمینی 365 روز نیست

در واقع 365.2564 روز است. این بار اضافه شد. 0.2564 روز، نیاز برای سال کبیسه را تکمیل می کند. به همین خاطر است که حالا در گاهنامه میلادی هر سال با عدد 4 مانند 2004، 2008 و غیره قابل تقسیم است و تا اینکه بین 100 (1900، 2100 و غیره) قابل تقسیم باشد... و چنین ادامه خواهد داشت تا زمانیکه بین 400، (1600، 200 و غیره) قابل تقسیم گردد.

9. زمین تنها یک قمر و دو سیاره هم مدار مدارد

چنانچه میدانید، زمین یک قمر (ماه) دارد. اما آیا میدانید که دو سیارک دیگر در یک مدار مشترک به دور زمین قفل شده اند؟ این سیارک ها بنام 3753 کرویتین و 200229AA  یاد می شوند. در مورد ماه زیاد توضیح نمی دهم، زیرا مطمئن ام که همه شما آن را به خوبی شناخته اید.

اما سیارک 3753 کرویتین که قطر آن 5 کیلومتر است بنام قمر یا ماه دوم زمین یاد می شود. در واقع بدور زمین نمی گردد، بلکه یک مدار هماهنگ شده با زمین دارد. این قمر دارای یک مداری است که گویا زمین را در مدار اش دنبال می کند، اما در حقیقت در یک مسیر جداگانه بدور خورشد، مدار خودش را طی می کند.

سیارک 200229AA فقط 60 متر قطر دارد و مدار آن بدور زمین شبیه نعل اسب است که هر 95 سال آن را به زمین نزدیک تر می سازد. طی حدود 600 سال، بنظر میرسد که زمین را در مداری شبیه مدار یک ماهواره دور بزند. دانشمندان پیشنهاد می کنند که این سیارک می تواند یک هدف خوب برای یک مأموریت اکتشافی فضایی باشد.

10.  زمین تنها سیاره ای است که در آن حیات وجود دارد

ما وجود آب را در گذشته های مریخ و ذرات لازم برای ایجاد حیات را در تیتان قمر زحل کشف نمودیم. ما می توانیم آمونیو اسید ها را در یک سحابی در اعماق فضا ببینیم، اما زمین یگانه جای است که حیات در آن کشف شده است.

اما اگر در سیارات دیگر هم حیات وجود داشته باشد، دانشمندان در حال آزمایشاتی اند تا ما را در یافتن این حیات کمک کند. یک مدارگرد دیگر بنام آزمایشگاه علمی مریخ، طی چند سال آینده به سوی این سیاره می رود و با تجربیاتی مجهز می باشد که می تواند حیات را در خاک این سیاره کشف کند. آنتن های بزرگ رادیویی با بررسی ستاره های دور دست، سعی می کنند تا انواع سیگنال های حیات هوشمندی را که از فضای میان ستاره ای عبور کند، بشنوند. و حالا تلسکوپ های فضایی مانند مأموریت داروین ایسا (سازمان فضایی اروپا) چنان قوی اند که می توانند حضور حیات را در دنیا های دیگر حس کنند.

اما فعلأ همه میدانیم که زمین یگانه جای است که حیات در آن وجود دارد و این خود یک واقعیت جالب است.

منبع : www.kabulsky.com

به نقل از : www.parssky.com

ميزان گاز co2 دراتمسفر چگونه اندازه گيري ميشه؟ (7 پاسخ)
چند سوال راجع به فیزیک جو و ژئو فیزیک (3 پاسخ)
آنتالپی در هواشناسی (1 پاسخ)
کمک در زمینه مطالعه نانو (7 پاسخ)
سوال درباره ی سرعت نوترون (0 پاسخ)
برنده جوان نوبل فیزیک 2010 به ایران می آید (0 پاسخ)
آیا هر جسمی در هر شرایطی دارای جاذبه است؟ (4 پاسخ)
چه چیز باعث به وجود آمدن زمان و انرژی در یک محیط میشه؟ (11 پاسخ)
بهترین سایت هایی که تا حالا رفتید اینجا قرار بدید (74 پاسخ)
اتر چیست؟ (2 پاسخ)
چه كسي پروتون را كشف كرد؟ (8 پاسخ)
سوال های سخت فیزیک اول دبیرستان (43 پاسخ)
زمان دقیقا چیست؟ (75 پاسخ)
بی نهایت نبودن جهان (18 پاسخ)
چرا E=MC² است؟ (3 پاسخ)
نيروي هسته های قوي (2 پاسخ)
کار با نرم افزار geant-3 (1 پاسخ)
سیستم شما مخفیانه به کجا وصل است؟ (4 پاسخ)
لیوانی به شکل استوانه ای داریم که در آن آب ریخته ایم... (0 پاسخ)
در اين مكان انرژي از هيچ پديدار مي شود (3 پاسخ)
آیا ریسمان جرم دارد؟! (2 پاسخ)
ساخت دست مصنوعی با قابلیت کنترل ذهنی (3 پاسخ)
چگونه مي توان در زمان سفر كرد؟ (64 پاسخ)
اثبات کنید یک مساوی دو (51 پاسخ)
آيا در رابطه با ماده‌ي تيره اطلاعاتي داريد؟ (4 پاسخ)
گوگل در ١۳۳ سالگی امی نوتر (0 پاسخ)
خطوط موازی و نظریه ی انیشتین (66 پاسخ)
فرکانس ارتعاش شبکه لانه زنبوری "شش گوشه" و مولکول آب (1 پاسخ)
بحث در خصوص ماده xerum 525 (4 پاسخ)
ثابت استفان - بولتزمن (5 پاسخ)
پرسشهایی درباره ی بالن ها (12 پاسخ)
رسم برف دانه کخ به وسیله متلب (4 پاسخ)
جنس فضا زمان از چیست؟ (10 پاسخ)
آيا ميشود جرم منفي را توليد كرد؟ (1 پاسخ)
رد کردن نظریه نسبیت انیشتین توسط یک ایرانی (120 پاسخ)
چرا زمان را نمیتوان به عقب برد؟ (7 پاسخ)
شکل سیاهچاله ها (1 پاسخ)
جهان های موازی (7 پاسخ)
چرا آهنربا جذب میکند؟ (0 پاسخ)
حالا هم میشه زمان رو متوقف کرد میگید نه ولی شدنی هست (23 پاسخ)
در هم تنیدگی کوانتومی (9 پاسخ)
آیا هر ذره با خود یک موج حمل می کند؟ (9 پاسخ)
مذل هاي اتمي (3 پاسخ)
بلور TGS (6 پاسخ)
معرفی وب سایت: اسطرلاب (3 پاسخ)
پتانسیل داخل کره رسانا (5 پاسخ)
اتومبيلي با سرعت ثابت حركت مي كند (14 پاسخ)
تعریف تابع پله و ضربه در متلب (5 پاسخ)
کی میتونه این انتگرال سخت رو حل کنه ؟ (12 پاسخ)
خورشیدگرفتگی - آدینه ٢۹ اسفند ١۳۹۳ (0 پاسخ)
سوال در مورد فرآیند آشکارسازی ..... (1 پاسخ)
انرژي چرخش الكترون ها به دور اتم از كجا تامين ميشه؟ (27 پاسخ)
پرتاب شي درون آسانسور (3 پاسخ)
آیا همه نیروها حس می شوند؟ (16 پاسخ)
کسی درباره رشته جديد علوم اعصاب چیزی میدونه؟ (3 پاسخ)
چرا الکترون و پروتون همدیگر را جذب نمیکنن؟ (3 پاسخ)
معرفی کتاب: شرودینگر و انقلاب کوانتومی
توهم حرکت ِ “سریع تر از نور”
معرفی کتاب‌: افسانۀ اینشتین
۲۰۰,۰۰۰ کهکشان در یک عکس!
جهان قابل مشاهدۀ ما، گوشه ای از یک جهان بزرگتر است!
ارتباط دنباله دار هالی با مرگ سیاه چیست؟
تپ اختر چیست؟
رشته های لیزر گذار فاز را تجربه می‌کنند
نظریۀ مکانیک کوانتومی نسبیتی
کشف سیاهچاله ای غول آسا در سپیده دم کیهان!
ماده تاریک، آنقدر‌ها هم تاریک نیست!
سرد و سنگین
انرژی و آنتروپی
یک ژیروسکوپ کوانتومی بهتر
چالش اندازه در فیزیک کوانتوم
در هم تنیدگی کوانتومی، بیش از دو سیستم را بهم متصل کرد!
مهندس ایرانی کاوشگر ناسا را به “اروپا” هدایت خواهد کرد!
شبیه‌ سازی “سفر در زمان” ساخته شد!
رقص مرگ دو ستاره
کشف ماده تاریک در هسته کهکشان راه شیری
سیاهچاله های پرجرم باعث کاهش فرآیند ستاره سازی می شوند!
گذار “دور نوردی” از تخیل به واقعیت!
نیمی از ستاره‌ها در بیرون از کهکشان‌ها قرار دارند؟!
ما از گرد و غبار ستارگان ساخته شده ایم!
چگالش بوز-اینشتین
معرفی یک ذره بنیادی جدید برای شناسایی مادۀ تاریک!
اصل طرد پائولی
رهاسازی هدفمند داروی شیمی‌درمانی با نانوحامل مغناطیسی
گرافین مغناطیسی
پادنوترینوها کجایند؟
ساخت نانوکاتالیست مغناطیسی ارزان برای صنایع داروسازی در کشور
کشف ردپای همنوع‌خواری کهکشان‌ها توسط تلسکوپ هابل
کشف سیاهچاله ای غول آسا در سپیده دم کیهان! (22+)
نظریۀ مکانیک کوانتومی نسبیتی (20+)
فریب فوق‌العاده نور توسط محقق ایرانی (18+)
پیش‌بینی جرم ذره «هیگز» توسط سیمپسون‌های کارتونی 14 سال قبل از سرن! (17+)
تپ اختر چیست؟ (17+)
ماده تاریک، آنقدر‌ها هم تاریک نیست! (16+)
معرفی کتاب: شرودینگر و انقلاب کوانتومی (15+)
سرد و سنگین (12+)
جهان قابل مشاهدۀ ما، گوشه ای از یک جهان بزرگتر است! (12+)
۲۰۰,۰۰۰ کهکشان در یک عکس! (12+)
رشته های لیزر گذار فاز را تجربه می‌کنند (11+)
معرفی کتاب‌: افسانۀ اینشتین (11+)
طراحی پای مصنوعی دارای سیستم بینایی توسط دانشمندان ایرانی (9+)
ارتباط دنباله دار هالی با مرگ سیاه چیست؟ (9+)
سنجش ذرات در کیهان اولیه (9+)
Copyright 2003 - 2015 © Hupaa.com , All rights reserved.