Page Rank اعزام به دوره های فشرده آموزش زبان انگلیسی در کالج زبان لندن شعبه کوالالامپور
[خانه] [انجمن فیزیکدانان جوان ایران] [چت روم هوپا] [درباره ما] [سفارش آگهی] [تماس با ما] [ورود] [عضویت]

شیمیدان های نامی اسلام

آغاز کیمیاگری اسلامی با اسامی مردانی همراه است که احتمالا خود کیمیاگر نبوده‌اند، اما با گذشت زمان و فرارسیدن قرن دهم میلادی ، کیمیاگران شهیری از میان آنان برخاستند که علاوه بر تفکراتشان ، نوشتارهای کاملا جدید و نوینی خلق کردند.

امام جعفر صادق علیه السلام (148 ـ 82 هـ . ق. / 770 ـ 705 م.)

محضر پر فیض حضرت امام صادق (ع) ، مجمع جویندگان علوم بود. با دانش پژوهی که به محفل آن حضرت راه مییافت از خرمن لایزال دانش او بهره مند میشد. در علم کیمیا ایشان نخستین کسی بودند که عقیده به عناصر چهارگانه (عناصر اربعه) آب ، آتش ، خاک و باد را متزلزل کردند. از فرموده‌های ایشان است که : «من تعجب میکنم مردی چون ارسطو چگونه متوجه نشده بود که خاک یک عنصر نیست. بلکه عنصرهای متعددی در آن وجود دارد.» ایشان هزار سال پیش از پرسینلی ، لاووازیه و ... دریافته بود که در آب چیزی هست که میسوزد (که امروزه آن را هیدروژن مینامند).

از امام صادق (ع) ، رساله‌ای در علم کیمیا تحت عنوان «رسالة فی علم الصناعة و الحجر المکرم» باقیمانده که دکتر «روسکا» آن را به زبان آلمانی ترجمه و در سال 1924 آن را تحت عنوان «جعفر صادق امام شیعیان ، کیمیاگر عربی» در «هایدبرگ» به چاپ رسانده است. به عنوان مثال و برای آشنایی با نظرات حضرت صادق (ع) در شیمی ، خلاصه‌ای از بررسی دکتر «محمد یحیی هاشمی» را در ذیل درج میکنیم:

از شرحی که امام صادق (ع) برای اکسید میدهد، چنین معلوم میشود که اکسید جسمی بوده که از آن برای رفع ناخالصی در فلزات استفاده شده است. ایشان تهیه اکسید اصغر (اکسید زرد) را از خود و آهن و خاکستر به کمک حرارت و با وسایل آزمایشگاهی آن دوره ، مفصلا شرح داده و نتیجه عمل را که جسمی زرد رنگ است، اکسید زرد نام نهاده‌اند. این شرح کاملا با فروسیانید پتاسیم که جسمی است زرد رنگ به فرمول Fe(CN)6] K4] منطبق است و ... . نتیجه عمل بعد از طی مراحلی ایجاد و تهیه طلای خالص است. امروزه نیز از همین خاصیت سیانور مضاعف طلا و پتاس برای آبکاری با طلا استفاده میشود.

جابر بن حیان (200 ـ 107 هـ . ق / 815 ـ 725 میلادی)

جابربین حیان معروف به صوفی یا کوفی ، کیمیاگر ایرانی بوده و در قرن نهم میلادی میزیسته و بنا به نظریه اکثریت قریب به اتفاق کیمیاگران اسلامی ، وی سرآمد کیمیاگران اسلامی قلمداد میشود. شهرت جابر نه تنها به جهان اسلام محدود نمیشود و غربیها او را تحت عنوان «گبر» میشناسند.ابن خلدون درباره جابر گفته است:

جابربن حیان پیشوای تدوین کنندگان فن کیمیاگری است.

جابربن حیان ، کتابی مشتمل بر هزار برگ و متضمن 500 رساله ، تالیف کرده است. «برتلو» شیمیدان فرانسوی که به «پدر شیمی سنتز» مشهور است، سخت تحت تاثیر جابر واقع شده و میگوید: «جابر در علم شیمی همان مقام و پایه را داشت که ارسطو در منطق .» جورج سارتون میگوید: «جابر را باید بزرگترین دانشمند در صحنه علوم در قرون وسطی دانست.» اریک جان هولیمارد ، خاورشناس انگلیسی که تخصص وافری در پژوهشهای تاریخی درباره جابر دارد، چنین مینویسد:

جابر شاگرد و دوست امام صادق (ع) بود و امام را شخصی والا و مهربان یافت؛ بطوری که نمیتوانست از او جدا ولی بی نیاز بماند. جابر میکوشید تا با راهنمایی استادش ، علم شیمی را از بند افسانه‌های کهن مکاتب اسکندریه برهاند و در این کار تا اندازه‌ای به هدف خود رسید. برخی از کتابهایی که جابر در زمینه شیمی نوشته عبارتند از : الزیبق ، کتاب نارالحجر ، خواص اکسیرالذهب ، الخواص ، الریاض و ... .

وی به آزمایش بسیار علاقمند بود. از این رو ، می توان گفت نخستین دانشمند اسلامی است که علم شیمی را بر پایه آزمایش بنا نهاد. جابر نخستین کسی است که اسید سولفوریک یا گوگرد را از تکلیس زاج سبز و حل گازهای حاصل در آب بدست آورد و آن را زینت الزاح نامید. جابر اسید نیتریک یا جوهر شوره را نیز نخستین بار از تقطیر آمیزه‌ای از زاج سبز ، نیترات پتاسیم و زاج سفید بدست آورد.

رازی ، ابوبکر محمد بن زکریا (313 ـ 251 هـ . ق / 923 ـ 865 م.)

زکریای رازی به عنوان یکی از بزرگترین حکیمان مسلمان شناخته شده و غربیها او را به نام «رازس» میشناسند. رازی در علم کیمیا ، روش علمی محض را انتخاب کرده و بر خلاف روشهای تمثیلی و متافیزیک ، به روشهای علمی ارزش زیادی قائل شده. رازی موسس علم شیمی جدید و نخستین کسی است که «زیست شیمی» را پایه‌گذاری نموده است. دکتر «روسکا» شیمیدان آلمانی گفته است: «رازی برای اولین بار مکتب جدیدی در علم کیمیا بوجود آورده است که آن را مکتب علم شیمی تجربی و علمی می توان نامید.

مطلبی که قابل انکار نیست اینست که زکریای رازی پدر علم شیمی بوده است.» کتابهای او در زمینه کیمیا در واقع اولین کتابهای شیمی است. مهمترین اثر رازی در زمینه کیمیا کتاب «سرالاسرار» است. ظاهرا رازی 24 کتاب یا رساله در علم کیمیا نوشته که متاسفانه فقط معدودی از آنها بدست آمده و در کتابخانه‌های مشهور دنیا نگهداری میشود. وی نخستین بار از تقطیر شراب در قرع و انبیق ماده‌ای بدست آورد که آن را الکحل نامید که بعدها به هر نوع ماده پودری شکل حتی به جوهر هم داده شد، از این رو آن جوهر را جوهر شراب نیز نامیدند. گفته میشود که رازی کربنات آمونیوم را از نشادر و همچنین کربنات سدیم را تهیه کرده است.

ابن سینا ، حسین (428 ـ 370 هـ . ق / 1036 ـ 980 م.)

ابن سینا ملقب به شیخ الرئیس ، بزرگترین فیلسوف و دانشمند اسلامی و چهره‌ای بسیار موثر در میدان علوم و فنون است. غربیها وی را به نام «اوسینیا» میشناسند. ابن سینا ، رنجی برای کیمیاگری و ساختن طلا نکشید؛ زیرا او به استحاله باور نداشت و صریحا تبدیل فلزات به یکدیگر را ناممکن و غیر عملی میدانست.

ابو علی سینا از ادویه منفرد ، 785 قلم دارو را به ترتیب حروف ابجد نام برده و به ذکر ماهیت آنها پرداخته و خواص تاثیر آن داروها را شرح داد. وی ضمن توصیف این مواد ، آگاهیهای جالبی در زمینه «شیمی کانی» به خوانندگان میدهد و میگوید از ترکیب گوگرد و جیوه می توان شنگرف تهیه کرد. وی نخستین کسی است که خواص شیمیایی الکل و اسید سولفوریک را از نظر دارویی شرح داد.

بیرونی ، ابوریحان محمد (442 ـ 362 هـ . ق / 1050 ـ 972 م.)

کانی شناس و دارو شناس جهان اسلام و یکی از بزرگترین دانشمندان اسلام است که با ریاضیات ، نجوم ، فیزیک ، کانی شناسی ، دارو سازی و اغلب زبانهای زنده زمان خود آشنایی داشته است. یکی از آثار مهم بیرونی در شیمی کتاب الجواهر وی است که در بخشی از آن ، نتایج تجربی مربوطه به تعیین جرم حجمی امروزی آنها تفاوت خیلی کم دارد و یکی از کاربردهای مهم وی به شمار میرود که در علوم تجربی ، انقلابی بزرگ به وجود آورد. برای تعیین جرم اجسام ، ترازویی ابداع کرد.

بیرونی همچنین در کتاب الجماهیر (در شناسایی جوهرها) به معرفی مواد کانی به ویژه جواهرات گوناگون پرداخت. بیرونی ، چگالی سنج را برای تعیین جرم حجمی کانیها به ویژه جوهرها و فلزها نوآوری کرد که در آزمایشگاه امروزی کاربرد دارد.

منبع : دانشنامه رشد

ميانگين (7 پاسخ)
جدیدترین ترجمه کتاب فیزیک هالیدی چاپ چه انتشاراتی است؟ (3 پاسخ)
تناقض در فواصل اجرام روئیت شده توسط بشر (2 پاسخ)
عدد 41 در مبنای 2 (2 پاسخ)
هواپیمایی از حالت سکون روی باند شروع به حرکت می کند (5 پاسخ)
آزمایش سقوط آزاد گالیله (3 پاسخ)
فرضیه برای حرکت در حد ساختار ذرات بنیادین در نظریه ریسمان (0 پاسخ)
ساده کردن واحد ها در فیزیک (0 پاسخ)
کتاب کمیاب فارسی کوهن (0 پاسخ)
مشاوره در مورد المپیاد فیزیک (12 پاسخ)
نسبیت به زبان ساده (137 پاسخ)
ماشين محرك دائم (30 پاسخ)
حلال alq3 (0 پاسخ)
سیاهچاله وجود ندارد؟! (4 پاسخ)
سوال ساده در مورد فیزیک (0 پاسخ)
حساسیت فوتورزیست به نور (0 پاسخ)
اثر تیغه ای آب (0 پاسخ)
2 سوال ساده از کتاب فیزیک یک اول دبیرستان (2 پاسخ)
طناب و آهنربا (5 پاسخ)
آيا اعداد جايگاهي در سرشت واقعي جهان دارند؟ (3 پاسخ)
سکه تقلبی (0 پاسخ)
آیا تبدیل انرژی به جرم امکان پذیر است؟! (4 پاسخ)
ترمودینامیک; قرار دادن سینی آب در زیر سیخ کباب برای پخت سریع (2 پاسخ)
اصل طرد پاولی و نزدیک شدن دو الکترون منفرد (6 پاسخ)
انرژی فنر فشرده حل شده در اسید چه میشود؟ (21 پاسخ)
تخم مرغ و ساعت شنی (4 پاسخ)
Pharmacology - فارماکولوژی - داروشناسی (12 پاسخ)
یادگیری کار کردن با نرم افزار کامسول و متلب (5 پاسخ)
تاپیک جــــامع مقالات نجـــوم (60 پاسخ)
معرفی کتاب های نجوم مقدماتی (6 پاسخ)
درخواست كتاب در مورد ليزر (9 پاسخ)
مقاومت بافت رگها خونی (11 پاسخ)
شما هم میخواهید حاشیه های کتاب pdf تان را حذف کنید؟ (0 پاسخ)
متد آموزش ترمیک فیزیک (3 پاسخ)
آيا سياهچاله همه چيز را به درون خود مي كشد (21 پاسخ)
اثبات کنید 2*2 =7 (14 پاسخ)
اگر سوالی از هندسه دارید در اینجا قرار بدید (16 پاسخ)
سوال فیزیک عمومی (0 پاسخ)
تفاوت بین تعریف separation energi و Q value? (1 پاسخ)
90% خلاء با موتور یخچال؟ (2 پاسخ)
سوالات دشوار فیزیک را در اينجا قرار دهید (10 پاسخ)
ميشه بگيد چرا 1=!0 (31 پاسخ)
اگر سوالی از فیزیک نظری دارین قرار بدین (2 پاسخ)
نقاشی ِ منطقی (15 پاسخ)
اثبات کنید یک مساوی دو (49 پاسخ)
شعور آب (4 پاسخ)
مدل اتمی رادرفورد (4 پاسخ)
تونل زنی کوانتومی الکترون (3 پاسخ)
دریایی که نمی توان در آن غرق شد (9 پاسخ)
من میگم آهن و مس و غیره جامد نیستند (8 پاسخ)
تعریف علمی عنصر چیه؟ (5 پاسخ)
سوالاتي در حد مقطع راهنمايي (54 پاسخ)
موفقیت محقق دانشگاهی در افزایش بازده سلول‌های خورشیدی» (0 پاسخ)
صفر مثبته يا منفيه ؟ (15 پاسخ)
محاسبات ریاضی می گوید: سیاهچاله وجود ندارد!
بررسی ماهیت ِ ماده ، فضا و زمان
معرفی کتاب: نظریه علمی چیست؟
شبه علم، از نوع ارابه خدایان فون دنیکن
کشف ابر سیاهچاله ای در یک کهکشان کوچک!
گرانش در نهایت جهانی با چند کهکشان بزرگ ایجاد خواهد کرد!
لایۀ اُزون زمین در حال ترمیم است!
نظریه ریسمان های دکتر “کامران وفا”
ملاقات ِ نزدیک ِ فضاپیمای روزتا با دنباله دار چوریومف!
هاوکینگ: «ذره خدا» پتانسیل ِنابودی جهان را دارد!
تئوری جدید ِ چگونگی ادغام فضا و زمان!
کمبود آب در “زمین” جدی است!
آنتروپی از دیدگاه ترمودینامیک آماری
آیا حبابی از گازهای داغ منظومه‌ی ما را احاطه کرده است؟
معرفی کتاب:استیون هاوکینگ ذهنی رها
آیا کیهان فقط یک هولوگرام بزرگ است؟
ارتباط میان تشکیل ستاره‌ها و فعالیت هسته‌های کهکشانی
آنتروپی- بخش اول
تأثیر نواحی ‌آرام (کم فعالِ مغناطیسی) سطح خورشید در گرمایش لایه‌های رنگین‌کره و تاج
انرژی اَکتیواسیون (فعالسازی)
فضای میان ستاره ای یک آزمایشگاه کوانتومی عجیب!
مردی که چشم ما را به روی جهان گشود!
رابطه‌ی فراوانی فلزی و جرم ستاره‌ای کهکشان‌های دوردست
توصیف جالب “استیون واینبرگ” از جهان های چندگانه
اصل برنولی
امکان ِکشف حیات بیگانه در اطراف کوتوله های قرمز!
معرفی کتاب: نسبیت
درخشش “مریخ” به اندازه “ماه” نمی شود!
جو زمین، مملو از ترکیب شیمیایی ممنوعه
قانون پایستگی انرژی
نمایش مرگ اولین ستارگان در آسمان
تولید حالت جدید ماده توسط ناسا
چه کسانی جایزه نوبل فیزیک 2014 را از آن خود می‌کنند؟
«اژدها» به فضا پرتاب شد
خوشامدگویی مریخ به کاوشگر جدید ناسا
سیاره‌ ناخلفی که ستاره‌ والدش را پیر می‌کند
حل اسرار درخشان‌ترین اجرام کیهان
تولید نوع جدیدی از سلولهای بنیادی در آزمایشگاه
رصد نخستین ابرنواختر گایا
صدای اتم شنیده شد!
جامدکردن نور با همکاری دانشمند ایرانی
حرکت یک توفان عظیم خورشیدی به سمت زمین
آشنایی با نابغۀ ایرانی: دکتر “نادر انقطاع”
آشکارساز ذره جدید برای کشف هویت ضدماده گریزپا
در جست‌وجوی خواهر و برادرهای خورشید
هاوکینگ: «ذره خدا» پتانسیل ِنابودی جهان را دارد! (31+)
جامدکردن نور با همکاری دانشمند ایرانی (21+)
نظریه ریسمان های دکتر “کامران وفا” (20+)
معرفی کتاب:استیون هاوکینگ ذهنی رها (19+)
لایۀ اُزون زمین در حال ترمیم است! (19+)
کمبود آب در “زمین” جدی است! (17+)
صدای اتم شنیده شد! (14+)
شبه علم، از نوع ارابه خدایان فون دنیکن (10+)
بررسی ماهیت ِ ماده ، فضا و زمان (10+)
تئوری جدید ِ چگونگی ادغام فضا و زمان! (9+)
آشنایی با نابغۀ ایرانی: دکتر “نادر انقطاع” (9+)
چه کسانی جایزه نوبل فیزیک 2014 را از آن خود می‌کنند؟ (9+)
آیا کیهان فقط یک هولوگرام بزرگ است؟ (8+)
حل اسرار درخشان‌ترین اجرام کیهان (8+)
کشف ابر سیاهچاله ای در یک کهکشان کوچک! (8+)
Copyright 2003 - 2014 © Hupaa.com , All rights reserved.