Page Rank اعزام به دوره های فشرده آموزش زبان انگلیسی در کالج زبان لندن شعبه کوالالامپور
[خانه] [انجمن فیزیکدانان جوان ایران] [چت روم هوپا] [درباره ما] [سفارش آگهی] [تماس با ما] [ورود] [عضویت]

شیمیدان های نامی اسلام

آغاز کیمیاگری اسلامی با اسامی مردانی همراه است که احتمالا خود کیمیاگر نبوده‌اند، اما با گذشت زمان و فرارسیدن قرن دهم میلادی ، کیمیاگران شهیری از میان آنان برخاستند که علاوه بر تفکراتشان ، نوشتارهای کاملا جدید و نوینی خلق کردند.

امام جعفر صادق علیه السلام (148 ـ 82 هـ . ق. / 770 ـ 705 م.)

محضر پر فیض حضرت امام صادق (ع) ، مجمع جویندگان علوم بود. با دانش پژوهی که به محفل آن حضرت راه مییافت از خرمن لایزال دانش او بهره مند میشد. در علم کیمیا ایشان نخستین کسی بودند که عقیده به عناصر چهارگانه (عناصر اربعه) آب ، آتش ، خاک و باد را متزلزل کردند. از فرموده‌های ایشان است که : «من تعجب میکنم مردی چون ارسطو چگونه متوجه نشده بود که خاک یک عنصر نیست. بلکه عنصرهای متعددی در آن وجود دارد.» ایشان هزار سال پیش از پرسینلی ، لاووازیه و ... دریافته بود که در آب چیزی هست که میسوزد (که امروزه آن را هیدروژن مینامند).

از امام صادق (ع) ، رساله‌ای در علم کیمیا تحت عنوان «رسالة فی علم الصناعة و الحجر المکرم» باقیمانده که دکتر «روسکا» آن را به زبان آلمانی ترجمه و در سال 1924 آن را تحت عنوان «جعفر صادق امام شیعیان ، کیمیاگر عربی» در «هایدبرگ» به چاپ رسانده است. به عنوان مثال و برای آشنایی با نظرات حضرت صادق (ع) در شیمی ، خلاصه‌ای از بررسی دکتر «محمد یحیی هاشمی» را در ذیل درج میکنیم:

از شرحی که امام صادق (ع) برای اکسید میدهد، چنین معلوم میشود که اکسید جسمی بوده که از آن برای رفع ناخالصی در فلزات استفاده شده است. ایشان تهیه اکسید اصغر (اکسید زرد) را از خود و آهن و خاکستر به کمک حرارت و با وسایل آزمایشگاهی آن دوره ، مفصلا شرح داده و نتیجه عمل را که جسمی زرد رنگ است، اکسید زرد نام نهاده‌اند. این شرح کاملا با فروسیانید پتاسیم که جسمی است زرد رنگ به فرمول Fe(CN)6] K4] منطبق است و ... . نتیجه عمل بعد از طی مراحلی ایجاد و تهیه طلای خالص است. امروزه نیز از همین خاصیت سیانور مضاعف طلا و پتاس برای آبکاری با طلا استفاده میشود.

جابر بن حیان (200 ـ 107 هـ . ق / 815 ـ 725 میلادی)

جابربین حیان معروف به صوفی یا کوفی ، کیمیاگر ایرانی بوده و در قرن نهم میلادی میزیسته و بنا به نظریه اکثریت قریب به اتفاق کیمیاگران اسلامی ، وی سرآمد کیمیاگران اسلامی قلمداد میشود. شهرت جابر نه تنها به جهان اسلام محدود نمیشود و غربیها او را تحت عنوان «گبر» میشناسند.ابن خلدون درباره جابر گفته است:

جابربن حیان پیشوای تدوین کنندگان فن کیمیاگری است.

جابربن حیان ، کتابی مشتمل بر هزار برگ و متضمن 500 رساله ، تالیف کرده است. «برتلو» شیمیدان فرانسوی که به «پدر شیمی سنتز» مشهور است، سخت تحت تاثیر جابر واقع شده و میگوید: «جابر در علم شیمی همان مقام و پایه را داشت که ارسطو در منطق .» جورج سارتون میگوید: «جابر را باید بزرگترین دانشمند در صحنه علوم در قرون وسطی دانست.» اریک جان هولیمارد ، خاورشناس انگلیسی که تخصص وافری در پژوهشهای تاریخی درباره جابر دارد، چنین مینویسد:

جابر شاگرد و دوست امام صادق (ع) بود و امام را شخصی والا و مهربان یافت؛ بطوری که نمیتوانست از او جدا ولی بی نیاز بماند. جابر میکوشید تا با راهنمایی استادش ، علم شیمی را از بند افسانه‌های کهن مکاتب اسکندریه برهاند و در این کار تا اندازه‌ای به هدف خود رسید. برخی از کتابهایی که جابر در زمینه شیمی نوشته عبارتند از : الزیبق ، کتاب نارالحجر ، خواص اکسیرالذهب ، الخواص ، الریاض و ... .

وی به آزمایش بسیار علاقمند بود. از این رو ، می توان گفت نخستین دانشمند اسلامی است که علم شیمی را بر پایه آزمایش بنا نهاد. جابر نخستین کسی است که اسید سولفوریک یا گوگرد را از تکلیس زاج سبز و حل گازهای حاصل در آب بدست آورد و آن را زینت الزاح نامید. جابر اسید نیتریک یا جوهر شوره را نیز نخستین بار از تقطیر آمیزه‌ای از زاج سبز ، نیترات پتاسیم و زاج سفید بدست آورد.

رازی ، ابوبکر محمد بن زکریا (313 ـ 251 هـ . ق / 923 ـ 865 م.)

زکریای رازی به عنوان یکی از بزرگترین حکیمان مسلمان شناخته شده و غربیها او را به نام «رازس» میشناسند. رازی در علم کیمیا ، روش علمی محض را انتخاب کرده و بر خلاف روشهای تمثیلی و متافیزیک ، به روشهای علمی ارزش زیادی قائل شده. رازی موسس علم شیمی جدید و نخستین کسی است که «زیست شیمی» را پایه‌گذاری نموده است. دکتر «روسکا» شیمیدان آلمانی گفته است: «رازی برای اولین بار مکتب جدیدی در علم کیمیا بوجود آورده است که آن را مکتب علم شیمی تجربی و علمی می توان نامید.

مطلبی که قابل انکار نیست اینست که زکریای رازی پدر علم شیمی بوده است.» کتابهای او در زمینه کیمیا در واقع اولین کتابهای شیمی است. مهمترین اثر رازی در زمینه کیمیا کتاب «سرالاسرار» است. ظاهرا رازی 24 کتاب یا رساله در علم کیمیا نوشته که متاسفانه فقط معدودی از آنها بدست آمده و در کتابخانه‌های مشهور دنیا نگهداری میشود. وی نخستین بار از تقطیر شراب در قرع و انبیق ماده‌ای بدست آورد که آن را الکحل نامید که بعدها به هر نوع ماده پودری شکل حتی به جوهر هم داده شد، از این رو آن جوهر را جوهر شراب نیز نامیدند. گفته میشود که رازی کربنات آمونیوم را از نشادر و همچنین کربنات سدیم را تهیه کرده است.

ابن سینا ، حسین (428 ـ 370 هـ . ق / 1036 ـ 980 م.)

ابن سینا ملقب به شیخ الرئیس ، بزرگترین فیلسوف و دانشمند اسلامی و چهره‌ای بسیار موثر در میدان علوم و فنون است. غربیها وی را به نام «اوسینیا» میشناسند. ابن سینا ، رنجی برای کیمیاگری و ساختن طلا نکشید؛ زیرا او به استحاله باور نداشت و صریحا تبدیل فلزات به یکدیگر را ناممکن و غیر عملی میدانست.

ابو علی سینا از ادویه منفرد ، 785 قلم دارو را به ترتیب حروف ابجد نام برده و به ذکر ماهیت آنها پرداخته و خواص تاثیر آن داروها را شرح داد. وی ضمن توصیف این مواد ، آگاهیهای جالبی در زمینه «شیمی کانی» به خوانندگان میدهد و میگوید از ترکیب گوگرد و جیوه می توان شنگرف تهیه کرد. وی نخستین کسی است که خواص شیمیایی الکل و اسید سولفوریک را از نظر دارویی شرح داد.

بیرونی ، ابوریحان محمد (442 ـ 362 هـ . ق / 1050 ـ 972 م.)

کانی شناس و دارو شناس جهان اسلام و یکی از بزرگترین دانشمندان اسلام است که با ریاضیات ، نجوم ، فیزیک ، کانی شناسی ، دارو سازی و اغلب زبانهای زنده زمان خود آشنایی داشته است. یکی از آثار مهم بیرونی در شیمی کتاب الجواهر وی است که در بخشی از آن ، نتایج تجربی مربوطه به تعیین جرم حجمی امروزی آنها تفاوت خیلی کم دارد و یکی از کاربردهای مهم وی به شمار میرود که در علوم تجربی ، انقلابی بزرگ به وجود آورد. برای تعیین جرم اجسام ، ترازویی ابداع کرد.

بیرونی همچنین در کتاب الجماهیر (در شناسایی جوهرها) به معرفی مواد کانی به ویژه جواهرات گوناگون پرداخت. بیرونی ، چگالی سنج را برای تعیین جرم حجمی کانیها به ویژه جوهرها و فلزها نوآوری کرد که در آزمایشگاه امروزی کاربرد دارد.

منبع : دانشنامه رشد

اندازه حرکت مداری (0 پاسخ)
چرا میدان الکتریکی داخل هادی صفر میباشد؟ (5 پاسخ)
فضایی مثال بزنید که تخت نباشد اما هموستار آن صفر باشد (0 پاسخ)
تصاویر نجومی (1263 پاسخ)
نمونه سوالات المپياد فيزيك (11 پاسخ)
اثبات فرمولی برای بدست آوردن فاصله کانونی از طریق بزرگنمایی (3 پاسخ)
تدریس به روایت ریچارد فاینمن (2 پاسخ)
برنامه نویسی با فرترن (1 پاسخ)
دانشگاه‌های عالی با ۴۰۰ هزار صندلی خالی در ایران (1 پاسخ)
کلوین و صفر مطلق (5 پاسخ)
کاربردهای صنعتی فناوری هسته ای 2 (1 پاسخ)
ردیاب های رادیواکتیو و ایزوتوپ های ردیاب (1 پاسخ)
فیزیک هسته ای یا مهندسی هسته ای؟ (2 پاسخ)
چرا در سه بُعد وقتی که تانسور ریچی صفره امواج گرانشی نداریم؟ (0 پاسخ)
معادلات ماکسول و اندازه میدانهای مغناطیسی و الکتریکی (0 پاسخ)
آنچه باید در مورد اشکال نرم‌افزاری هارت‌بلید بدانید (1 پاسخ)
ضریب اصطکاک بزرگتر از یک میشه؟ (11 پاسخ)
چرا دنیا به محض به وجود امدن نابود نشد؟ (4 پاسخ)
دستگاه مختصات راستگرد یعنی چی؟ (5 پاسخ)
خواب و نسبیت (29 پاسخ)
معادله برای محاسبه ی شدت نور (موج الکترومغناطیسی) (1 پاسخ)
کهکشان ها (108 پاسخ)
سحابی ها (27 پاسخ)
به نظر شما موجودات هوشمند دیگری در کائنات وجود دارد؟ (40 پاسخ)
مگس‌ها می‌توانند مانند جت‌های جنگنده مانور دهند (1 پاسخ)
چه اجسامی ضریب اصطکاک بیشتر از یک دارند؟ (2 پاسخ)
حل انتگرال و دیورژانس گرفتن (5 پاسخ)
تبدیلات لورنتس (فیزیک نوین ) (0 پاسخ)
مدلینگ مداری multi-junction solar cell (2 پاسخ)
آیا سرعت مطلقا صفر وجود داره؟ (8 پاسخ)
معرفی منابع فيزيک کوانتوم (4 پاسخ)
اگر نور وارد سیاهچاله شود باعث کوتاه شدن طول موج نور میشود؟ (2 پاسخ)
شدت نور در محیط غلیظ مثل شیشه (0 پاسخ)
سرعت نور چگونه اندازه گرفته شده است؟ (6 پاسخ)
هواپیما یا هلیکوپتر مدل(دست ساز) (8 پاسخ)
راهنمایی در مورد خرید تلسکوپ (12 پاسخ)
چت روم فیزیک (68 پاسخ)
بوزون هیگز و تاثیر آن بر ذرات (2 پاسخ)
سن شما چند است (44 پاسخ)
نیمه رسانا (9 پاسخ)
مفهوم مشتقات بالاتر (2 پاسخ)
شار مغناطیسی در صنعت چه کاربردی داره؟ (3 پاسخ)
چرا در رشته هوا فضا مباحث مکانیک هست؟ (2 پاسخ)
ایده های کیومرث خالقی (2 پاسخ)
آزمایش بررسی قوانیین کیرشهف(آز فیزیک2) (4 پاسخ)
درخواست اطلاعات فنی سیستم تعلیق پژو 405 (0 پاسخ)
بررسی یک مثال نقض کننده (نسبیت و قانون عمل و عکس العمل) (10 پاسخ)
چگونگیِ دادن مختصات در نرم افزار کتیا (1 پاسخ)
ساخت گلایدر (16 پاسخ)
بار دیـنـامیکی (1 پاسخ)
استثناء در انبساط و انقباض اجسام (2 پاسخ)
دانشجویان فوتونیک و مهندسی اپتیک و لیزر خود را معرفی کنید (24 پاسخ)
جهان های موازی چیست؟ (40 پاسخ)
علم در هفته ای که گذشت (9 پاسخ)
فرصتی برای ایده پروری (94 پاسخ)
جابه جایی الکترون و پروتون (4 پاسخ)
آیا سرعت جسم با جرم جسم رابطه ی مستقیم دارد؟ (8 پاسخ)
میشه با پیش بینی حرکت اتم ها اینده و سرنوشت را پیش بینی کرد؟ (2 پاسخ)
شک و تردید در مورد امواج گرانشی بیگ بنگ!
بازنگری در ساختار پوستۀ ستاره نوترونی
تغذیه کهکشانی عظیم توسط سیاهچالۀ مرکزی اش!
آغاز فرآیند طولانی شروع مجدد فعالیت برخورد دهنده سرن
سیاهچاله ها بادهای بسیار قوی ایجاد می کنند!
منشاء نور عجیب، در مریخ چیست؟
معرفی کتاب‌: در جستجوی بسگیتی
نخستین نقشه مغز جنین انسان ارائه شد
استیون هاوکینگ: شرط را من بردم
چرا «لکه سرخ» مشتری هرگز نمی‌میرد؟
احتمال حیات میکروبی در “انسلادوس”
چه تعداد “کهکشان” وجود دارد؟
خلا کوانتومی به انرژی تاریک “راننده جهان ما” نیرو می دهد!
گزارشی از موسسات پژوهشی و انجمن های ترویج علم در آلمان
آشنایی با آنتروپی - فیلم
آشنایی با تورم کیهانی
آیا حیات در زمین از آتشفشان ها آغاز شد؟
دانشمندان نخستین لحظات تولد جهان را مشاهده کردند!
هندسه نا اقلیدسی و نسبیت عام اینشتین
دانشمندان امواج گرانشی بیگ بنگ را مشاهده کردند!
انتقام ویران کنندۀ “ستارگان مرگ” در سحابی جبار!
کشف ستاره ای ابر غول ۱۳۰۰ برابر خورشید!
جستجوی ناسا برای “سیاره X” بی نتیجه ماند!
ESA به شکار سیاره ها می‌رود
بازتاب شرایط پس از بیگ بنگ در کهکشان جدید
اثرات نسبیتی ساعت اتمی در فضاپیما
آیا نوترینوهای جرم‌دار معمای کیهان‌شناسی را حل می کنند؟
سیاره های بیگانه تقریبا دو برابر شد!
ظهور اثرات غیرعادی در چگالیده‌ی بوز-انیشتین
آخرین نظریه اینشتین: نظریه میدان واحد
اندازه‌گیری فاصله 10 برابر دورتر در کهکشان راه‌شیری امکانپذیر شد
برای اولین ماه گرفتگی سال 93 آماده شوید!
کانون فضایی ایران، «شب یوری» را گرامی داشت
اولین تصویر از ماده تاریک در قلب کهکشان راه‌شیری
ساخت مینی‌قلب آزمایشگاهی قابل رشد در بدن
مشاهده بلعیده‌شدن یک ابر گازی توسط سیاهچاله
دانشجوی دختر ایرانی، برنده جایزه ادیسون شد
دانشمندان نخستین لحظات تولد جهان را مشاهده کردند! (39+)
هندسه نا اقلیدسی و نسبیت عام اینشتین (29+)
آشنایی با تورم کیهانی (22+)
دانشمندان امواج گرانشی بیگ بنگ را مشاهده کردند! (21+)
آیا حیات در زمین از آتشفشان ها آغاز شد؟ (21+)
آشنایی با آنتروپی - فیلم (21+)
استیون هاوکینگ: شرط را من بردم (21+)
گزارشی از موسسات پژوهشی و انجمن های ترویج علم در آلمان (17+)
احتمال حیات میکروبی در “انسلادوس” (15+)
چه تعداد “کهکشان” وجود دارد؟ (13+)
دانشجوی دختر ایرانی، برنده جایزه ادیسون شد (13+)
سرعت گسترش کائنات مشخص شد (13+)
خلا کوانتومی به انرژی تاریک “راننده جهان ما” نیرو می دهد! (11+)
کشف یکی از 'نخستین' ستارگان عالم (9+)
کشف سیارکی با دو حلقه برای نخستین بار (9+)
Copyright 2003 - 2014 © Hupaa.com , All rights reserved.